AKTS - ATPL Meteoroloji (050)
ATPL Meteoroloji (050) (PLT303) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ATPL Meteoroloji (050) | PLT303 | 6. Dönem | 6 | 0 | 0 | 6 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| MATH151 ve PHYS101 |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere ICAO ve EASA standartlarına uygun olarak haritaların, aletlerin, zaman hesaplamalarının ve navigasyon prosedürlerinin kullanımı da dahil olmak üzere havayolu taşımacılığı pilotları için gerekli olan genel navigasyonun temel ve ileri prensiplerini sağlamaktır. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Atmosferdeki basınç, sıcaklık, rüzgar, nem vs. gibi oluşumlar, veri toplama ve analizi, tahmin modelleri; risk faktörleri (buzlanma, türbülans, dağ dalgası, rüzgar kırılması, sis, vb). |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Atmosfer ve Basınç | ATPL Book 9: Meteorology – Chapter 1: The Atmosphere; Chapter 2: Pressure |
| 2 | Yoğunluk ve Basınç Sistemleri | ATPL Book 9: Meteorology – Chapter 3: Density; Chapter 4: Pressure Systems |
| 3 | Sıcaklık ve Nem | ATPL Book 9: Meteorology – Chapter 5: Temperature; Chapter 6: Humidity |
| 4 | Adyabatik Süreçler ve Stabilite | ATPL Book 9: Meteorology – Chapter 7: Adiabats and Stability |
| 5 | Türbülans ve Altimetre | ATPL Book 9: Meteorology – Chapter 8: Turbulence; Chapter 9: Altimetry |
| 6 | Rüzgarlar (Yüzey ve Üst Rüzgarlar) | ATPL Book 9: Meteorology – Chapter 10: Winds; Chapter 11: Upper Winds |
| 7 | Bulutlar, Bulut Oluşumu ve Yağış | ATPL Book 9: Meteorology – Chapter 12: Clouds; Chapter 13: Cloud Formation and Precipitation |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Fırtınalar ve Görüş Mesafesi | ATPL Book 9: Meteorology – Chapter 14: Thunderstorms; Chapter 15: Visibility |
| 10 | Buzlanma ve Hava Kütleleri | ATPL Book 9: Meteorology – Chapter 16: Icing; Chapter 17: Air Masses |
| 11 | Cepheler ve Alçak Basınç Sistemleri | ATPL Book 9: Meteorology – Chapter 18: Occlusions; Chapter 19: Other Depressions |
| 12 | Klimatoloji (Küresel, Yerel, Bölgesel) | ATPL Book 9: Meteorology – Chapter 20: Global Climatology; Chapter 21: Local Winds and Weather; Chapter 22: Area Climatology |
| 13 | Rota Klimatolojisi ve Uydu Gözlemleri | ATPL Book 9: Meteorology – Chapter 23: Route Climatology; Chapter 24: Satellite Observations |
| 14 | Havacılık Hava Raporları ve Tahminleri | ATPL Book 9: Meteorology – Chapter 25: Meteorological Aerodrome Reports (METARs); Chapter 26: Terminal Aerodrome Forecasts (TAFs) |
| 15 | Önemli Hava Durumları, Rüzgar Haritaları ve Uyarılar | ATPL Book 9: Meteorology – Chapter 27: Significant Weather and Wind Charts; Chapter 28: Warning Messages; Chapter 29: Meteorological Information for Aircraft |
| 16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Oxford Aviation Academy – ATPL Training Series, Book 9: Meteorology (or Jeppesen ATPL General Navigation) |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. EASA Part-ATPL General Navigation Question Bank |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
| Toplam | 2 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Uçuş sırasında karşılaşılan operasyonel durumları analiz edebilmek için gerekli teorik altyapıya sahip olur. | X | ||||
| 2 | Uçuş güvenliği, hava sahası yönetimi ve kriz senaryoları üzerinde eleştirel değerlendirme yapar. | X | ||||
| 3 | Acil durumlarda uygulanabilir stratejik çözümler geliştirir. | |||||
| 4 | Uçuş güvenliği, meteoroloji, uçuş planlaması ve acil durum yönetimi hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 5 | Uçuş esnasında karşılaşılan teknik ve çevresel problemleri analiz eder ve uygun çözüm üretir. | |||||
| 6 | Acil durumlara yönelik risk yönetimi stratejileri uygular. | |||||
| 7 | Farklı uçuş senaryolarında etkin karar alma ve güvenli operasyon yürütme sorumluluğu alır. | |||||
| 8 | Uçuş ekiplerinde görev paylaşımı, iletişim protokolleri ve ekip dinamiği konularında bilgi sahibidir. | |||||
| 9 | Uçuş ekipleriyle etkili sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |||||
| 10 | Takım içinde aktif iş birliği yapar ve rol sorumluluklarını yerine getirir. | |||||
| 11 | Çoklu mürettebatlı uçuşlarda iş birliği ve iletişim becerilerini kullanarak operasyonun güvenliğini sağlar. | |||||
| 12 | Uçuş operasyonları yönetimi, liderlik ilkeleri ve kriz durumları yönetimi hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 13 | Uçuş planlaması ve operasyonel süreçlerde liderlik gösterir. | |||||
| 14 | Ekip yönetimi yapar ve kaynakları etkin kullanır. | |||||
| 15 | Kriz anlarında karar alma ve uçuş operasyonlarını yönlendirme sorumluluğunu üstlenir. | |||||
| 16 | Ulusal ve uluslararası havacılık düzenlemeleri, güvenlik standartları ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 17 | Uçuş görevlerinde etik kurallara ve mevzuata uygun hareket eder. | |||||
| 18 | Güvenlik standartlarına uyum gösterir. | |||||
| 19 | Havacılık sektöründe etik ilkelere bağlılık ve düzenlemelere uygun davranış sergileme sorumluluğu taşır. | |||||
| 20 | Mesleki gelişim araçları ve performans değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 21 | Kendi uçuş performansını değerlendirir ve gelişim alanlarını belirler. | |||||
| 22 | Kişisel mesleki gelişim hedefleri belirleyerek plan yapar. | |||||
| 23 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımıyla sürekli gelişim sorumluluğu alır. | |||||
| 24 | Uçuş simülasyonları, hava trafik yönetimi ve navigasyon sistemleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 25 | Simülatör uygulamaları ve gerçek uçuş koşullarında öğrendiği bilgileri pratikte kullanır. | |||||
| 26 | Kriz senaryolarını simülasyon ortamında başarıyla yönetir. | |||||
| 27 | Simülasyon destekli eğitim sürecinde edindiği becerileri uygulayarak operasyonel karar alma sorumluluğu gösterir. | |||||
| 28 | Ticari uçuş operasyonları, çoklu mürettebatlı uçuş sistemleri ve uçuş güvenliği prosedürleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 29 | Gelişmiş uçuş senaryolarında görev alır ve operasyonel sorumlulukları yerine getirir. | |||||
| 30 | Mürettebat koordinasyonu ve uçak yönetimi süreçlerini uygular. | |||||
| 31 | Ticari uçuş operasyonlarında liderlik, güvenlik ve yönetim sorumluluğu alır. | |||||
| 32 | SHGM tarafından onanmış uluslararası geçerliliği olan akredite ATPL(Frozen) CPL/IR(A) pilot lisansına sahip olur. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 1 | 16 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 7 | 7 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
