AKTS - Elektromekanik Enerji Dönüşümü
Elektromekanik Enerji Dönüşümü (EE352) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Elektromekanik Enerji Dönüşümü | EE352 | 6. Dönem | 3 | 2 | 0 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| (EE210 veya EE234 veya AEE202) |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Deney, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | • Elektromanyetik alan teorisinin temellerini hatırlamak. • Manyetik devreler ve modellenmesi ve çözüm yöntemlerini öğrenmek. Endüktans ve manyetik devrelerde enerji saklama kavramlarını anlamak. • Manyetik malzemelerin özelliklerini ve karakteristiklerini öğrenmek. Alternatif akımla uyartım, çekirdek kayıpları kavramlarını anlamak. • Transformatör, ideal transformatör, tek fazlı transformatör, eşdeğer devre, verim ve regülasyon kavramları, üç fazlı transformatörlerin çalışma prensiplerini anlamak. • Her birim sistemini öğrenmek. • Elektromekanik enerji dönüşümü prensiplerini, enerji, ortak-enerji, kuvvet üretimi kavramlarını öğrenmek . • Dönen manyetik alan kavramını ve gerilim endüklenmesini öğrenmek. • Üç-fazlı asenkron makinasının çalışma prensibini, eşdeğer devresini, güç akışını, testlerini öğrenmek. • Asenkron motorlarda yol verme tekniklerini, hız kontrolü yöntemlerini öğrenmek. • Senkron makinaların çalışma prensiplerini, eşdeğer devre ve karakteristiklerini öğrenmek. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Elektrik makinalarının temelleri, manyetik devreler ve malzemeler, elektromekanik enerji dönüşümün temelleri, transformatörler, DA makinalar, DA motorlara yol verme, DA motor hız kontrol teknikleri, senkron makinalar; asenkron makinalar, asenkron motor sürücüleri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | • Derse giriş. Neden elektrik makinaları? Elektromanyetiğin prensipleri, manyetik devreler, endüktans. | Önceki hafta notlarını gözden geçiriniz, Kitabınızın 1. Bölümünü okuyunuz. |
| 2 | • Alternatif akımla uyartım, manyetik kayıplar, transformatörlere giriş | Önceki hafta notlarını gözden geçiriniz, Bölüm 1 ve 2 yi kitabınızdan çalışınız |
| 3 | • Manyetik alanda enerji depolama, manyetik malzemeler, örnekler. | Önceki hafta notlarını gözden geçiriniz, kitabınızın 1. Bölümünü okuyunuz |
| 4 | • İdeal transformatör, transformatör eşdeğer devresi, transformatör deneyleri, örnekler. | Önceki hafta notlarını gözden geçiriniz, Kitabınızdan Bölüm 2'yi okumaya devam ediniz. |
| 5 | • Üç-fazlı transformatörler, örnekler. | Önceki hafta notlarını gözden geçiriniz, Kitabınızın 3. Bölümünü okumaya devam ediniz. |
| 6 | Her Birim Sistemi, örnekler. | Kitabınızın 2.6 Bölümünü okuyunuz |
| 7 | • Enerji dönüşümü. Enerji, coenerji, kuvvet. | Fitzgerald-Kinsley Bölüm 3'ü okuyunuz.. |
| 8 | • Dönen manyetik alan kavramı. Endüklenen gerilim. | Önceki hafta notlarını gözden geçiriniz, Kitabınızdan Bölüm 4'ü okuyunuz. |
| 9 | • Asenkron motorların yapısı. Asenkron motor eşdeğer devresi. | Kitabınızdan Bölüm 7'yi okuyunuz. |
| 10 | • Asenkron motor parametreleri, kilitli rotor testi, yüksüz test. Örnekler. | Kitabınızın 7. Bölümünü okuyunuz. |
| 11 | • Asenkron makinaların hız-moment karakteristikleri. | Önceki hafta notlarını gözden geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız. |
| 12 | • Güç akışı, yol verme, hız kontrolü. | Kitabınızın 7. Bölümünü okuyunuz. |
| 13 | • Senkron makineler, eşdeğer devre. | Kitabınızın 5. Bölümünü okuyunuz. |
| 14 | Dönem sonu sınav çalışmaları. | Dönem konularının tekrarı. |
| 15 | Dönem sonu sınav çalışmaları. | Dönem konularının tekrarı. |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Electric Machinery Fundamentals, Stephen J. Chapman, fifth Edition, McGraw-Hıll International Edition |
|---|---|
| 2. Electric Machinery and Transformers Bhag S. Guru, Hüseyin R. Hızıroğlu, Oxford |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 15 | 5 |
| Laboratuar | 5 | 20 |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 6 | 5 |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 44 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 26 |
| Toplam | 29 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 84 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 16 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve Enerji Sistemleri Mühendisliği disiplinine özgü konular yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini kullanabilme becerisi. | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım ve malzeme seçim yöntemlerini uygulama becerisi. | |||||
| 4 | Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Enerji Sistemleri Mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistiksel ve bilgisayar yöntemlerini de kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |||||
| 6 | 1. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi 2. Bireysel çalışma becerisi. | |||||
| 7 | 1. Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi 2. En az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||
| 9 | 1. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci 2. Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||
| 10 | 1. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik 2. Yenilikçilik hakkında farkındalık 3. Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||
| 11 | Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |||||
| 12 | Proje yönetimi becerileri ve uluslar arası standartları ve metodolojileri tanıma. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | 5 | 2 | 10 |
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 6 | 3 | 18 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 153 | ||
