AKTS - Kalıntı Gerilimler

Kalıntı Gerilimler (MFGE433) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Kalıntı Gerilimler MFGE433 3 0 1 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
MATE207 - ME210
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Uygulama-Alıştırma, Takım/Grup Çalışması.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Yrd. Doç. Dr. Caner Şimşir
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu derste amaç öğrencileri kalıntı gerilmeler, tahmin ve ölçüm yöntemleri, oluşma sebepleri, imalat süreçlerine ve ürün performası üzerine etkileriyle tanıştırmaktır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Öğrenciler kalıntı gerilmeler, imalat yöntemlerine bağlı olarak oluşma sebepleri hakkında bilgi edineceklerdir.
  • Öğrenciler kalıntı gerilme ölçüm yöntemlerini öğrenecektir.
  • Öğrenciler bilgisayar laboratuvarı ortamında teorik bilgilerini deneyimlendirecektir.
Dersin İçeriği Kalıntı gerilmeler, kalıntı gerilme ölçüm teknikleri, kalıntı gerilmelerin sebepleri, imalat süreçlerine bağlı olarak kalıntı gerilme oluşumu, kalıntı gerilmelerin ardışık imalat süreçlerine etkileri, kalıntı gerilmelerin servis performansı ve hasara etkileri.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Preface
2 Terminoloji ve Tanımlar pp. 3-11
3 Malzeme Faktörleri pp. 99-118
4 Kalıntı Gerilmelerin Sebepleri I pp. 361-372
5 Kalıntı Gerilmelerin Sebepleri II pp. 141-150
6 Kalıntı Gerilmelerin Öngörülmesi I pp. 141-150
7 Kalıntı Gerilmelerin Öngörülmesi II pp. 296-331
8 Kalıntı Gerilme Ölçüm Yöntemleri I pp. 220-248
9 Kalıntı Gerilme Ölçüm Yöntemleri II pp. 189-209
10 Delik Delerek Kalıntı Gerilme Ölçümü pp. 391-398
11 X-Işını Kırınımıyla Kalıntı Gerilme Ölçümü pp. 345-361
12 İmalat Süreçlerinde Kalıntı Gerilmeler I
13 İmalat Süreçlerinde Kalıntı Gerilmeler II pp. 424 - 437
14 Kalıntı Gerilmelerin Etkileri pp. 437 - 459
15 Öğrenci Projelerinin Sunumu
16 Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Totten, G.E., Howes. M., Inoue, T., Handbook of Residual Stress and Deformation of Steel, ASM International , ISNBN 0871707292, Ohio, 2002
Diğer Kaynaklar 2. Youtsos, A., Residual Stress and Its Effects on Fatigue and Fracture, Springer Verlag, ISBN 978-1-4020-5328-3, 2006
3. Hauk, V., Structural and Residual Stress Analysis by Nondestructive Methods, ISBN: 978-0-444-82476-9, 1997

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler 1 30
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 60
Genel Sınav/Final Juri - -
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarındaki bilgi birikimini imalat teknolojileri ile ilgili mühendislik problemlerinin çözümünde uygulama becerisi X
2 İmalat Teknolojilerine özgü sorunları analiz etme ve tanımlama yeteneği X
3 Karşılaşılan mühendislik sorununun çözümüne yönelik bir yaklaşım geliştirme ve model ve deney tasarlama ve yapma becerisi X
4 Temel mühendislik ilkelerinin yaratıcı kullanımına dayalı kapsamlı bir imalat sistemini (yöntem, ürün veya cihaz geliştirme) ekonomik, çevresel sürdürülebilirlik ve üretilebilirlik kısıtları altında tasarlama becerisi X
5 İmalat mühendisliği uygulamaları için modern teknik ve mühendislik araçlarını kullanma ve seçme yetisi X
6 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak veri toplama, analiz etme, kritik düşünebilme, yorumlama ve doğru kararlar alabilme becerisi X
7 Çok disiplinli ve disiplin içi takım üyesi ve/veya bireysel olarak etkin bir şekilde çalışabilecek özgüven ve gerekli örgütsel iş becerileri X
8 Türkçe ve İngilizcede sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim kurabilme becerisi X
9 Yaşam boyu öğrenme ve bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki son gelişmeleri takip edebilme ve kendini sürekli yenileme kabiliyeti X
10 İmalat Mühendisliği alanında mesleki, hukuksal, etik ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık ve sorumluluk bilinci X
11 Ulusal rekabet gücünü artırmak ve imalat sanayinin verimliliğini iyileştirmek üzere, kaynakları (personel, donanım, maliyet) etkin kullanan çözüm odaklı proje ve risk yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma konularında farkındalık X
12 Karar alırken, mühendislik uygulamalarının evrensel ve yerel ölçeklerde sağlık, çevresel, sosyal ve hukuksal sonuçları konusunda bilgili X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar 16 1 16
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 2 32
Sunum/Seminer Hazırlama 1 2 2
Projeler 1 30 30
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 8 16
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi
Toplam İş Yükü 128