AKTS - İçten Yanmalı Motorlar
İçten Yanmalı Motorlar (AE312) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
İçten Yanmalı Motorlar | AE312 | Alan Seçmeli | 3 | 1 | 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
ENE203 ve (AE202 veya AE214) |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Deney, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu ders, içten yanmalı motorların tasarım ve çalışma konularında geçerli olan prensiplere dair temel bilgiler verir ve içten yanmalı motorların performans, verimlilik ve yakıt tüketimi ve salınım öğelerini etkileyen çalışma karakteristiklerini konu alır. İdeal termodinamik döngüler, gerçek döngüler, yanma mekaniği, ısı transferi ve yakıt özellikleri konuları işlenir. Farklı çeşitte içten yanmalı motorların, öyle ki SI, CI, GDI, ve HCCI, tasarım ve karakteristik özellikleri tanıtılır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Motor tarihi, ideal motor döngüleri, SI ve CI motor çalışma prensipleri, 2-zamanlı ve 4-zamanlı motorlar, gerçek döngüler, performans karakteristikleri, yakıt tedarik sistemleri, ateşleme sistemleri, soğutma sistemleri, ısı transferi, salınım, ve sürtünme. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İçten Yanmalı Motorlara Giriş | Pulkrabek 1. Böl., Ders Notları |
2 | İYM Kalsifikasyonları | Pulkrabek 1. Böl., Ders Notları |
3 | İYM Çalışma Karakteristikleri | Pulkrabek 2. Böl., Heywood 2. Böl., Ders Notları |
4 | İdeal Motor Çevrimleri | Pulkrabek 3. Böl., Ders Notları |
5 | İdeal Motor Çevrimleri | Pulkrabek 3. Böl., Ders Notları |
6 | Termokimya ve Yakıtlar | Pulkrabek 4. Böl., Heywood 3. Böl., Ders Notları |
7 | Termokimya ve Yakıtlar | Pulkrabek 4. Böl., Heywood 3. Böl., Ders Notları |
8 | Hava ve Yakıt Girişi; (Laboratuvarda Motor Testleri) | Pulkrabek 5. Böl., Heywood 6. Böl., Ders Notları |
9 | Yakıt-Hava Çevrimleri; (Laboratuvarda Motor Testleri) | Gupta 4. Böl., Heywood 5. Böl., Ders Notları |
10 | Yakıt-Hava Çevrimleri | Gupta 4. Böl., Heywood 5. Böl., Ders Notları |
11 | Gerçek Motor Çevrimleri; (Laboratuvarda Motor Testleri) | Gupta 5. Böl., Ders Notları |
12 | Silindir İçinde Akışkan Hareketi; (Laboratuvarda Motor Testleri) | Pulkrabek 6. Böl., Heywood 8. Böl., Ders Notları |
13 | SI Motorlarda Yanma; (Laboratuvarda Motor Testleri) | Pulkrabek 7. Böl., Heywood 9. Böl., Gupta 6. Böl., Ders Notları |
14 | CI Motorlarda Yanma; (Laboratuvarda Motor Testleri) | Pulkrabek 7. Böl., Heywood 10. Böl., Gupta 7. Böl., Ders Notları |
15 | Genel Sınav |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Engineering Fundamentals of the Internal Combustion Engine, by W.W. Pulkrabek, Prentice Hall, New Jersey, (1997). |
---|---|
2. Internal Combustion Engines, C.R. Ferguson, Wiley (2015). | |
3. Internal Combustion Engine Fundamentals, by J.B. Heywood, McGraw Hill (1988) | |
4. Fundamentals of Internal Combustion Engines, H.N. Gupta (2006) | |
5. Introduction to Internal Combustion Engines, by R. Stone (1999). |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 14 | 5 |
Laboratuar | 6 | 10 |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 5 | 5 |
Ödevler | 5 | 15 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 25 |
Toplam | 33 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 75 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 25 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | 1) Matematik, fen bilimleri ve mühendislik disiplinlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimi edinir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi kazanır. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya mühendislik disiplinlerine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma becerisi kazanır. | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi geliştirir; en az bir yabancı dil bilgisi edinir; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık geliştirir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk taşır ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi edinir; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi edinir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık geliştirir. | |||||
12 | Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere çalışabilme becerisi kazanır. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | 6 | 2 | 12 |
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 5 | 2 | 10 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 127 |