AKTS - ATPL Ağırlık ve Denge (031)
ATPL Ağırlık ve Denge (031) (PLT204) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ATPL Ağırlık ve Denge (031) | PLT204 | 4. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| MATH151 ve PHYS101 ve PLT399 |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere uçakların ağırlık ve denge prensiplerini, kütle merkezinin (CG) önemi, yükleme kısıtlamaları ve JAR-FCL (CAP 696) standartlarına göre hesaplamaları öğretmektir. Öğrenciler, ağırlık ve denge faktörlerinin uçuş emniyetine etkilerini kavrayacak ve ATPL teorik bilgi sınavlarında başarı için gerekli bilgi ve becerileri kazanacaktır. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Uçağa ait kütle ve denge hesapları; uçuş öncesi ve esnasında yapılan hesaplamalar ile uçağın kontrol edilebilir limitler dâhilinde kullanılması; ağırlık, ağırlık merkezi, referans noktası, moment ve hesaplama usulleri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, tanımlar, dönüşümler | Chapter 1 – Introduction |
| 2 | Giriş, tanımlar, dönüşümler | Chapter 1 – Conversions & CAP 696 Notes |
| 3 | Kütle, moment ve CG hesaplamaları, Balance Arm, Datum | Chapter 2 – Mass, Moment and Centre of Gravity |
| 4 | Kütle, moment ve CG hesaplamaları, Balance Arm, Datum | Chapter 2 – Balance Arm & Loading Index (LI) |
| 5 | Yükleme İndeksi (LI) | Chapter3-Load Relocation and Mass Addition |
| 6 | Yük kaydırma, ekleme ve çıkarma yöntemleri | Chapter 3 -Structural Mass Limitations (DOM, OM, ZFM) |
| 7 | Yük kaydırma, ekleme ve çıkarma yöntemleri | Chapter 3-Maximum Masses (MZFM, MTOM, MLM) |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Kuru Operasyon Kütlesi (DOM), Operasyonel Kütle (OM), Yakıtsız Kütle (ZFM) | Chapter 3-Performance Limited Masses (PLTOM, PLLM) |
| 10 | Kuru Operasyon Kütlesi (DOM), Operasyonel Kütle (OM), Yakıtsız Kütle (ZFM) | Chapter 3-Performance Limited Masses (RTOM, RLM) |
| 11 | Maksimum yapısal kütle limitleri (MZFM, MTOM, MLM) | Chapter 4-Fuel Terminology & CG Envelope |
| 12 | Performans limitleri (PLTOM, PLLM, RTOM, RLM) | Chapter 4-JAR-OPS Requirements |
| 13 | Yakıt hesaplamaları: Blok yakıt, taksi yakıtı, sefer yakıtı, yedekler | Chapter 5-Load Shifting, Addition & Subtraction |
| 14 | CG zarfı ve uçuş stabilitesine etkileri | Chapter 8 – MRJT Load Sheet & Trim Sheet |
| 15 | Uygulamalı problemler: SEP, MEP, MRJT yükleme formları | |
| 16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. ATPL Mass & Balance, Atlantic Flight Training |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. CAP 696 – JAR FCL Examinations Loading Manual |
| 3. Servet Başol – Mass and Balance (Turkish, supplementary) | |
| 4. FAA – Aircraft Weight and Balance Handbook |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
| Toplam | 2 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Uçuş sırasında karşılaşılan operasyonel durumları analiz edebilmek için gerekli teorik altyapıya sahip olur. | |||||
| 2 | Uçuş güvenliği, hava sahası yönetimi ve kriz senaryoları üzerinde eleştirel değerlendirme yapar. | X | ||||
| 3 | Acil durumlarda uygulanabilir stratejik çözümler geliştirir. | |||||
| 4 | Uçuş güvenliği, meteoroloji, uçuş planlaması ve acil durum yönetimi hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 5 | Uçuş esnasında karşılaşılan teknik ve çevresel problemleri analiz eder ve uygun çözüm üretir. | |||||
| 6 | Acil durumlara yönelik risk yönetimi stratejileri uygular. | X | ||||
| 7 | Farklı uçuş senaryolarında etkin karar alma ve güvenli operasyon yürütme sorumluluğu alır. | |||||
| 8 | Uçuş ekiplerinde görev paylaşımı, iletişim protokolleri ve ekip dinamiği konularında bilgi sahibidir. | |||||
| 9 | Uçuş ekipleriyle etkili sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |||||
| 10 | Takım içinde aktif iş birliği yapar ve rol sorumluluklarını yerine getirir. | |||||
| 11 | Çoklu mürettebatlı uçuşlarda iş birliği ve iletişim becerilerini kullanarak operasyonun güvenliğini sağlar. | |||||
| 12 | Uçuş operasyonları yönetimi, liderlik ilkeleri ve kriz durumları yönetimi hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 13 | Uçuş planlaması ve operasyonel süreçlerde liderlik gösterir. | |||||
| 14 | Ekip yönetimi yapar ve kaynakları etkin kullanır. | |||||
| 15 | Kriz anlarında karar alma ve uçuş operasyonlarını yönlendirme sorumluluğunu üstlenir. | |||||
| 16 | Ulusal ve uluslararası havacılık düzenlemeleri, güvenlik standartları ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 17 | Uçuş görevlerinde etik kurallara ve mevzuata uygun hareket eder. | |||||
| 18 | Güvenlik standartlarına uyum gösterir. | |||||
| 19 | Havacılık sektöründe etik ilkelere bağlılık ve düzenlemelere uygun davranış sergileme sorumluluğu taşır. | |||||
| 20 | Mesleki gelişim araçları ve performans değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 21 | Kendi uçuş performansını değerlendirir ve gelişim alanlarını belirler. | |||||
| 22 | Kişisel mesleki gelişim hedefleri belirleyerek plan yapar. | |||||
| 23 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımıyla sürekli gelişim sorumluluğu alır. | |||||
| 24 | Uçuş simülasyonları, hava trafik yönetimi ve navigasyon sistemleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 25 | Simülatör uygulamaları ve gerçek uçuş koşullarında öğrendiği bilgileri pratikte kullanır. | |||||
| 26 | Kriz senaryolarını simülasyon ortamında başarıyla yönetir. | |||||
| 27 | Simülasyon destekli eğitim sürecinde edindiği becerileri uygulayarak operasyonel karar alma sorumluluğu gösterir. | |||||
| 28 | Ticari uçuş operasyonları, çoklu mürettebatlı uçuş sistemleri ve uçuş güvenliği prosedürleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 29 | Gelişmiş uçuş senaryolarında görev alır ve operasyonel sorumlulukları yerine getirir. | |||||
| 30 | Mürettebat koordinasyonu ve uçak yönetimi süreçlerini uygular. | |||||
| 31 | Ticari uçuş operasyonlarında liderlik, güvenlik ve yönetim sorumluluğu alır. | |||||
| 32 | SHGM tarafından onanmış uluslararası geçerliliği olan akredite ATPL(Frozen) CPL/IR(A) pilot lisansına sahip olur. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 1 | 16 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 5 | 5 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 75 | ||
