AKTS - ATPL Genel Seyrüsefer (061)
ATPL Genel Seyrüsefer (061) (PLT305) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ATPL Genel Seyrüsefer (061) | PLT305 | 5. Dönem | 6 | 0 | 0 | 6 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| PHYS101 ve MATH151 |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu ders, havayolu nakliye pilotları için gerekli olan genel seyrüseferin temel ve ileri düzey ilkelerini, harita kullanımı, aletler, zaman hesaplamaları ve ICAO ile EASA standartlarına uygun seyrüsefer prosedürlerini öğrencilere kazandırmayı amaçlar. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Yerde yayın yapan radio istasyonları (ADF, VOR, ILS, MLS) ile uçakta bunları algılayıcı ve tamamlayıcı (INS, transponder) sistemleri, kullanım usulleri; radar sistemleri ve otopilot kullanımı. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Seyrüsefere Giriş, Dünya ve Koordinatlar | Oxford Aviation Academy – ATPL Training Series, Book 4: General Navigation – Chapter 1: The Earth, Coordinates, Navigation Basics |
| 2 | Zaman, Boylam, Enlem ve Haritalar | Oxford Aviation Academy – ATPL Training Series, Book 4: General Navigation – Chapter 2: Time Systems, Longitude/Latitude, Charts |
| 3 | Mesafe, Hız ve Zaman Hesaplamaları | Oxford Aviation Academy – ATPL Training Series, Book 4: General Navigation – Chapter 3: Distance–Speed–Time (DST) Calculations |
| 4 | Yönler: Gerçek, Manyetik, Pusula | Oxford Aviation Academy – ATPL Training Series, Book 4: General Navigation – Chapter 4: Direction (True, Magnetic, Compass) |
| 5 | Hızlar Üçgeni (Baş, İz, Rüzgâr) | Oxford Aviation Academy – ATPL Training Series, Book 4: General Navigation – Chapter 5: Triangle of Velocities (Heading, Track, Wind) |
| 6 | Dead Reckoning Seyrüseferi | Oxford Aviation Academy – ATPL Training Series, Book 4: General Navigation – Chapter 6: Dead Reckoning Navigation |
| 7 | Uçuş Sırasında Seyrüsefer Prosedürleri | Oxford Aviation Academy – ATPL Training Series, Book 4: General Navigation – Chapter 7: In-flight Navigation Procedures |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Büyük Daire ve Loxodrom Seyrüseferi | Oxford Aviation Academy – ATPL Training Series, Book 4: General Navigation – Chapter 8: Great Circle & Rhumb Line Navigation |
| 10 | Seyrüsefer Hesap Cetvelleri (CRP-5/E6B) Kullanımı | Oxford Aviation Academy – ATPL Training Series, Book 4: General Navigation – CRP-5/E6B Computer Methods (wind triangle solutions, TAS/IAS, fuel/time/distance) |
| 11 | Harita Projeksiyonları ve Harita Okuma | Oxford Aviation Academy – ATPL Training Series, Book 4: General Navigation – Chapter 9: Chart Projections & Map Reading |
| 12 | İleri Konum Belirleme Yöntemleri | Oxford Aviation Academy – ATPL Training Series, Book 4: General Navigation – Chapter 10: Position Fixing Methods (advanced) |
| 13 | Uçuş Planlama Hesaplamaları | Oxford Aviation Academy – ATPL Training Series, Book 4: General Navigation – Chapter 11: Flight Planning Calculations |
| 14 | Genel Seyrüsefer Problemlerinin Tekrarı | Oxford Aviation Academy – ATPL Training Series, Book 4: General Navigation – Comprehensive Review (GC vs RL, DST, plotting, wind) |
| 15 | Öğrenci Problem Çözme Atölyesi | |
| 16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Oxford Aviation Academy – ATPL Training Series, Book 4: General Navigation (or Jeppesen ATPL General Navigation) |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. EASA Part-ATPL General Navigation Question Bank |
| 3. Trevor Thom, Air Pilot’s Manual Vol. 5 & 6 |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
| Toplam | 2 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Uçuş sırasında karşılaşılan operasyonel durumları analiz edebilmek için gerekli teorik altyapıya sahip olur. | X | ||||
| 2 | Uçuş güvenliği, hava sahası yönetimi ve kriz senaryoları üzerinde eleştirel değerlendirme yapar. | X | ||||
| 3 | Acil durumlarda uygulanabilir stratejik çözümler geliştirir. | |||||
| 4 | Uçuş güvenliği, meteoroloji, uçuş planlaması ve acil durum yönetimi hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 5 | Uçuş esnasında karşılaşılan teknik ve çevresel problemleri analiz eder ve uygun çözüm üretir. | |||||
| 6 | Acil durumlara yönelik risk yönetimi stratejileri uygular. | |||||
| 7 | Farklı uçuş senaryolarında etkin karar alma ve güvenli operasyon yürütme sorumluluğu alır. | |||||
| 8 | Uçuş ekiplerinde görev paylaşımı, iletişim protokolleri ve ekip dinamiği konularında bilgi sahibidir. | |||||
| 9 | Uçuş ekipleriyle etkili sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |||||
| 10 | Takım içinde aktif iş birliği yapar ve rol sorumluluklarını yerine getirir. | |||||
| 11 | Çoklu mürettebatlı uçuşlarda iş birliği ve iletişim becerilerini kullanarak operasyonun güvenliğini sağlar. | |||||
| 12 | Uçuş operasyonları yönetimi, liderlik ilkeleri ve kriz durumları yönetimi hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 13 | Uçuş planlaması ve operasyonel süreçlerde liderlik gösterir. | |||||
| 14 | Ekip yönetimi yapar ve kaynakları etkin kullanır. | |||||
| 15 | Kriz anlarında karar alma ve uçuş operasyonlarını yönlendirme sorumluluğunu üstlenir. | |||||
| 16 | Ulusal ve uluslararası havacılık düzenlemeleri, güvenlik standartları ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 17 | Uçuş görevlerinde etik kurallara ve mevzuata uygun hareket eder. | |||||
| 18 | Güvenlik standartlarına uyum gösterir. | |||||
| 19 | Havacılık sektöründe etik ilkelere bağlılık ve düzenlemelere uygun davranış sergileme sorumluluğu taşır. | |||||
| 20 | Mesleki gelişim araçları ve performans değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 21 | Kendi uçuş performansını değerlendirir ve gelişim alanlarını belirler. | |||||
| 22 | Kişisel mesleki gelişim hedefleri belirleyerek plan yapar. | |||||
| 23 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımıyla sürekli gelişim sorumluluğu alır. | |||||
| 24 | Uçuş simülasyonları, hava trafik yönetimi ve navigasyon sistemleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 25 | Simülatör uygulamaları ve gerçek uçuş koşullarında öğrendiği bilgileri pratikte kullanır. | |||||
| 26 | Kriz senaryolarını simülasyon ortamında başarıyla yönetir. | |||||
| 27 | Simülasyon destekli eğitim sürecinde edindiği becerileri uygulayarak operasyonel karar alma sorumluluğu gösterir. | |||||
| 28 | Ticari uçuş operasyonları, çoklu mürettebatlı uçuş sistemleri ve uçuş güvenliği prosedürleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 29 | Gelişmiş uçuş senaryolarında görev alır ve operasyonel sorumlulukları yerine getirir. | |||||
| 30 | Mürettebat koordinasyonu ve uçak yönetimi süreçlerini uygular. | |||||
| 31 | Ticari uçuş operasyonlarında liderlik, güvenlik ve yönetim sorumluluğu alır. | |||||
| 32 | SHGM tarafından onanmış uluslararası geçerliliği olan akredite ATPL(Frozen) CPL/IR(A) pilot lisansına sahip olur. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 1 | 16 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 7 | 7 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
