AKTS - ATPL Ağırlık ve Denge (031)

ATPL Ağırlık ve Denge (031) (PLT204) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
ATPL Ağırlık ve Denge (031) PLT204 4. Dönem 3 0 0 3 3
Ön Koşul Ders(ler)i
MATH151 ve PHYS101 ve PLT399
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere uçakların ağırlık ve denge prensiplerini, kütle merkezinin (CG) önemi, yükleme kısıtlamaları ve JAR-FCL (CAP 696) standartlarına göre hesaplamaları öğretmektir. Öğrenciler, ağırlık ve denge faktörlerinin uçuş emniyetine etkilerini kavrayacak ve ATPL teorik bilgi sınavlarında başarı için gerekli bilgi ve becerileri kazanacaktır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu derste başarılı olan öğrenciler; 1) Ağırlık ve denge kavramlarını tanımlar (kütle, moment, balance arm, datum, CG). 2) CAP 696 verilerini kullanarak uçak kütle merkezi (CG) hesaplaması yapar. 3) DOM, OM, ZFM, TOM, LM gibi kütle terimlerini ayırt eder ve hesaplar. 4) Maksimum kalkış ve iniş kütlesi limitlerini ve performans sınırlamalarını uygular. 5) Yük kaydırma, yük ekleme ve çıkarma hesaplarını yapar. 6) SEP (tek motorlu piston), MEP (çok motorlu piston) ve MRJT (orta menzilli jet) uçaklarda yükleme problemlerini çözebilir.
Dersin İçeriği Uçağa ait kütle ve denge hesapları; uçuş öncesi ve esnasında yapılan hesaplamalar ile uçağın kontrol edilebilir limitler dâhilinde kullanılması; ağırlık, ağırlık merkezi, referans noktası, moment ve hesaplama usulleri.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, tanımlar, dönüşümler Chapter 1 – Introduction
2 Giriş, tanımlar, dönüşümler Chapter 1 – Conversions & CAP 696 Notes
3 Kütle, moment ve CG hesaplamaları, Balance Arm, Datum Chapter 2 – Mass, Moment and Centre of Gravity
4 Kütle, moment ve CG hesaplamaları, Balance Arm, Datum Chapter 2 – Balance Arm & Loading Index (LI)
5 Yükleme İndeksi (LI) Chapter3-Load Relocation and Mass Addition
6 Yük kaydırma, ekleme ve çıkarma yöntemleri Chapter 3 -Structural Mass Limitations (DOM, OM, ZFM)
7 Yük kaydırma, ekleme ve çıkarma yöntemleri Chapter 3-Maximum Masses (MZFM, MTOM, MLM)
8 Ara Sınav
9 Kuru Operasyon Kütlesi (DOM), Operasyonel Kütle (OM), Yakıtsız Kütle (ZFM) Chapter 3-Performance Limited Masses (PLTOM, PLLM)
10 Kuru Operasyon Kütlesi (DOM), Operasyonel Kütle (OM), Yakıtsız Kütle (ZFM) Chapter 3-Performance Limited Masses (RTOM, RLM)
11 Maksimum yapısal kütle limitleri (MZFM, MTOM, MLM) Chapter 4-Fuel Terminology & CG Envelope
12 Performans limitleri (PLTOM, PLLM, RTOM, RLM) Chapter 4-JAR-OPS Requirements
13 Yakıt hesaplamaları: Blok yakıt, taksi yakıtı, sefer yakıtı, yedekler Chapter 5-Load Shifting, Addition & Subtraction
14 CG zarfı ve uçuş stabilitesine etkileri Chapter 8 – MRJT Load Sheet & Trim Sheet
15 Uygulamalı problemler: SEP, MEP, MRJT yükleme formları
16 Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. ATPL Mass & Balance, Atlantic Flight Training
Diğer Kaynaklar 2. CAP 696 – JAR FCL Examinations Loading Manual
3. Servet Başol – Mass and Balance (Turkish, supplementary)
4. FAA – Aircraft Weight and Balance Handbook

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 40
Genel Sınav/Final Juri 1 60
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 60
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uçuş sırasında karşılaşılan operasyonel durumları analiz edebilmek için gerekli teorik altyapıya sahip olur.
2 Uçuş güvenliği, hava sahası yönetimi ve kriz senaryoları üzerinde eleştirel değerlendirme yapar. X
3 Acil durumlarda uygulanabilir stratejik çözümler geliştirir.
4 Uçuş güvenliği, meteoroloji, uçuş planlaması ve acil durum yönetimi hakkında bilgi sahibidir.
5 Uçuş esnasında karşılaşılan teknik ve çevresel problemleri analiz eder ve uygun çözüm üretir.
6 Acil durumlara yönelik risk yönetimi stratejileri uygular. X
7 Farklı uçuş senaryolarında etkin karar alma ve güvenli operasyon yürütme sorumluluğu alır.
8 Uçuş ekiplerinde görev paylaşımı, iletişim protokolleri ve ekip dinamiği konularında bilgi sahibidir.
9 Uçuş ekipleriyle etkili sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10 Takım içinde aktif iş birliği yapar ve rol sorumluluklarını yerine getirir.
11 Çoklu mürettebatlı uçuşlarda iş birliği ve iletişim becerilerini kullanarak operasyonun güvenliğini sağlar.
12 Uçuş operasyonları yönetimi, liderlik ilkeleri ve kriz durumları yönetimi hakkında bilgi sahibidir.
13 Uçuş planlaması ve operasyonel süreçlerde liderlik gösterir.
14 Ekip yönetimi yapar ve kaynakları etkin kullanır.
15 Kriz anlarında karar alma ve uçuş operasyonlarını yönlendirme sorumluluğunu üstlenir.
16 Ulusal ve uluslararası havacılık düzenlemeleri, güvenlik standartları ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibidir.
17 Uçuş görevlerinde etik kurallara ve mevzuata uygun hareket eder.
18 Güvenlik standartlarına uyum gösterir.
19 Havacılık sektöründe etik ilkelere bağlılık ve düzenlemelere uygun davranış sergileme sorumluluğu taşır.
20 Mesleki gelişim araçları ve performans değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi sahibidir.
21 Kendi uçuş performansını değerlendirir ve gelişim alanlarını belirler.
22 Kişisel mesleki gelişim hedefleri belirleyerek plan yapar.
23 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımıyla sürekli gelişim sorumluluğu alır.
24 Uçuş simülasyonları, hava trafik yönetimi ve navigasyon sistemleri hakkında bilgi sahibidir.
25 Simülatör uygulamaları ve gerçek uçuş koşullarında öğrendiği bilgileri pratikte kullanır.
26 Kriz senaryolarını simülasyon ortamında başarıyla yönetir.
27 Simülasyon destekli eğitim sürecinde edindiği becerileri uygulayarak operasyonel karar alma sorumluluğu gösterir.
28 Ticari uçuş operasyonları, çoklu mürettebatlı uçuş sistemleri ve uçuş güvenliği prosedürleri hakkında bilgi sahibidir.
29 Gelişmiş uçuş senaryolarında görev alır ve operasyonel sorumlulukları yerine getirir.
30 Mürettebat koordinasyonu ve uçak yönetimi süreçlerini uygular.
31 Ticari uçuş operasyonlarında liderlik, güvenlik ve yönetim sorumluluğu alır.
32 SHGM tarafından onanmış uluslararası geçerliliği olan akredite ATPL(Frozen) CPL/IR(A) pilot lisansına sahip olur.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 1 16
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 5 5
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 6 6
Toplam İş Yükü 75