AKTS - Havacılıkta Risk Yönetimi
Havacılıkta Risk Yönetimi (AVM428) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Havacılıkta Risk Yönetimi | AVM428 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Beyin Fırtınası. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu ders, havacılık iş ortamında ve havacılık camiasında karşılaşılacak risklerin değerlendirilmesi, kontrol edilmesi ve transfer edilmesi amacı ile yapılacak çalışmaları gözden geçirecektir. Dersin amacı öğrencilerin risk yönetim prensiplerini öğrenmeleri ve uygulamalarıdır. Öğrencilere ders sürecince havacılık ortamında, risk yönetim programlarının uygulanmasına yönelik zorlukları, bu amaçla kullanılacak model metodoloji, yöntem ve araçları ve gerekli olan süreçlerin nasıl tasarlanacağının öğretilmesi planlanmıştır. Havacılık risk yönetim sürecinde risklere ilişkin potansiyel maliyetlerin, risklerin yaratacakları finansal kayıpların, riskleri ortadan kaldıracak çeşitli stratejilerin belirlenmesi, tartışılması ve amaca uygun olanın seçilmesi, uygulanması, uygulama sonuçlarının izlenmesi ve değerlendirilmesi gibi konularda ders bünyesinde yer alacaktır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Havacılıkta risk yönetiminin temel hususları ve sınırlamaları, havacılık risk yönetiminin teorik altyapısı, havacılıkta risk yönetimi pratikleri, havacılıkta risk yönetimi uygulamaları ve optimizasyonu. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Havacılıkta Risk Yönetimine Giriş | |
2 | Havacılıkta Risk Yönetiminin Temel Hususları ve Sınırlamaları | |
3 | Havacılıkta Risk Yönetiminin Temel Esasları ve Yapısı | |
4 | Havacılıkta Risk Yönetiminin Maliyetleri ve Faydaları | |
5 | Havacılıkta Risk Yönetiminin Maliyetleri ve Faydaları | |
6 | Havacılıkta Operasyonel Risk Yönetimi | |
7 | Havacılıkta Operasyonel Risk Yönetimi | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Risk ve Emniyet Yönetim Sistemi Pratik Uygulamalarında Seviyelerin Tespiti | |
10 | Risk ve Emniyet Yönetim Sistemi Pratik Uygulamalarında Seviyelerin Tespiti | |
11 | Hava Trafik Kontrolünde Risk Yönetimi | |
12 | Havacılıkta Risk Yönetiminde Yorgunluğun Önemi | |
13 | Uçak Kaza Kırım Araştırmaları | |
14 | Uçak Kaza Kırım Araştırmaları | |
15 | Havacılıkta Risk Yönetimi Uygulamaları ve Optimizasyonu | |
16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Müller R., Drax C., Wittner A., Aviation Risk and Safety Management, Springer, 2014 |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. -Alexender T., Wells E., Introduction to Aviation Insurance and Risk Management, Frieger Publishing Company, 2008. |
3. Flouris T., Kucuk Yılmaz A., Risk Management and Corporate Sustainability in Aviation, Ashgate Books, 2011 | |
4. US Department of Transportation, Risk Management Handbook, Federal Aviation Administration, 2009. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 50 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Uçuş sırasında karşılaşılan operasyonel durumları analiz edebilmek için gerekli teorik altyapıya sahip olur. | X | ||||
2 | Uçuş güvenliği, hava sahası yönetimi ve kriz senaryoları üzerinde eleştirel değerlendirme yapar. | |||||
3 | Acil durumlarda uygulanabilir stratejik çözümler geliştirir. | X | ||||
4 | Uçuş güvenliği, meteoroloji, uçuş planlaması ve acil durum yönetimi hakkında bilgi sahibidir. | |||||
5 | Uçuş esnasında karşılaşılan teknik ve çevresel problemleri analiz eder ve uygun çözüm üretir. | X | ||||
6 | Acil durumlara yönelik risk yönetimi stratejileri uygular. | |||||
7 | Farklı uçuş senaryolarında etkin karar alma ve güvenli operasyon yürütme sorumluluğu alır. | |||||
8 | Uçuş ekiplerinde görev paylaşımı, iletişim protokolleri ve ekip dinamiği konularında bilgi sahibidir. | |||||
9 | Uçuş ekipleriyle etkili sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |||||
10 | Takım içinde aktif iş birliği yapar ve rol sorumluluklarını yerine getirir. | |||||
11 | Çoklu mürettebatlı uçuşlarda iş birliği ve iletişim becerilerini kullanarak operasyonun güvenliğini sağlar. | |||||
12 | Uçuş operasyonları yönetimi, liderlik ilkeleri ve kriz durumları yönetimi hakkında bilgi sahibidir. | |||||
13 | Uçuş planlaması ve operasyonel süreçlerde liderlik gösterir. | |||||
14 | Ekip yönetimi yapar ve kaynakları etkin kullanır. | |||||
15 | Kriz anlarında karar alma ve uçuş operasyonlarını yönlendirme sorumluluğunu üstlenir. | |||||
16 | Ulusal ve uluslararası havacılık düzenlemeleri, güvenlik standartları ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibidir. | |||||
17 | Uçuş görevlerinde etik kurallara ve mevzuata uygun hareket eder. | |||||
18 | Güvenlik standartlarına uyum gösterir. | |||||
19 | Havacılık sektöründe etik ilkelere bağlılık ve düzenlemelere uygun davranış sergileme sorumluluğu taşır. | |||||
20 | Mesleki gelişim araçları ve performans değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||
21 | Kendi uçuş performansını değerlendirir ve gelişim alanlarını belirler. | |||||
22 | Kişisel mesleki gelişim hedefleri belirleyerek plan yapar. | |||||
23 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımıyla sürekli gelişim sorumluluğu alır. | |||||
24 | Uçuş simülasyonları, hava trafik yönetimi ve navigasyon sistemleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||
25 | Simülatör uygulamaları ve gerçek uçuş koşullarında öğrendiği bilgileri pratikte kullanır. | |||||
26 | Kriz senaryolarını simülasyon ortamında başarıyla yönetir. | |||||
27 | Simülasyon destekli eğitim sürecinde edindiği becerileri uygulayarak operasyonel karar alma sorumluluğu gösterir. | |||||
28 | Ticari uçuş operasyonları, çoklu mürettebatlı uçuş sistemleri ve uçuş güvenliği prosedürleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||
29 | Gelişmiş uçuş senaryolarında görev alır ve operasyonel sorumlulukları yerine getirir. | |||||
30 | Mürettebat koordinasyonu ve uçak yönetimi süreçlerini uygular. | |||||
31 | Ticari uçuş operasyonlarında liderlik, güvenlik ve yönetim sorumluluğu alır. | |||||
32 | SHGM tarafından onanmış uluslararası geçerliliği olan akredite ATPL(Frozen) CPL/IR(A) pilot lisansına sahip olur. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 4 | 56 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 8 | 8 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 12 | 12 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Toplam İş Yükü | 124 |