AKTS - Taşıt Dinamiği
Taşıt Dinamiği (AE435) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Taşıt Dinamiği | AE435 | 7. Dönem | 3 | 1 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MECE204 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Taşıt dinamiği, dünya çapında otomotiv mühendisliği'nde önemli bir konudur. Karayolu araçları, tek araç, sedan, binek araç, kamyon ve özel amaçlı araç gibi farklı amaçlara göre çeşitli tiplerde sınıflandırılabilmesine rağmen, araç dinamik tasarımının, temel değişkenleri, lastik, tek lastik, tek dingil, dört tekerlekli olmasıdır. Adı geçen değişken seçimlerine göre, araç çekiş ve fren, sürüş ve taşıma araç dinamiği teorisi, araç kontrol sistemi teorisi ile birlikte verilerek araç tasarımının yapılışı gösterilir. Böylece öğrenciler, araç dinamiğinin temel teorisi, araç performansı ile ilgili testler ve düzenlemeler konularında da bilgilendirilirler. Araç tasarımında; dinamik modelleme ve analiz yaklaşımı uygulanmasının öğretilmesi önemli bir amaçtır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Motor karakteristikleri ve aktarma organı parçaları, lastik ve teker temelleri; çekiş gücü ve hareket direnci; maksimum hız ve ivmelenme performansı; kavrama dinamiği, tork dönüştürücü karakteristiği, frenleme dinamiği ve performansı; yol tutuş kabiliyeti, direksiyon dinamiği, süspansiyon mekanizmaları, taşıtların düzlemsel dinamiği, yuvarlanma dinamiği. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Güç aktarma organlarının analizi I | Moodle web sitesinde verilen ders notları ve sunumlar |
2 | Dinamik tekerlek yüklerinin hesaplanması | Moodle web sitesinde verilen ders notları ve sunumlar |
3 | Güç aktarma organlarının analizi II | Moodle web sitesinde verilen ders notları ve sunumlar |
4 | Fren sistemi tasarımı | Moodle web sitesinde verilen ders notları ve sunumlar |
5 | Karayolu yüklerinin modellenmesi | Moodle web sitesinde verilen ders notları ve sunumlar |
6 | Araç sürüş performansı | Moodle web sitesinde verilen ders notları ve sunumlar |
7 | Kararlı hal virajı | Moodle web sitesinde verilen ders notları ve sunumlar |
8 | Süspansiyon sistemleri analizi I | Moodle web sitesinde verilen ders notları ve sunumlar |
9 | Süspansiyon sistemleri analizi II | Moodle web sitesinde verilen ders notları ve sunumlar |
10 | Direksiyon sistemi performansı | Moodle web sitesinde verilen ders notları ve sunumlar |
11 | Bilgisayar Modelleme ve Analiz Bölüm I | Moodle web sitesinde verilen ders notları ve sunumlar |
12 | Bilgisayar Modelleme ve Analiz Bölüm II | Moodle web sitesinde verilen ders notları ve sunumlar |
13 | Taşıt kontrol sistemleri I | Moodle web sitesinde verilen ders notları ve sunumlar |
14 | Taşıt kontrol sistemleri II | Moodle web sitesinde verilen ders notları ve sunumlar |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. 1. Fundamentals of Vehicle Dynamics, T. Gillespie, SAE Press, 1996. |
---|---|
2. 2. Jazar, R.N., “Vehicle Dynamics”, 2nd Edition, Springer, 2014. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 5 | 20 |
Ödevler | 2 | 20 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 25 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 35 |
Toplam | 9 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 65 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 35 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve mühendislik disiplinlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimi edinir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi kazanır. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi kazanır; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. | X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi kazanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya mühendislik disiplinlerine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi kazanır; bireysel çalışma becerisi kazanır. | |||||
7 | (a) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır. (b) En az bir yabancı dil bilgisi edinir; bu yabancı dilde etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır. | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık edinir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi kazanır. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi kazanır; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi kazanır. | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi kazanır; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | X | ||||
12 | (a) (i) Akışkanlar mekaniği, (ii) ısı transferi, (iii) üretim süreçleri, (iv) elektronik ve kontrol, (v) taşıt elemanları tasarımı, (vi) taşıt dinamiği, (vii) taşıt tahrik ve güç sistemleri, (viii) otomotiv alanındaki teknik mevzuat ve (ix) taşıt doğrulama testleri konularında bilgi kazanır. (b) Bu bilgilerin çok disiplinli otomotiv problemlerinin çözümüne yönelik olarak birleştirilmesi ve uygulanması becerisi kazanır. | X | ||||
13 | Kuramsal, deneysel ve benzetim yöntemleri ile bilgisayar destekli tasarım tekniklerinin otomotiv mühendisliği alanında kullanımı becerisi kazanır. | |||||
14 | Taşıt tasarımı ve imalatı alanlarında çalışabilme becerisi kazanır. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | |||
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Toplam İş Yükü | 0 |