AKTS - Perinatoloji Hemşireliği I
Perinatoloji Hemşireliği I (HEM501) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Perinatoloji Hemşireliği I | HEM501 | 1. Dönem | 2 | 4 | 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | ects.course_level_Sağlık_Bilimleri_Yüksek_Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Beyin Fırtınası. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; öğrenciye, perinatal dönemde gebe, fetüs ve yenidoğanın sağlığının korunması, geliştirilmesi, sağlıktan sapma durumlarında erken tanı, tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerini verebilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Dünyada ve Türkiye'de perinatal sağlık göstergeleri, gebeliğin oluşumu ve fetusun fizyolojisi, gebelikte annenin fizyolojisi ve bakımı,yüksek riskli gebelikler ve hemşirelik bakımı, gebelik öncesi ve gebelik döneminde teratojenler ve sosyal sorunlar, doğum eylemi, anne ve yenidoğanın bakımı, fetal sağlığın değerlendirilmesi, doğum eyleminin komplikasyonları ve hemşirelik bakımı. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Programın açıklanması ve dersten beklentilerin paylaşılması Dünyada ve Türkiye’de kadın sağlığı | |
2 | Kadın Sağlığına Özel İstatistikler | Türkiye İstatistik Kurumu (2025). İstatistiklerle Kadın, 2024. Erişim Adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Kadin-2024-54076 World Economic Forum (2024). Global Gender Gap Report 2024. Erişim Adresi: https://www.weforum.org/publications/global-gender-gap-report-2024/ |
3 | Gebeliğin Oluşumu ve Fetüsün Fizyolojisi | Ayten Şentürk Erenel, Gülşen Vural. Perinatal Bakım, İstanbul Tıp Kitabevleri, 2020. |
4 | Gebelikte Annenin Fizyolojisi ve Bakımı | Ayten Şentürk Erenel, Gülşen Vural. Perinatal Bakım, İstanbul Tıp Kitabevleri, 2020. |
5 | Yüksek Riskli Gebelikler ve Hemşirelik Bakımı I | Gilbert Harmon, Yüksek riskli gebelik ve doğum, Palme Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara. |
6 | Yüksek Riskli Gebelikler ve Hemşirelik Bakımı II | Gilbert Harmon, Yüksek riskli gebelik ve doğum, Palme Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara. |
7 | Ara Sınav | |
8 | Prekonsepsiyonel Dönem ve Gebelikte Teratojenler | Ayten Şentürk Erenel, Gülşen Vural. Perinatal Bakım, İstanbul Tıp Kitabevleri, 2020. |
9 | Fetal Sağlığı Etkileyen Faktörler ve Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi | Simpson, K. R., Creehan, P. A. (2014). Perinatal nursing 4th edition. Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health. |
10 | Doğum Eylemi | Simpson, K. R., Creehan, P. A. (2014). Perinatal nursing 4th edition. Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health. |
11 | Doğum Eyleminde Annenin Değerlendirilmesi ve Bakımı | Dutta, D. C., Konar, H. (2018). DC Dutta's Textbook of Obstetrics: Including Perinatology and Contraception. Jaypee Brothers Medical Pub; 9 editions. |
12 | Doğum Eyleminde Fetüsün Değerlendirilmesi ve Yenidoğanın Acil Bakımı | Dutta, D. C., Konar, H. (2018). DC Dutta's Textbook of Obstetrics: Including Perinatology and Contraception. Jaypee Brothers Medical Pub; 9 editions. |
13 | Riskli Doğum Eylemi ve Hemşirelik Bakımı | Dutta, D. C., Konar, H. (2018). DC Dutta's Textbook of Obstetrics: Including Perinatology and Contraception. Jaypee Brothers Medical Pub; 9 editions. |
14 | Vaka Analizi | |
15 | Vaka Analizi Dersin Değerlendirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Ayten Şentürk Erenel, Gülşen Vural. Perinatal Bakım, İstanbul Tıp Kitabevleri, 2020. |
---|---|
2. Gilbert Harmon, Yüksek riskli gebelik ve doğum, Palme Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara. | |
3. Dutta, D. C., Konar, H. (2018). DC Dutta's Textbook of Obstetrics: Including Perinatology and Contraception. Jaypee Brothers Medical Pub; 9 editions. | |
4. Simpson, K. R., Creehan, P. A. (2014). Perinatal nursing 4th edition. Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health. | |
Diğer Kaynaklar | 5. Türkiye İstatistik Kurumu (2025). İstatistiklerle Kadın, 2024. Erişim Adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Kadin-2024-54076 |
6. World Economic Forum (2024). Global Gender Gap Report 2024. Erişim Adresi: https://www.weforum.org/publications/global-gender-gap-report-2024/ |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 1 | 20 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Kadının cinsel ∕ üreme sağlığına yönelik lisans düzeyinde edindiği bilgileri geliştirir ve analiz eder | X | ||||
2 | Kadının cinsel∕üreme sağlığını etkileyen fiziksel ve psiko-sosyal faktörleri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, sorun alanlarını belirler ve multidisipliner çalışma anlayışı ile çözüm önerileri geliştirir | X | ||||
3 | Dünyada ve Türkiye‘de cinsel∕üreme sağlığı sorunlarının farkına vararak bu sorunları önlemeye ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahiptir. | X | ||||
4 | Toplumsal cinsiyet kavramını ve sağlığa olan etkilerini açıklayabilir | X | ||||
5 | Kadının üreme/cinsel sağlığını koruyucu, yükseltici, tedavi ve rehabilite edici, birey ve aile merkezli hemşirelik bakımını edindiği bilgi ve beceriler ile kapsamlı olarak planlar ve teknolojik gelişmeler ışığında uygulayabilir | X | ||||
6 | Kadının cinsel∕üreme sağlığı ile ilgili kurumları tanır ve kaynak kişilere ulaşarak işbirliği yapabilir | X | ||||
7 | Kadının üreme sağlığı hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda verilmesinin önemi bilerek mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | X | ||||
8 | İngilizceyi literatürü anlayabilecek, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde kullanabilir | X | ||||
9 | Kadının üreme/cinsel sağlığı alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu alarak araştırma yapabilir | X | ||||
10 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde araştırma bilgisine sahiptir ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder. | X | ||||
11 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili konularında bir makaleyi ulusal ya da uluslararası kongrelerde sunar ve bir dergide yayınlar. | X | ||||
12 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili alanlarda karar verme becerilerini destekler, mesleki liderlik ve yönetim pozisyonları üstlenir | X | ||||
13 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilişkili konularda strateji ve uygulama planları geliştirir, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 14 | 4 | 56 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 8 | 8 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 |