AKTS - Olasılık ve İstatistiğe Giriş I

Olasılık ve İstatistiğe Giriş I (MATH291) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Olasılık ve İstatistiğe Giriş I MATH291 3. Dönem 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Diğer Bölümlerden Alınan Servis Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Verinin sınıflandırılması, özetlenmesi ve anlamlı hale getirilmesine yönelik bazı yöntemlere ilave olarak, olasılık kavramı ve bazı temel olasılık dağılımları konusunda bilgiler vermek
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler 1) bir veri setinin nasıl düzenleneceğini bilir 2) merkezi eğilim ve dağılım göstergeleri ile veriyi özetler 3) klasik olasılık, permütasyon ve kombinasyon formülleri ve sayma teknikleri yardımı ile basit olasılık hesapları yapar 4) koşullu olasılık, Bayes yaklaşımı ve bağımsızlık kavramlarını olasılık problemlerinde kullanır 5) kesikli ve sürekli rastgele değişken arasındaki farkı anlayarak beklenen değer yaklaşımı ile ortalama ve standart sapma bulur 6) Binom ve Normal Olasılık Dağılımların uygulamalarını yapar.
Dersin İçeriği Temel kavramlar, tablo ve grafikler, merkezi eğilim ve dağılım ölçüleri, olasılık kavramı, örnek uzayı, koşullu olasılık ve Bayes yaklaşımı, bağımsızlık, rastgele değişken ve olasılık fonksiyonu, beklenen değer, binom ve normal dağılımlar.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Temel tanımlar, Çokluk Bölünümleri s. 3-5
2 Nispi, Birikimli, Birikimli Nispi Çokluk Bölünümleri, Grafikler, Dal yaprak Gösterimi s. 24-28
3 Merkezi Eğilim Ölçüleri; Sınıflandırılmamış/ Sınıflandırılmış Verilerde Ortalama, Ortanca, Tepe Değeri s. 73-76
4 Merkezi Dağılım Ölçüleri, Standart Sapma, Değişim Katsayısı, Chebyshev Teoremi s. 93-100
5 Olasılık Kavramı, Rastgele Olay, Rastgele Deney, Örneklem Uzayı s. 127-130
6 Klasik / Sonradan Olasılık Tanımları, Sayma Kuralı, Permütasyon Kombinasyon, Çarpma Kuralı s. 135-137
7 Ara sınav
8 Venn Diyagramları, Kontenjans Tablosu, Koşullu Olasılık s. 138-140
9 Bayes Yaklaşımı, İstatistiksel Bağımsızlık s. 142-145
10 Rastgele Değişken, Olasılık Fonksiyonu s. 147-150
11 Beklenen Değer ve Özellikleri, Ortalama ve Standart Sapma s. 155-157
12 Binom Olasılık Fonksiyonu s. 167-168
13 Normal Dağılım, Standart Normal Değişken, Z tablosu s. 182-185
14 Normal Dağılıma ilişkin Problemler, Z Tablosunun tersten kullanımı s. 199-205
15 Konuların Gözden Geçirilmesi
16 Genel Sınav

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. D.H. Sanders, R. K. Simidt, Statistics, A First Course, 1990
Diğer Kaynaklar 2. D.H. Sanders, R. K. Simidt, Statistics, A First Course, 1990

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 2 10
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 50
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 5 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İşletmenin temel alanlarına (Yönetim, üretim, pazarlama, muhasebe-finans) ait kavram ve yöntemlerini anlama, açıklama ve kullanma becerilerine sahip olmak. X
2 İşletme yönetiminin gerektirdiği teknolojiyi kullanma becerisini kazanmak. X
3 Piyasa ve işletmelere dair bilgi ve raporları analitik olarak değerlendirebilmek ve elde ettiği sonuçlara göre hedef ve amaç belirlemek.
4 Ulusal, bölgesel ve/veya küresel düzeyde işletmeleri ilgilendiren gelişmeleri takip etmek, yorumlayıp stratejik kararlar almak.
5 Yenilikçi/Inovatif bir düşünce ile yeni bir iş oluşturmak yada öğrenilen bilgileri kullanabilmek için gerekli olan faaliyetleri (risk alma, kaynak bulma, pazar analizi yapmak, iş planı hazırlamak, vb.) yapmak.
6 Yönetim fonksiyonlarına (planlama, örgütleme, kontrol, yönlendirme, vb.) ilişkin bilgilerini projelerde uygulamak.
7 İşletmeye özgü sözlü ve yazılı iletişim yeteneklerine sahip olmak ve bu yeteneklerini mesleki ilişkilerinde etkili bir şekilde kullanmak.
8 Toplumsal ahlak ve iş etiği ile sosyal sorumluluk prensiplerine uygun davranmak.
9 Hayat boyu öğrenme yaklaşımını çevresel (teknolojik, politik, ekonomik, sosyo-kulturel, vb) değişikliklere sürekli olarak uyum sağlama amacıyla kullanmak.
10 İşletme alanında araştırma yapmak ve sonuçlarını uzman olan veya olmayan paydaşlarına sunmak üzere raporlaştırmak.
11 Ekip çalışması dahilinde sorumluluk almak ,eleştirel düşünmek ve sorun çözmede insiyatif kullanmak.
12 Mesleki ingilizceyi yazılı ve sözlü iletişimde kullanmak. (“European Language Portfolio Global Scale”, B1 Seviyesi)
13 İşletme alanında hukuk bilgisine sahip olmak.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 10 20
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Toplam İş Yükü 77