AKTS - Toplumsal Cinsiyet
Toplumsal Cinsiyet (HEM510) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Toplumsal Cinsiyet | HEM510 | Alan Seçmeli | 2 | 2 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | ects.course_level_Sağlık_Bilimleri_Yüksek_Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında kadının statüsünü, bu statüyü belirleyen faktörleri ve toplumsal cinsiyet eşitsizliklerinin kadın sağlığı üzerindeki etkilerini kavratmak; böylece kadın sağlığını geliştirmeye yönelik toplumsal ve mesleki sorumluluğu güçlendirmektir. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Bireysel sağlığının korunması ve geliştirilmesinde toplumsal cinsiyetin rolü, cinsiyet eşitsizliğinin nedenleri, toplumsal cinsiyetin bireylere ve topluma etkileri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Toplumsal Cinsiyete Giriş | Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 |
| 2 | Toplumsal Cinsiyet Rolleri (Kadın ve Erkek Rollerinin Oluşumu) | Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 |
| 3 | Toplumsal Cinsiyet Rollerini Etkileyen Faktörler | Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 |
| 4 | Türkiye’de Kadının Statüsü | Türkiye İstatistik Kurumu (2025). İstatistiklerle Kadın, 2024. Erişim Adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Kadin-2024-54076 |
| 5 | Dünyada Kadının Statüsü | World Economic Forum (2024). Global Gender Gap Report 2024. Erişim Adresi: https://www.weforum.org/publications/global-gender-gap-report-2024/ |
| 6 | Uluslararası Sözleşmelerde Kadının Yeri | Parlak Börü, Ş. (2017). Kadının korunmasına ilişkin uluslararası sözleşmeler ve Türkiye’nin konumu. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 30, 43-63. |
| 7 | ARA SINAV | |
| 8 | Toplumsal Cinsiyetin Yaşam Evrelerine Göre Kadın Sağlığı Üzerine Etkileri (Çocukluk, Adölesanlık) | Akın, A. ve Özpınar, S. (Ed.) (2019). Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı. Nobel Akademik Yayıncılık. ISBN: 9786057928887. |
| 9 | Toplumsal Cinsiyetin Yaşam Evrelerine Göre Kadın Sağlığı Üzerine Etkileri (Yetişkinlik, Yaşlılık) | Akın, A. ve Özpınar, S. (Ed.) (2019). Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı. Nobel Akademik Yayıncılık. ISBN: 9786057928887. |
| 10 | Sağlık Hizmetlerine Erişimde Engeller | Tekin, B. (2024). Kadınların Sağlık Hizmetlerine Erişimi: Etkileyici Faktörler ve Bölgesel Farklılıklar. Şura Akademi(7 KADIN VE AİLE), 111-123. |
| 11 | Medya ve Toplumsal Cinsiyet | Soydan, E., & Küçükşen, K. (2022). TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİT(SİZ)LİĞİNİN MEDYADAKİ İZDÜŞÜMLERİ. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 18-28. |
| 12 | Kadına Yönelik Şiddet | Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 |
| 13 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine İlişkin Toplumu Bilinçlendirmede Hemşirenin Rolü | Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 |
| 14 | Film Analizi | |
| 15 | Vaka Tartışması Dersin Değerlendirilmesi | |
| 16 | FİNAL SINAVI |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 |
|---|---|
| 2. Akın, A. ve Özpınar, S. (Ed.) (2019). Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı. Nobel Akademik Yayıncılık. ISBN: 9786057928887. | |
| Diğer Kaynaklar | 3. Türkiye İstatistik Kurumu (2025). İstatistiklerle Kadın, 2024. Erişim Adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Kadin-2024-54076 |
| 4. Parlak Börü, Ş. (2017). Kadının korunmasına ilişkin uluslararası sözleşmeler ve Türkiye’nin konumu. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 30, 43-63. | |
| 5. Tekin, B. (2024). Kadınların Sağlık Hizmetlerine Erişimi: Etkileyici Faktörler ve Bölgesel Farklılıklar. Şura Akademi(7 KADIN VE AİLE), 111-123. | |
| 6. Soydan, E., & Küçükşen, K. (2022). TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİT(SİZ)LİĞİNİN MEDYADAKİ İZDÜŞÜMLERİ. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 18-28. | |
| 7. World Economic Forum (2024). Global Gender Gap Report 2024. Erişim Adresi: https://www.weforum.org/publications/global-gender-gap-report-2024/ |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | 1 | 20 |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | 1 | 10 |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
| Toplam | 4 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Kadının cinsel ∕ üreme sağlığına yönelik lisans düzeyinde edindiği bilgileri geliştirir ve analiz eder | X | ||||
| 2 | Kadının cinsel∕üreme sağlığını etkileyen fiziksel ve psiko-sosyal faktörleri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, sorun alanlarını belirler ve multidisipliner çalışma anlayışı ile çözüm önerileri geliştirir | X | ||||
| 3 | Dünyada ve Türkiye‘de cinsel∕üreme sağlığı sorunlarının farkına vararak bu sorunları önlemeye ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahiptir. | X | ||||
| 4 | Toplumsal cinsiyet kavramını ve sağlığa olan etkilerini açıklayabilir | X | ||||
| 5 | Kadının üreme/cinsel sağlığını koruyucu, yükseltici, tedavi ve rehabilite edici, birey ve aile merkezli hemşirelik bakımını edindiği bilgi ve beceriler ile kapsamlı olarak planlar ve teknolojik gelişmeler ışığında uygulayabilir | X | ||||
| 6 | Kadının cinsel∕üreme sağlığı ile ilgili kurumları tanır ve kaynak kişilere ulaşarak işbirliği yapabilir | X | ||||
| 7 | Kadının üreme sağlığı hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda verilmesinin önemi bilerek mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | X | ||||
| 8 | İngilizceyi literatürü anlayabilecek, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde kullanabilir | X | ||||
| 9 | Kadının üreme/cinsel sağlığı alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu alarak araştırma yapabilir | X | ||||
| 10 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde araştırma bilgisine sahiptir ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder. | X | ||||
| 11 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili konularında bir makaleyi ulusal ya da uluslararası kongrelerde sunar ve bir dergide yayınlar. | X | ||||
| 12 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili alanlarda karar verme becerilerini destekler, mesleki liderlik ve yönetim pozisyonları üstlenir | X | ||||
| 13 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilişkili konularda strateji ve uygulama planları geliştirir, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | 14 | 2 | 28 |
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 1 | 15 | 15 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
