AKTS - Güvenlik, Espiyonaj ve İstihbarat Tarihi
Güvenlik, Espiyonaj ve İstihbarat Tarihi (HUM105) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Güvenlik, Espiyonaj ve İstihbarat Tarihi | HUM105 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Küreselleşmeyle devletlerin, kurum ve kuruluşların güvenlik ihtiyaçları ile istihbarat etki, ilgi ve sorumluluk alanları çeşitlenmiş ve genişlemiştir. Ders, bu çeşitlenme ve genişlemeyi tarihi kaynaklar ve ülkelerin espiyonaj ile istihbarat geçmişleri çerçevesinde değişen güvenlik politikalarını örnek tarihi figürler üzerinden değerlendirmeyi amaçlar. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Güvenlik kavramının tarihsel gelişimi, dönemlere göre farklılık gösteren güvenlik sorunları ve tehditleri; dünya ve özellikle Türkiye tarihinde espiyonaj ve istihbarat faaliyetlerinin küreselleşmeyle birlikte yaşadığı dönüşümün güncel kavramlarla yeniden yapılandırılması. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Güvenlik Kavramı ve Tarihsel Gelişim Aşamaları | Barry Buzan, Ole Wæver, Jaap De Wilde, Security: A New Framework for Analysis, Lynne Rienner Publishers Inc, ABD, 1997. |
2 | Güvenlik Tehditleri I (Soğuk Savaş Öncesi) | Barry Buzan, The Evolution of International Security Studies, Cambridge Yayınları, İngiltere, 2009. |
3 | Güvenlik Tehditleri II (Soğuk Savaş Dönemi 1947-1991) | Barry Buzan, The Evolution of International Security Studies, Cambridge Yayınları, İngiltere, 2009. |
4 | Güvenlik Tehditleri III: Soğuk Savaş Sonrası Yeni (Eleştirel) Güvenlik Gündemi | Barry Buzan, The Evolution of International Security Studies, Cambridge Yayınları, İngiltere, 2009. |
5 | Yeni (Eleştirel) Güvenlik Çalışmaları: Geleneksel İnşacılıktan Kopenhag Okuluna Değişen Güvenlik Anlayışları | Barry Buzan, Ole Wæver, Jaap De Wilde, Security: A New Framework for Analysis, Lynne Rienner Publishers Inc, ABD, 1997. |
6 | Espiyonaj ve İstihbaratın Tarihsel Gelişim Aşamaları | Christopher Andrew, Gizli Dünya, Dünya İstihbarat Tarihi, Kronik Kitap, İstanbul, 2022. |
7 | Ara Sınav | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular |
8 | Türk İstihbarat Tarihi: İslamiyet Öncesinden Milli Mücadele Dönemine | Kenan Karataş, Türk İstihbarat ve Espiyonaj Tarihi, En Kitap Yayınevi, İstanbul, 2020. İsmail H. Demircioğlu, Ahmet ÖZCAN, Namık ÇENCEN, Yücel YİĞİT, Türk İstihbarat Tarihi, Yeditepe Yayınevi, İstanbul, 2021. |
9 | Çarlık Rusya İstihbaratı: Korkunç İvan (1565-1572) ve Opriçnina Teşkilatı | Christopher Andrew, Gizli Dünya, Dünya İstihbarat Tarihi, Kronik Kitap, İstanbul, 2022. (Okumalar) |
10 | Birleşik Krallık İstihbaratı: Sir Francis Walsingham (1532-1590) ve Oliver Cromwell (1599-1658) | Christopher Andrew, Gizli Dünya, Dünya İstihbarat Tarihi, Kronik Kitap, İstanbul, 2022. (Okumalar) |
11 | Fransa Krallığı İstihbaratı: Napolyon Bonapart (1769-1821) ve Joseph Fouche (1759-1820) | Christopher Andrew, Gizli Dünya, Dünya İstihbarat Tarihi, Kronik Kitap, İstanbul, 2022. Stephan Zweig, Joseph Fouché: Bir Politikacının Portresi, Doğu Batı Yayınları, Ankara, 2020. |
12 | Alman İmparatorluğu İstihbaratı ve Margaretta Zelle/Mata Hari (1876-1917) | Christopher Andrew, Gizli Dünya, Dünya İstihbarat Tarihi, Kronik Kitap, İstanbul, 2022. (Okumalar) |
13 | Dünyada Bugün: Sosyal Medya ve Açık Kaynak İstihbaratı | Mücahit Özdoğan, Küreselleşmenin İstihbarat, Güvenlik ve Terör Boyutu, Gazi Kitabevi, Ankara, 2016. Erol Başaran Bural, Sosyal Medya İstihbaratı: Açık Kaynak İstihbaratında Yeni Bir Boyut, Yeditepe Akademi, İstanbul, 2021. |
14 | Türkiye’nin Temel Güvenlik Sorunları ve Türk Dış Politikasında Güvenlikleştirme Pratikleri | Yves Lacoste, Büyük Oyunu Anlamak, NTV Yayınları, İstanbul, 2007. (Okumalar) |
15 | Genel Tekrar | Sait Yılmaz, 21. Yüzyılda Güvenlik ve İstihbarat, Milenyum Yayınları, İstanbul, 2007. (Okumalar) |
16 | Genel Sınav | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. 1. Barry Buzan, Ole Wæver, Jaap De Wilde, Security: A New Framework for Analysis, Lynne Rienner Publishers Inc, ABD, 1997. |
---|---|
2. 2. Barry Buzan, The Evolution of International Security Studies, Cambridge Yayınları, İngiltere, 2009. | |
3. 3. Christopher Andrew, Gizli Dünya, Dünya İstihbarat Tarihi, Kronik Kitap, İstanbul, 2022. | |
4. 4. Erol Başaran Bural, Sosyal Medya İstihbaratı: Açık Kaynak İstihbaratında Yeni Bir Boyut, Yeditepe Akademi, İstanbul, 2021. | |
5. 5. İsmail H. Demircioğlu, Ahmet ÖZCAN, Namık ÇENCEN, Yücel YİĞİT, Türk İstihbarat Tarihi, Yeditepe Yayınevi, İstanbul, 2021. | |
6. 6. Mücahit Özdoğan, Küreselleşmenin İstihbarat, Güvenlik ve Terör Boyutu, Gazi Kitabevi, Ankara, 2016. | |
7. 7. Kenan Karataş, Türk İstihbarat ve Espiyonaj Tarihi, En Kitap Yayınevi, İstanbul, 2020. | |
8. 8. Sait Yılmaz, 21. Yüzyılda Güvenlik ve İstihbarat, Milenyum Yayınları, İstanbul, 2007. | |
9. 9. Stephan Zweig, Joseph Fouché: Bir Politikacının Portresi, Doğu Batı Yayınları, Ankara, 2020. | |
10. 10. Yves Lacoste, Büyük Oyunu Anlamak, NTV Yayınları, İstanbul, 2007. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 50 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarındaki bilgi birikimini, imalat teknolojileriyle ilgili mühendislik problemlerinin çözümünde uygular. | |||||
2 | İmalat teknolojilerine özgü sorunları analiz eder ve tanımlar. | |||||
3 | Karşılaşılan mühendislik sorununun çözümüne yönelik bir yaklaşım geliştirir, model ve deney tasarlar ve gerçekleştirir. | |||||
4 | Temel mühendislik ilkelerinin yaratıcı kullanımına dayalı olarak, ekonomik, çevresel sürdürülebilirlik ve üretilebilirlik kısıtları altında kapsamlı bir imalat sistemi (yöntem, ürün veya cihaz geliştirme) tasarlar. | |||||
5 | İmalat mühendisliği uygulamaları için modern teknik ve mühendislik araçlarını seçer ve kullanır. | |||||
6 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak veri toplar, analiz eder, eleştirel düşünür, yorumlar ve doğru kararlar alır. | |||||
7 | Çok disiplinli ve disiplin içi takım üyesi ya da bireysel olarak etkin çalışır; gerekli özgüveni ve örgütsel iş becerilerini gösterir. | |||||
8 | Türkçe ve İngilizcede sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim kurar. | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenir, bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki son gelişmeleri takip eder ve kendini sürekli yeniler. | |||||
10 | İmalat Mühendisliği alanında mesleki, hukuksal, etik ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık gösterir ve sorumluluk bilinci taşır. | |||||
11 | Ulusal rekabet gücünü artırmak ve imalat sanayinin verimliliğini iyileştirmek amacıyla, kaynakları (personel, donanım, maliyet) etkin kullanır; çözüm odaklı proje ve risk yönetimi yapar; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma konularında farkındalık gösterir. | |||||
12 | Karar alırken, mühendislik uygulamalarının evrensel ve yerel ölçeklerde sağlık, çevresel, sosyal ve hukuksal sonuçları hakkında bilgili olur. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 100 |