AKTS - Aile Planlaması ve Danışmanlık Hizmetleri
Aile Planlaması ve Danışmanlık Hizmetleri (HEM522) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aile Planlaması ve Danışmanlık Hizmetleri | HEM522 | Alan Seçmeli | 2 | 2 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | ects.course_level_Sağlık_Bilimleri_Yüksek_Lisans |
Ders Verilme Şekli | |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | . |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu derste, öğrencilere güncel bilimsel gelişmeler doğrultusunda aile planlamasının temel ilkeleri ve öneminin kavratılması, kontrolsüz doğurganlığın anne, çocuk ve toplum sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerinin anlaşılması, Türkiye ve dünya genelinde yaygın olarak kullanılan aile planlaması yöntemlerinin tanıtılması ve bu yöntemlerin danışmanlık hizmetleri kapsamında etkili bir şekilde sunulmasına yönelik bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Aşırı doğurganlığın anne ve çocuk sağlığına etkileri, doğurganlığın düzenlenmesinde dünyada ve Türkiye'de tercih edilen aile planlaması yöntemleri ve danışmanlık hizmetleri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile Planlamasının Temel Kavramları, Tarihçesi ve Önemi Dünyada ve Türkiye’de Aile Planlaması Yöntem Kullanımı ve Anne-Çocuk Sağlığı Üzerine Etkileri | Drucker, D. J. (2020). Contraception: A concise history. MIT Press. ISBN electronic: 9780262357579. https://doi.org/10.7551/mitpress/11954.001.0001 Omaç Sönmez, M. ve Turan, Z. (2025). Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması. Nobel Akademik Yayıncılık. |
2 | Aile Planlaması Hizmetlerinde Hemşirenin Rolleri ve Danışmanlık | Aksu, H. (2022). Aile Planlaması Danışmanlığı. Nobel Tıp Kitabevi. |
3 | Hormonal Yöntemler ve Danışmanlık | Omaç Sönmez, M. ve Turan, Z. (2025). Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması. Nobel Akademik Yayıncılık. |
4 | Bariyer Yöntemler ve Danışmanlık | Omaç Sönmez, M. ve Turan, Z. (2025). Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması. Nobel Akademik Yayıncılık. |
5 | Rahim İçi Araçlar (RİA) ve Danışmanlık | Cason, P., Cwiak, C., Edelman, A., & Kowal, D. (2023). Contraceptive technology. Jones & Bartlett Learning. (Chapter 10: Intrauterin Devices) |
6 | Cerrahi Sterilizasyon ve Danışmanlık | |
7 | ARA SINAV | |
8 | Doğal ve Geleneksel Aile Planlaması Yöntemleri ve Danışmanlık | Omaç Sönmez, M. ve Turan, Z. (2025). Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması. Nobel Akademik Yayıncılık. |
9 | Acil Kontrasepsiyon | Cason, P., Cwiak, C., Edelman, A., & Kowal, D. (2023). Contraceptive technology. Jones & Bartlett Learning. (Chapter 18: Emergency Contraception) |
10 | Özellikli Gruplarda Aile Planlaması ve Danışmanlık (Doğum Sonu Dönem) | Cason, P., Cwiak, C., Edelman, A., & Kowal, D. (2023). Contraceptive technology. Jones & Bartlett Learning. (Chapter 19: Contraception After Pregnancy) |
11 | Özellikli Gruplarda Aile Planlaması ve Danışmanlık (Adölesanlar ve Erkekler) | World Health Organization (2022). Family planning: a global handbook for providers, 4th ed. Omaç Sönmez, M. ve Turan, Z. (2025). Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması. Nobel Akademik Yayıncılık. |
12 | Özellikli Gruplarda Aile Planlaması ve Danışmanlık (Premenopozal Dönem Kadınlar ve Engelli Bireyler) | World Health Organization (2022). Family planning: a global handbook for providers, 4th ed. Omaç Sönmez, M. ve Turan, Z. (2025). Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması. Nobel Akademik Yayıncılık. |
13 | Aile Planlamasında Güncel Gelişmeler | Omaç Sönmez, M. ve Turan, Z. (2025). Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması. Nobel Akademik Yayıncılık. |
14 | Aile Planlaması ve Etik | JD, K. W., & Julie Chor, M. D. (2021). Reproductive Ethics in Clinical Practice: Preventing, Initiating, and Managing Pregnancy and Delivery--Essays Inspired by the MacLean Center for Clinical Medical Ethics Lecture Series. (Section 1: Contraception and Abortion Ethics) |
15 | Vaka Tartışması Dersin Değerlendirilmesi | |
16 | FİNAL SINAVI |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Omaç Sönmez, M. ve Turan, Z. (2025). Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması. Nobel Akademik Yayıncılık. |
---|---|
2. Aksu, H. (2022). Aile Planlaması Danışmanlığı. Nobel Tıp Kitabevi. | |
Diğer Kaynaklar | 3. Drucker, D. J. (2020). Contraception: A concise history. MIT Press. ISBN electronic: 9780262357579. https://doi.org/10.7551/mitpress/11954.001.0001 |
4. . Cason, P., Cwiak, C., Edelman, A., & Kowal, D. (2023). Contraceptive technology. Jones & Bartlett Learning | |
5. World Health Organization (2022). Family planning: a global handbook for providers, 4th ed. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 1 | 20 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Kadının cinsel ∕ üreme sağlığına yönelik lisans düzeyinde edindiği bilgileri geliştirir ve analiz eder | |||||
2 | Kadının cinsel∕üreme sağlığını etkileyen fiziksel ve psiko-sosyal faktörleri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, sorun alanlarını belirler ve multidisipliner çalışma anlayışı ile çözüm önerileri geliştirir | |||||
3 | Dünyada ve Türkiye‘de cinsel∕üreme sağlığı sorunlarının farkına vararak bu sorunları önlemeye ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahiptir. | |||||
4 | Toplumsal cinsiyet kavramını ve sağlığa olan etkilerini açıklayabilir | |||||
5 | Kadının üreme/cinsel sağlığını koruyucu, yükseltici, tedavi ve rehabilite edici, birey ve aile merkezli hemşirelik bakımını edindiği bilgi ve beceriler ile kapsamlı olarak planlar ve teknolojik gelişmeler ışığında uygulayabilir | |||||
6 | Kadının cinsel∕üreme sağlığı ile ilgili kurumları tanır ve kaynak kişilere ulaşarak işbirliği yapabilir | |||||
7 | Kadının üreme sağlığı hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda verilmesinin önemi bilerek mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | |||||
8 | İngilizceyi literatürü anlayabilecek, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde kullanabilir | |||||
9 | Kadının üreme/cinsel sağlığı alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu alarak araştırma yapabilir | |||||
10 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde araştırma bilgisine sahiptir ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder. | |||||
11 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili konularında bir makaleyi ulusal ya da uluslararası kongrelerde sunar ve bir dergide yayınlar. | |||||
12 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili alanlarda karar verme becerilerini destekler, mesleki liderlik ve yönetim pozisyonları üstlenir | |||||
13 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilişkili konularda strateji ve uygulama planları geliştirir, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 16 | 2 | 32 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
Sunum/Seminer Hazırlama | 13 | 2 | 26 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 125 |