AKTS - Bilgisayar Ağları
Bilgisayar Ağları (CMPE334) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilgisayar Ağları | CMPE334 | 6. Dönem | 3 | 2 | 0 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | . |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı; Günümüzde İnternet üzerinde yaygın olarak kullanılan uygulamalara odaklanarak, veri iletişimi ve bilgisayar ağları temel bilgilerini öğretmektir. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Bilgisayar ağları temel prensipleri, uygulama katmanı ve çok kullanılan ağ uygulamaları, gönderim katmanı, UDP ve TCP servisleri, ağ katmanı, IPv4 adresleme, yönlendirme ve iletme, veri-bağlantı katmanı, MAC adresleri, hat öbekleri, hat-anahtarları, fiziksel katman özellikleri ve standartlar. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilgisayar ağlarına giriş. Internet nedir? OSI çok katmanlı ağ mimari modeli. | Bölüm-1 (ders kitabı) |
| 2 | Ağ-paketi izleme araçlarının tanıtımı. Ağ uygulamalarının çalışma prensipleri. | Ders notları+Bölüm 2.1 |
| 3 | Web ve http protokolü | Bölüm 2.2.1-2.2.4 |
| 4 | FTP, SMTP ve POP3 protokollleri | Bölüm 2.3-2.4.2 |
| 5 | DNS hizmeti ve DNS protokolü | Bölüm 2.5 |
| 6 | Genel tekrar ve 1nci ara sınav | Ders notları |
| 7 | Gönderim katmanı servisleri. UDP servisi. Güvenli hizmet prensipleri. Ardışık sorgulama, seçimli-tekrar ve N’e-geri-git. | Bölüm 3.1,3.3-3.4 |
| 8 | TCP gönderim hizmeti. Kesim (segment) yapısı. Sıra ve onay numarası hesabı. Bağlantı tesisi. Zaman aşımı hesabı. Tekrar gönderim. | Bölüm 3.5.1-3.5.3 |
| 9 | Ağ katmanı prensipleri. Yönlendiriciler. İletme ve yönlendirme. IPv4 adresleme. Yayım, tek ve çoklu gönderim. | Bölüm 4.1, 4.3, 4.7 |
| 10 | Datagram yapısı. Parçalama. NAT ve IPv6. | Bölüm 4.4 |
| 11 | Genel tekrar ve 2nci ara sınav | Ders notları |
| 12 | Veri-bağlantı katmanı prensipleri. Çoklu erişim protokolleri (CSMA/CD, andaç geçirme, sıralama). MAC adresi. Adres çözümleme protokolü (ARP). Ethernet çerçeve yapısı. | Bölüm 5.1, 5.3, 5.4 |
| 13 | Ethernet çakışma kontrolü ve üssel geri çekme zaman hesabı. Hat öbekleri ve hat anahtarları. Sinyal kodlama standartları | Bölüm 5.5, 5.6.1-5.6.2 + Ders notları |
| 14 | Kablosuz ağ özellikleri. WiFi, bluetooth, WiMAX, 802.11MAC protocolü ve çerçeve yapısı. | Bölüm 6.1-6.3 |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Computer Networking: A Top-Down Approach Featuring the Internet, 5/E, James F. Kurose, Keith W. Ross, Addison-Wesley, 2010, ISBN: 978-0-13-136548-3. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. Computer Networks 4/E, Andrew S. Tanenbaum, Pearson Education Inc., 2006 |
| 3. Introduction to Data Networks, Lawrence Harte, ALTHOS Publishing, 2005 | |
| 4. Computer Networking First-Step, Wendell Odom, Cisco Press, 2004 | |
| 5. Bilgisayar Ağları, Nazife Baykal, Sas Bilişim, 2005 | |
| 6. TCP/IP Tutorial and Technical Overview, On-line book available at “http://www.redbooks.ibm.com/” Redbooks, published 19 December 2006, Last accessed May 14, 2009 |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | 1 | 20 |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 35 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 45 |
| Toplam | 3 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 55 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 45 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | X | ||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | X | ||||
| 4 | Bilgisayar mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilgisayar mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma becerisini kazanır. | |||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
| 8 | En az bir yabancı dil bilir; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |||||
| 10 | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |||||
| 11 | Bilgisayar mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahip olur. | |||||
| 12 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgiye sahip olur. | |||||
| 13 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır. | |||||
| 14 | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahip olur. | |||||
| 15 | Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunlar hakkında bilgiye sahip olur. | X | ||||
| 16 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | |||||
| 17 | Sayısal hesaplama ve sayısal gösterim sistemlerini analiz eder, tasarlar ve ifade eder. | X | ||||
| 18 | Hesaplama problemlerinin çözülmesinde programlama dillerini ve uygun bilgisayar mühendisliği kavramlarını kullanır. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
| Laboratuar | 2 | 3 | 6 |
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 2 | 32 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 3 | 2 | 6 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 5 | 10 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 154 | ||
