AKTS - Toplumsal Cinsiyet
Toplumsal Cinsiyet (HEM510) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toplumsal Cinsiyet | HEM510 | Alan Seçmeli | 2 | 2 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | ects.course_level_Sağlık_Bilimleri_Yüksek_Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında kadının statüsünü, bu statüyü belirleyen faktörleri ve toplumsal cinsiyet eşitsizliklerinin kadın sağlığı üzerindeki etkilerini kavratmak; böylece kadın sağlığını geliştirmeye yönelik toplumsal ve mesleki sorumluluğu güçlendirmektir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Bireysel sağlığının korunması ve geliştirilmesinde toplumsal cinsiyetin rolü, cinsiyet eşitsizliğinin nedenleri, toplumsal cinsiyetin bireylere ve topluma etkileri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal Cinsiyete Giriş | Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 |
2 | Toplumsal Cinsiyet Rolleri (Kadın ve Erkek Rollerinin Oluşumu) | Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 |
3 | Toplumsal Cinsiyet Rollerini Etkileyen Faktörler | Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 |
4 | Türkiye’de Kadının Statüsü | Türkiye İstatistik Kurumu (2025). İstatistiklerle Kadın, 2024. Erişim Adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Kadin-2024-54076 |
5 | Dünyada Kadının Statüsü | World Economic Forum (2024). Global Gender Gap Report 2024. Erişim Adresi: https://www.weforum.org/publications/global-gender-gap-report-2024/ |
6 | Uluslararası Sözleşmelerde Kadının Yeri | Parlak Börü, Ş. (2017). Kadının korunmasına ilişkin uluslararası sözleşmeler ve Türkiye’nin konumu. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 30, 43-63. |
7 | ARA SINAV | |
8 | Toplumsal Cinsiyetin Yaşam Evrelerine Göre Kadın Sağlığı Üzerine Etkileri (Çocukluk, Adölesanlık) | Akın, A. ve Özpınar, S. (Ed.) (2019). Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı. Nobel Akademik Yayıncılık. ISBN: 9786057928887. |
9 | Toplumsal Cinsiyetin Yaşam Evrelerine Göre Kadın Sağlığı Üzerine Etkileri (Yetişkinlik, Yaşlılık) | Akın, A. ve Özpınar, S. (Ed.) (2019). Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı. Nobel Akademik Yayıncılık. ISBN: 9786057928887. |
10 | Sağlık Hizmetlerine Erişimde Engeller | Tekin, B. (2024). Kadınların Sağlık Hizmetlerine Erişimi: Etkileyici Faktörler ve Bölgesel Farklılıklar. Şura Akademi(7 KADIN VE AİLE), 111-123. |
11 | Medya ve Toplumsal Cinsiyet | Soydan, E., & Küçükşen, K. (2022). TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİT(SİZ)LİĞİNİN MEDYADAKİ İZDÜŞÜMLERİ. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 18-28. |
12 | Kadına Yönelik Şiddet | Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 |
13 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine İlişkin Toplumu Bilinçlendirmede Hemşirenin Rolü | Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 |
14 | Film Analizi | |
15 | Vaka Tartışması Dersin Değerlendirilmesi | |
16 | FİNAL SINAVI |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 |
---|---|
2. Akın, A. ve Özpınar, S. (Ed.) (2019). Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı. Nobel Akademik Yayıncılık. ISBN: 9786057928887. | |
Diğer Kaynaklar | 3. Türkiye İstatistik Kurumu (2025). İstatistiklerle Kadın, 2024. Erişim Adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Kadin-2024-54076 |
4. Parlak Börü, Ş. (2017). Kadının korunmasına ilişkin uluslararası sözleşmeler ve Türkiye’nin konumu. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 30, 43-63. | |
5. Tekin, B. (2024). Kadınların Sağlık Hizmetlerine Erişimi: Etkileyici Faktörler ve Bölgesel Farklılıklar. Şura Akademi(7 KADIN VE AİLE), 111-123. | |
6. Soydan, E., & Küçükşen, K. (2022). TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİT(SİZ)LİĞİNİN MEDYADAKİ İZDÜŞÜMLERİ. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 18-28. | |
7. World Economic Forum (2024). Global Gender Gap Report 2024. Erişim Adresi: https://www.weforum.org/publications/global-gender-gap-report-2024/ |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 1 | 20 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Kadının cinsel ∕ üreme sağlığına yönelik lisans düzeyinde edindiği bilgileri geliştirir ve analiz eder | X | ||||
2 | Kadının cinsel∕üreme sağlığını etkileyen fiziksel ve psiko-sosyal faktörleri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, sorun alanlarını belirler ve multidisipliner çalışma anlayışı ile çözüm önerileri geliştirir | X | ||||
3 | Dünyada ve Türkiye‘de cinsel∕üreme sağlığı sorunlarının farkına vararak bu sorunları önlemeye ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahiptir. | X | ||||
4 | Toplumsal cinsiyet kavramını ve sağlığa olan etkilerini açıklayabilir | X | ||||
5 | Kadının üreme/cinsel sağlığını koruyucu, yükseltici, tedavi ve rehabilite edici, birey ve aile merkezli hemşirelik bakımını edindiği bilgi ve beceriler ile kapsamlı olarak planlar ve teknolojik gelişmeler ışığında uygulayabilir | X | ||||
6 | Kadının cinsel∕üreme sağlığı ile ilgili kurumları tanır ve kaynak kişilere ulaşarak işbirliği yapabilir | X | ||||
7 | Kadının üreme sağlığı hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda verilmesinin önemi bilerek mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | X | ||||
8 | İngilizceyi literatürü anlayabilecek, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde kullanabilir | X | ||||
9 | Kadının üreme/cinsel sağlığı alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu alarak araştırma yapabilir | X | ||||
10 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde araştırma bilgisine sahiptir ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder. | X | ||||
11 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili konularında bir makaleyi ulusal ya da uluslararası kongrelerde sunar ve bir dergide yayınlar. | X | ||||
12 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili alanlarda karar verme becerilerini destekler, mesleki liderlik ve yönetim pozisyonları üstlenir | X | ||||
13 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilişkili konularda strateji ve uygulama planları geliştirir, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 125 |