AKTS - PPL (A) İnsan Performansı (040)
PPL (A) İnsan Performansı (040) (PLT108) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PPL (A) İnsan Performansı (040) | PLT108 | 2. Dönem | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Öğrencilere havacılıkta performansı ve güvenliği etkileyebilecek insan fizyolojik ve psikolojik faktörleri, sınırlamalar, karar verme, stres yönetimi ve hata önleme konularında bilgi ve anlayış kazandırmak. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Konseptler, kısmi basınç etkileri, görüş, duyma, uçuş tutması, uçuş ve sağlık ve toksik tehlikeler; bilgi süreci, merkezi karar kanalı, stres, karar ve karar verme. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İnsan Performansının Temel Kavramları | ATPL Book 8 – Chapter 1: Basic Concepts (definition of human performance, importance in aviation, ICAO requirements) |
| 2 | Dolaşım Sistemi | ATPL Book 8 – Chapter 2: Circulation System (blood circulation, heart function, oxygen transport, aviation-related issues) |
| 3 | Oksijen ve Solunum | ATPL Book 8 – Chapter 3: Oxygen and Respiration (respiratory system, hypoxia, hyperventilation, oxygen equipment basics) |
| 4 | Sinir Sistemi, Kulak, İşitme ve Denge | ATPL Book 8 – Chapter 4: Nervous System, Ear, Hearing and Balance (central nervous system, equilibrium in flight, hearing problems) |
| 5 | Göz ve Görme | ATPL Book 8 – Chapter 5: Eye and Vision (day and night vision, blind spots, illusions, visual limitations in flight) |
| 6 | Uçuş ve Sağlık | ATPL Book 8 – Chapter 6: Flying and Health (nutrition, alcohol, drugs, physical fitness, common medical restrictions) |
| 7 | Stres ve Etkileri | ATPL Book 8 – Chapter 7: Stress (definition, acute vs chronic stress, effects on pilot performance, coping strategies) |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Bilgi İşleme, İnsan Hatası ve Öğrenme Süreci | ATPL Book 8 – Chapter 8: Information Processing, Human Error & the Learning Process (memory, attention, error types, human factors in accidents) |
| 10 | Davranış ve Motivasyon | ATPL Book 8 – Chapter 9: Behaviour and Motivation (human needs, pilot motivation, behavioural models in aviation safety) |
| 11 | Havacılıkta Biliş | ATPL Book 8 – Chapter 10: Cognition in Aviation (decision-making models, situational awareness, risk perception) |
| 12 | Uyku ve Yorgunluk | ATPL Book 8 – Chapter 11: Sleep and Fatigue (sleep cycles, circadian rhythm, fatigue management in aviation) |
| 13 | Bireysel Farklılıklar ve Kişilerarası İlişkiler | ATPL Book 8 – Chapter 12: Individual Differences and Interpersonal Relationships (personality, teamwork, leadership in aviation) |
| 14 | İletişim, İşbirliği ve CRM Giriş | ATPL Book 8 – Chapter 13: Communication and Cooperation; Chapter 17: Introduction to Crew Resource Management (importance of effective communication, CRM basics, case studies) |
| 15 | Karar Verme, Risk ve İnsan Faktörleri Raporlama | ATPL Book 8 – Chapter 15: Decision Making and Risk (risk assessment, error traps); Chapter 16: Human Factors Incident Reporting (reporting systems, safety culture) |
| 16 | Final Sınav |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Oxford Aviation Academy – ATPL Book 8: Human Performance & Limitations, Jeppesen Edition. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. Padpilot ATPL Human Performance & Limitations EASA ATPL Human Performance and Limitations Syllabus |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
| Toplam | 2 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Uçuş sırasında karşılaşılan operasyonel durumları analiz edebilmek için gerekli teorik altyapıya sahip olur. | |||||
| 2 | Uçuş güvenliği, hava sahası yönetimi ve kriz senaryoları üzerinde eleştirel değerlendirme yapar. | |||||
| 3 | Acil durumlarda uygulanabilir stratejik çözümler geliştirir. | |||||
| 4 | Uçuş güvenliği, meteoroloji, uçuş planlaması ve acil durum yönetimi hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
| 5 | Uçuş esnasında karşılaşılan teknik ve çevresel problemleri analiz eder ve uygun çözüm üretir. | X | ||||
| 6 | Acil durumlara yönelik risk yönetimi stratejileri uygular. | |||||
| 7 | Farklı uçuş senaryolarında etkin karar alma ve güvenli operasyon yürütme sorumluluğu alır. | |||||
| 8 | Uçuş ekiplerinde görev paylaşımı, iletişim protokolleri ve ekip dinamiği konularında bilgi sahibidir. | |||||
| 9 | Uçuş ekipleriyle etkili sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |||||
| 10 | Takım içinde aktif iş birliği yapar ve rol sorumluluklarını yerine getirir. | |||||
| 11 | Çoklu mürettebatlı uçuşlarda iş birliği ve iletişim becerilerini kullanarak operasyonun güvenliğini sağlar. | |||||
| 12 | Uçuş operasyonları yönetimi, liderlik ilkeleri ve kriz durumları yönetimi hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 13 | Uçuş planlaması ve operasyonel süreçlerde liderlik gösterir. | |||||
| 14 | Ekip yönetimi yapar ve kaynakları etkin kullanır. | |||||
| 15 | Kriz anlarında karar alma ve uçuş operasyonlarını yönlendirme sorumluluğunu üstlenir. | |||||
| 16 | Ulusal ve uluslararası havacılık düzenlemeleri, güvenlik standartları ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 17 | Uçuş görevlerinde etik kurallara ve mevzuata uygun hareket eder. | |||||
| 18 | Güvenlik standartlarına uyum gösterir. | |||||
| 19 | Havacılık sektöründe etik ilkelere bağlılık ve düzenlemelere uygun davranış sergileme sorumluluğu taşır. | |||||
| 20 | Mesleki gelişim araçları ve performans değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 21 | Kendi uçuş performansını değerlendirir ve gelişim alanlarını belirler. | |||||
| 22 | Kişisel mesleki gelişim hedefleri belirleyerek plan yapar. | |||||
| 23 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımıyla sürekli gelişim sorumluluğu alır. | |||||
| 24 | Uçuş simülasyonları, hava trafik yönetimi ve navigasyon sistemleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 25 | Simülatör uygulamaları ve gerçek uçuş koşullarında öğrendiği bilgileri pratikte kullanır. | |||||
| 26 | Kriz senaryolarını simülasyon ortamında başarıyla yönetir. | |||||
| 27 | Simülasyon destekli eğitim sürecinde edindiği becerileri uygulayarak operasyonel karar alma sorumluluğu gösterir. | |||||
| 28 | Ticari uçuş operasyonları, çoklu mürettebatlı uçuş sistemleri ve uçuş güvenliği prosedürleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||
| 29 | Gelişmiş uçuş senaryolarında görev alır ve operasyonel sorumlulukları yerine getirir. | |||||
| 30 | Mürettebat koordinasyonu ve uçak yönetimi süreçlerini uygular. | |||||
| 31 | Ticari uçuş operasyonlarında liderlik, güvenlik ve yönetim sorumluluğu alır. | |||||
| 32 | SHGM tarafından onanmış uluslararası geçerliliği olan akredite ATPL(Frozen) CPL/IR(A) pilot lisansına sahip olur. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 25 | ||
