AKTS - Mantıksal Programlama

Mantıksal Programlama (CMPE413) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Mantıksal Programlama CMPE413 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Teknik Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Dersin amacı çeşitli mantıksal programlama ve fonksiyonel programlama dillerini kullanmak suretiyle farklı mantıksal programlama dillerine ait programlama kavramları öğretmektir. Dersin sonunda öğrenciler farklı programlama dillerine ilişkin çeşitli kavramlarını anlayıp karşılaştırbilecek düzeye gelir. Öğrenciler öğrendikleri içeriğe ilişkin uygulamaları kendilerine verilen ödevleri tamamlamak suretiyle yerine getirirler.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • LISP/Prolog programlama dillerinde programlama yapabilme.
  • Mantıksal programlama dillerinin temel yapılarını özümseme.
  • Mantıksal programlama dilleriyle diğer fonksiyonel, nesne-yönelimli programlama dilleri arasındaki farkları öğrenme.
  • Öğrenci mantıksal programlama yapmanın uygun olduğu alanları belirleyebilecektir.
Dersin İçeriği Lisp programlama: sembolik gösterimler, temel fonksiyonlar, Lambda notasyonu, formlar, fonksiyonlar: list yapıları, Prolog programlama: gerçekler ve kurallar, bağıntılar: veri yapıları, Backtracking, girdi/çıktı, gömülü öncüller.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Mantıksal Ajanlar Kısım 7 (Kaynak 5)
2 Birinci Derece Mantık Kısım 8 (Kaynak 5)
3 Birinci derece mantıkta çıkarım Kısım 9 (Kaynak 5)
4 Birinci derece mantıkta çıkarım Kısım 9 (Kaynak 5)
5 Cümleler, Önermeler, Amaç Karşılama, Operatörler ve Aritmetik (Prolog) Kısım 2,3,4 (Kaynak 1)
6 Girdi ve Çıktılar / Döngüler / Backtracking’i engelleme (Prolog) Kısım 5,6,7 (Kaynak 1)
7 Liste işleme, Dizi işleme (Prolog) Kısım 9,10 (Kaynak 1)
8 Sözdizim, Anlamdizim, Fonksiyonlar, Değişkenler (LISP) Kısım 4,5,6 (Ders Kitabı)
9 Sözdizim, Anlamdizim, Fonksiyonlar, Değişkenler (LISP) Kısım 4,5,6 (Ders Kitabı)
10 Kontrol Yapıları, Makrolar (LISP) Kısım 7,8 (Ders Kitabı)
11 Sayılar, Karakterler, Diziler, Kolleksiyonlar, Dosya Girdi/Çıktı (LISP) Kısım 10,11,14 (Ders Kitabı)
12 Nesne Tekrar Yönelimi (Jenerik fonksiyonlar, Sınıflar) (LISP) Kısım 16,17 (Ders Kitabı)
13 Nesne Tekrar Yönelimi (Jenerik fonksiyonlar, Sınıflar) (LISP) Kısım 16,17 (Ders Kitabı)
14 Pratik Uygulamalar (LISP) Kısım 26,27,28 (Ders Kitabı)

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Seibel, P., “Practical Common LISP”, 2005, Springer.
Diğer Kaynaklar 2. M.Bramer, “Logic Programming with Prolog”, 2005, Springer, ISBN: 1-85233-938-1.
3. L.Sterling, E.Shapiro, “The Art of Prolog: Advanced Programming Techniques”, (MIT Press Series in Logic Programming),
4. http://www.atilim.edu.tr/~hurevren/COMPE462/Sebesta_Ch16.ppt
5. http://common-lisp.net/
6. Artificial Intelligence : A Modern Approach (Second Edition)., Stuart Russell and Peter Norvig, Prentice-Hall, 2003, ISBN: 0-13-790395.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 2 15
Sunum - -
Projeler 1 30
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 25
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 5 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
4 Bilgisayar mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilgisayar mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma becerisini kazanır.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. X
8 En az bir yabancı dil bilir; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
10 Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
11 Bilgisayar mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahip olur.
12 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgiye sahip olur.
13 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır.
14 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahip olur.
15 Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunlar hakkında bilgiye sahip olur.
16 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.
17 Sayısal hesaplama ve sayısal gösterim sistemlerini analiz eder, tasarlar ve ifade eder.
18 Hesaplama problemlerinin çözülmesinde programlama dillerini ve uygun bilgisayar mühendisliği kavramlarını kullanır. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 2 32
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler 1 10 10
Raporlar
Ödevler 2 5 10
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Toplam İş Yükü 125