AKTS - Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon Araştırması
Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon Araştırması (MMR581) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon Araştırması | MMR581 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Fen Bilimleri Yüksek Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Tarihi çevre bilinci ve oluşturulması, Mimari yapılarda, koruma kavramı ve boyutlarının tanımlanması, restorasyon ve onarım öncesi yapılması gereken restitüsyona yönelik araştırmalar anlatılır. Bu içerikte, • korunması gerekli değerlerin tanımlanması ve sınıflandırılması, • korunması gerekli kültür varlıklarının koruma sorunlarının saptanması, • kültürel varlıkların korunmasına yönelik çalışmalar örnek uygulamalarla yasal çerçevede anlatılması, • kültür varlıklarına uygulanabilecek müdahale türlerinin tanımlanması. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Doktora tezine ilişkin bir konu ile ilgili kaynakların, hukuksal statünün ve ilgili kurumlardaki arşiv belgelerinin (harita, gravür, fotoğraf, olası restorasyon projeleri v.b.) araştırılması; elde edilenlerin incelenmesi sonucu edinilen bilgilere dayalı bir sentez oluşturulması. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin amacı, kapsamı, yöntemi ve kaynaklar hakkında bilgi | Konular hakkında ön bilgi toplama |
| 2 | Korumaya Genel Bakış, Koruma Anlayışının Tarihi ve Kuramsal Temeli | Konu İle İlgili Hazırlanma |
| 3 | Alan Çalışması(Ön Hazırlık: Teknik Raporunun Teslimi) | Konu İle İlgili Tartışma |
| 4 | Restorasyonun Tarihi Gelişimi Sunum ve Kritikler | Konu İle İlgili Tartışma |
| 5 | Korunacak Değerler ve Değerlendirme Ölçütleri Poster Sunumu ve Kritikler | Konu İle İlgili Tartışma |
| 6 | Restorasyon Öncesinde Yapılan Çalışmalar; Rölöve, Restitüsyon ve Restorasyon Projesi Hazırlanma Esasları, Süreci Sunum ve Kritikler | Konu İle İlgili Hazırlanma |
| 7 | Anıtlarda Bozulmaya Neden Olan Etkenler Ara Sunum I | Konu İle İlgili Sunum |
| 8 | Restorasyon Teknikleri: Yapı Malzemeleri ve Tarihi Yapım Teknikleri, Yapılarda Malzeme Sorunları Sebepleri, Etkileri ve Çözümleri Sunum ve Kritikler | Konu İle İlgili Tartışma |
| 9 | Restorasyonda Müdahale Tipleri: Restorasyonun Hazırlanması; Türkiye’ de Korumanın Yasal ve Örgütsel Durumu Sunum ve Kritikler | Konu İle İlgili Tartışma |
| 10 | Tarihi Çevre Koruma Anlayışı/ Kültür Varlıklarının Korunması ile İlgili Ulusal ve Uluslararası Örgütlenmeler, Yasalar ve Koruma Eğitimi Sunum ve Kritikler | Konu İle İlgili Hazırlanma |
| 11 | Ara Sunum II | Konu İle İlgili Tartışma |
| 12 | Sunum ve Kritikler | Konu İle İlgili Tartışma |
| 13 | Sunum ve Kritikler | Konu İle İlgili Tartışma |
| 14 | Sunum ve Kritikler | Konu İle İlgili Tartışma |
| 15 | Sunum ve Kritikler | Ders hakkında Tartışma |
| 16 | Final Sunumu | Ders hakkında Tartışma |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Ahunbay, Z. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yem Yayınevi, İst., 1996 |
|---|---|
| 2. Bektaş, C. Koruma, Onarım, İstanbul 2001 | |
| 3. Eldem, S. E. Türk Evi Plan Tipleri, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi Yayınları, İstanbul, 1954 | |
| 4. Günay, R. Geleneksel Safranbolu Evleri ve Oluşumu, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1981 | |
| 5. ICOMOS. Guide to Recording Historic Buildings, Cambridge 1990 | |
| 6. Karakaş, T. Taşınır ve Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıkları Mevzuatı, Ankara 1997 | |
| 7. Kuban, D. Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, Yem Yayınevi, İstanbul, 2000 | |
| 8. Madran, E. Tanzimat’ tan Cumhuriyet’ e Kültür Varlıklarının Korunmasına İlişkin Tutumlar ve Düzenlemeler, Ankara 2002 | |
| 9. Uluengin, B. Rölöve, Yem Yayınevi, İstanbul, 2002 | |
| 10. Zakar,L.,Eyüpgiller K. K., Mimari Restorasyon-Koruma Teknik ve Yöntemleri, İst., 2015 |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | 10 | 20 |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 30 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
| Toplam | 13 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Mimarlığın temel alanlarında bilimsel araştırma yaparak edindiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | ||||
| 2 | Mimarlık alanındaki güncel araştırma yöntemleri ve uygulamalar hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 3 | Mimarlığın farklı disiplinler ile geniş ilişkisinin farkında olarak değişik disiplinlere ait konularda araştırma yapar, disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar | X | ||||
| 4 | Alanında yeni fikirlerin ve karmaşık sorunların/fikirlerin farkında olur, çözmek için yöntem geliştirir. | |||||
| 5 | Mimarlık veya kent alanına ilişkin bir araştırma problemi oluşturur, nitel/nicel yöntemlerle sonuca ulaşır. | |||||
| 6 | Mimarlık alanının toplumsal yaşam ile etkileşimini dikkate alarak mevcut ve yeni bilgilere eleştirel ve sistematik bir biçimde yaklaşır, mesleki sorumluluklarının farkında olur. | X | ||||
| 7 | Alanında sözlü, yazılı ve görsel iletişim yöntemlerini, güncel bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alanıyla ilgili bilimsel bilgi aktarır. | X | ||||
| 8 | Alanındaki sosyo-ekonomik, sosyo-kültürel, sosyo-politik ve teknolojik, sorunlarla ve gelişmelerle ilgili bilimsel araştırma yapar. | |||||
| 9 | Alanında bir akademik araştırmayı sistematik olarak tamamlar, ulusal ve uluslararası ortamlarda yayın yapar. | |||||
| 10 | Alanı ile ilgili yaptığı araştırma sürecinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir ve denetler. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | 1 | 20 | 20 |
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 0 | 25 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 30 | 30 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 27 | 27 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
