AKTS - Toplumsal Değişim Kent ve Mimarlık

Toplumsal Değişim Kent ve Mimarlık (MMR544) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Toplumsal Değişim Kent ve Mimarlık MMR544 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Doktora
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme, Beyin Fırtınası.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Doç. Dr. Emel Akın
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Kent ve mimarlık alanındaki mekânsal değişim süreçlerini toplumsal değişim temelinde tartışmak. Mekân üretimi ve organizasyonunu fiziksel yapılanmanın yanı sıra sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel yapılanma çerçevesinde irdelemek.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Okuyarak edindiği bilgiyi sorgulayarak ve tartışarak akademik ortama yansıtır. Edindiği bilgiyi alanın farklı platformlarına taşıma becerisi elde eder; toplumsal yapı ve mekân ilişkisini disiplinlerarası ölçekte kurar. Teorik bilgiyi kentsel, mekânsal pratiğe taşıma becerisi kazanır. Kent ve mimarlık ölçeğinde araştırma yapar, sonucunu yorumlar, Teorik bilgisini araştırma konusu ile birleştiren etkili bir sunum yapar.
Dersin İçeriği Kentsel ve mimari ölçekte okumalar ve araştırma; toplumsal yapı ve mekân ilişkisinin interdisipliner bir konu olarak çalışılması; araştırma konusuna ilişkin kuramsal bilgi.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, kaynakların verilmesi.
2 Toplumsal yapı ve toplumsal değişim kavramları Toplumların değişim süreci ve mekânsal biçimlenme Okuma
3 Mekân kavramı: Mekân Çeşitleri: Soyut mekân; Lefebvre’nin üçlü mekân diyalektiği-algılanan tasarlanan, yaşanan mekânlar Okumalar üzerinden tartışma Okuma
4 Modernizm, toplum ve mekân. (Film/Tartışma) Okuma
5 Küreselleşme, postmodernizm ve mekân Okuma
6 Küreselleşme, postmodernizm ve mekân Okuma
7 Sinema filmi üzerinden tartışma Okuma
8 Mekân-Sermaye-Rant: Mekânın Üretimi ve Biçimlenmesi Mekân-İdeoloji-Erk: Mekânın Politikleşmesi Tüm çalışmaların gözden geçirilmesi
9 Okumalar üzerinden tartışma Tüm çalışmaların gözden geçirilmesi
10 Sinema filmi-tartışma
11 Tüketim toplumu ve mekân Okuma
12 Sinema filmi-tartışma Okuma
13 Kentsel Dönüşüm Uygulamaları Okuma
14 Kent Belleği-Bellek Mekânları Mimarlığın Toplumsal Boyutu Tüm çalışmaların gözden geçirilmesi, sunum hazırlanması
15 Sunum-Tartışma-Değerlendirme Tüm çalışmaların gözden geçirilmesi, sunumların hazırlanması
16 Araştırma teslimleri ve değerlendirme

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Baudrillad, Jean, Tüketim Toplumu, Ayrıntı Yay., İst., 2012
3. Dobb, Maorice, Kapitalizmin Gelişimi Üzerine İncelemeler, Belge Yay., İst., 1992
5. Harvey, David, Asi Şehirler, Metis Yay., İst., 2013.
6. Harvey, David, Postmodernliğin Durumu, Metis Yay., İst., 1997
6. Lefebvre, Henri. 2014 [1974]. Mekânın Üretimi [The Production of Space in the Turkish Language]. (Çev. Işık Ergüden). İstanbul: Sel Yayınları.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 20
Sunum 4 30
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 6 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mimarlığın temel alanlarında, eğitimi sürecinde edindiği bilimsel süreç becerilerini uygular. X
2 Mimarlık veya kent alanına ilişkin bir araştırma problemi oluşturur, hipotez geliştirir, nitel/nicel yöntemlerle sonuca ulaşır.
3 Mimarlık ve kent alanında yeni bir kuram/yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygular. X
4 Mimarlık alanının toplumsal yaşam ile etkileşimini dikkate alarak mevcut ve yeni bilgilere eleştirel ve sistematik bir biçimde yaklaşır, mesleki sorumluluklarının farkında olur. X
5 Alanında özgün, yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretir.
6 Alanında yeni fikirlerin ve karmaşık sorunların/fikirlerin farkında olur, analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. X
7 Alanında sözlü, yazılı ve görsel iletişim yöntemlerini etkin biçimde kullanarak alanıyla ilgili bilimsel bilgi aktarır. X
8 Alanında bir akademik araştırmayı sistematik olarak tamamlar, ulusal ve uluslararası ortamlarda yayın yapar. X
9 Mimarlığın farklı disiplinler ile geniş ilişkisinin farkında olarak disiplinler arası, disiplinler ötesi ve disiplinler üstü çalışır, sorumluluk alır, inisiyatif kullanır. X
10 Alanındaki sosyo-ekonomik, sosyo-kültürel, sosyo-politik ve teknolojik, sorunlarla ve gelişmelerle ilgili bilimsel araştırma yapar, uygulama süreçlerine katkıda bulunur. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 3 4 12
Sunum/Seminer Hazırlama 1 15 15
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 50 50
Toplam İş Yükü 125