AKTS - Kadın Sağlığına Özel Fizyopatoloji
Kadın Sağlığına Özel Fizyopatoloji (HEM534) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kadın Sağlığına Özel Fizyopatoloji | HEM534 | Alan Seçmeli | 2 | 2 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | ects.course_level_Sağlık_Bilimleri_Yüksek_Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Gözlem Örnek Olay İncelemesi. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; öğrencilere, kadına özgü sağlık sorunlarının altında yatan fizyopatolojik mekanizmaları derinlemesine öğretmektir. Öğrencilerin, kadınların yaşam döngüsü boyunca karşılaştıkları jinekolojik, obstetrik ve diğer sağlık sorunlarının etiyolojisini, patogenezini ve sonuçlarını hücresel ve sistemik düzeyde anlamaları hedeflenmektedir. Bu sayede öğrencilerin, klinik uygulamalarında karşılaştıkları durumları daha iyi yorumlayabilmeleri, kanıta dayalı bakım yaklaşımlarını geliştirmeleri ve hemşirelik uygulamaları için gerekli olan bilimsel temeli oluşturmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Hücre fizyolojisi ve patolojisi, metabolik süreçlerin hücresel düzeyde etkileri, kadın sağlığı sorunlarında görülen fizyopatolojik değişimler ve hemşirelik bakımına yansımaları. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hücre fizyolojisi ve patolojisi | Hall, J. E. (2021). Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology, 14e. Elsevier. (Chapter 2,3) Silbernagl, S., Lang, F.(2016). Color Atlas of Pathophysiology. Thieme, 3 rd edition. (Chapter 1, 8) Story, L. (2025). Pathophysiology: A Practical Approach.. Jones & Bartlett Learning; 5 edition. (Chapter 1) |
2 | Karbonhidrat, Protein ve Yağ Metabolizması | Hall, J. E. (2021). Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology, 14e. Elsevier. (Chapter 25, 31) Silbernagl, S., Lang, F.(2016). Color Atlas of Pathophysiology. Thieme, 3 rd edition.(Chapter 1, 8) |
3 | Sıvı Elektrolit, Asit-Baz Dengesi ve Fizyopatolojisi | Hall, J. E. (2021). Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology, 14e. Elsevier. (Chapter 25, 31) Silbernagl, S., Lang, F.(2016). Color Atlas of Pathophysiology. Thieme, 3 rd edition.(Chapter 4) Story, L. (2025). Pathophysiology: A Practical Approach.. Jones & Bartlett Learning; 5 edition. (Chapter 6) |
4 | Hemostasis ve Kan Koagülasyonu; Yara İyileşmesi Yara İyileşmesi | Hall, J. E. (2021). Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology, 14e. Elsevier. (Chapter 37) Silbernagl, S., Lang, F.(2016). Color Atlas of Pathophysiology. Thieme, 3 rd edition.(Chapter 3) |
5 | Stres ve ağrı fizyolojisi ve fizyopatolojisi | Silbernagl, S., Lang, F.(2016). Color Atlas of Pathophysiology. Thieme, 3 rd edition.(Chapter 8) Story, L. (2025). Pathophysiology: A Practical Approach.. Jones & Bartlett Learning; 5 edition. (Chapter 2) |
6 | Üreme Sisteminin Fizyolojisi | Hall, J. E. (2021). Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology, 14e. Elsevier. (Chapter 81, 82,83) Silbernagl, S., Lang, F.(2016). Color Atlas of Pathophysiology. Thieme, 3 rd edition.(Chapter 9) Story, L. (2025). Pathophysiology: A Practical Approach.. Jones & Bartlett Learning; 5 edition. (Chapter 8) |
7 | Ara Sınav | |
8 | Adet Döngüsünün Hormonal Kontrolü ve Adet Düzensizliklerinin Fizyopatolojisi | Hall, J. E. (2021). Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology, 14e. Elsevier. (Chapter 81, 82,83) Silbernagl, S., Lang, F.(2016). Color Atlas of Pathophysiology. Thieme, 3 rd edition.(Chapter 9) Story, L. (2025). Pathophysiology: A Practical Approach.. Jones & Bartlett Learning; 5 edition. (Chapter 8) |
9 | Gebelikteki Normal Fizyolojik Adaptasyonlar | Story, L. (2025). Pathophysiology: A Practical Approach.. Jones & Bartlett Learning; 5 edition. (Chapter 8) Hammer, G. D., McPhee, S. J. (2020). Pathophysiology of Disease, An Introduction to Clinical Medicine. LANGE; 8 edition. (Chapter 22) |
10 | Sistemik Hastalıklar ve Gebelik | Story, L. (2025). Pathophysiology: A Practical Approach.. Jones & Bartlett Learning; 5 edition. (Chapter 8) Hammer, G. D., McPhee, S. J. (2020). Pathophysiology of Disease, An Introduction to Clinical Medicine. LANGE; 8 edition. (Chapter 22) |
11 | Gebelik Komplikasyonları | Story, L. (2025). Pathophysiology: A Practical Approach.. Jones & Bartlett Learning; 5 edition. (Chapter 10) |
12 | Fetüs ve Yenidoğanın Fizyolojisi | Hall, J. E. (2021). Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology, 14e. Elsevier. (Chapter 84) |
13 | Emzirme fizyolojisi | Alekseev, N.P. (2021). Physiology of Human Female Lav-ctation. |
14 | Jinekolojik Kanserler | Story, L. (2025). Pathophysiology: A Practical Approach.. Jones & Bartlett Learning; 5 edition. (Chapter 8) Hammer, G. D., McPhee, S. J. (2020). Pathophysiology of Disease, An Introduction to Clinical Medicine. LANGE; 8 edition. (Chapter 22) |
15 | Final Sınavı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. 1.Hall, J. E. (2021). Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology, 14th edition. Elsevier. |
---|---|
2. 2.Story, L. (2025). Pathophysiology: A Practical Approach.. Jones & Bartlett Learning; 5th edition. | |
3. 3.Silbernagl, S., Lang, F.(2016). Color Atlas of Pathophysiology. Thieme, 3rd edition. | |
4. 4.Alekseev, N.P. (2021). Physiology of Human Female Lav-ctation. | |
5. 5.Hammer, G. D., McPhee, S. J. (2020). Pathophysiology of Disease, An Introduction to Clinical Medicine. LANGE; 8th edition. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 1 | 20 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Kadının cinsel ∕ üreme sağlığına yönelik lisans düzeyinde edindiği bilgileri geliştirir ve analiz eder | X | ||||
2 | Kadının cinsel∕üreme sağlığını etkileyen fiziksel ve psiko-sosyal faktörleri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, sorun alanlarını belirler ve multidisipliner çalışma anlayışı ile çözüm önerileri geliştirir | X | ||||
3 | Dünyada ve Türkiye‘de cinsel∕üreme sağlığı sorunlarının farkına vararak bu sorunları önlemeye ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahiptir. | X | ||||
4 | Toplumsal cinsiyet kavramını ve sağlığa olan etkilerini açıklayabilir | X | ||||
5 | Kadının üreme/cinsel sağlığını koruyucu, yükseltici, tedavi ve rehabilite edici, birey ve aile merkezli hemşirelik bakımını edindiği bilgi ve beceriler ile kapsamlı olarak planlar ve teknolojik gelişmeler ışığında uygulayabilir | X | ||||
6 | Kadının cinsel∕üreme sağlığı ile ilgili kurumları tanır ve kaynak kişilere ulaşarak işbirliği yapabilir | X | ||||
7 | Kadının üreme sağlığı hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda verilmesinin önemi bilerek mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | X | ||||
8 | İngilizceyi literatürü anlayabilecek, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde kullanabilir | X | ||||
9 | Kadının üreme/cinsel sağlığı alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu alarak araştırma yapabilir | X | ||||
10 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde araştırma bilgisine sahiptir ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder. | X | ||||
11 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili konularında bir makaleyi ulusal ya da uluslararası kongrelerde sunar ve bir dergide yayınlar. | X | ||||
12 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili alanlarda karar verme becerilerini destekler, mesleki liderlik ve yönetim pozisyonları üstlenir | X | ||||
13 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilişkili konularda strateji ve uygulama planları geliştirir, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
Sunum/Seminer Hazırlama | 12 | 2 | 24 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 11 | 11 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 125 |