AKTS - Tasarım ve İletişim

Tasarım ve İletişim (ICM502) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Tasarım ve İletişim ICM502 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Doktora
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Beyin Fırtınası.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Feray Ünlü
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Görsel iletişimin tarihsel arka planını değerlendirerek karmaşık yapısını açıklamak, Bu çerçevede, görsel deneyimi değerlendirebilecek ve anlamdırabilecek bilgi birikimine ve kuramsal donanıma sahip olmak, Her türlü görsel iletişimi anlamdırmamızı sağlayan toplumsal, kültürel, ideolojik ve kurumsal bağlamlamları değerlendirmek, Farklı alımlama süreçlerini ve bunlara etkide bulunan faktörleri anlamak, Temel tasarım ilkelerinin iletişimsel özelliklerini algılamaktır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Göstergebilim kavram ve teorilerini değerlendirir
  • Görsel kültür ve iletişim kodları arasındaki ilişkiyi çözer
  • Tasarım ürününün sahip olduğu biçim ve içeriği çözümler
  • Geçmiş ve bugün arasındaki anlam kaymalarını çözümler
  • Görsel metnin kültürel anlamlarını çözümler
  • Tasarımın kültürel kodlarını inceler
Dersin İçeriği Tasarım dilinin oluşumunu anlamak için iletişim ve tasarımda kullanılan kuramlar, teoriler ve metodlar; tasarımdaki iletişimsel ölçütlerin oluşumunu anlamak ve yorumlamak için disiplinlerarası anlamsal çalışmalarla, günümüz tasarımlarında gelişen eğilimler; kültürel kodların, tasarım-iletişim ölçütlerinin oluşturduğu tasarım dili; kültür ve/veya im

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş Konular Hakkında Ön Bilgi Toplama
2 Görsel algı ve biçim-içerik dizgesi Sunuma Hazırlık
3 Anlamlandırma ve anlam oluşturan işlemler Sunuma Hazırlık
4 Dilbilim-Göstergebilim-Tasarım ilişkisi
5 İletişimin Temel İlkeleri Fiske, John. (1996) İletişim Çalışmalarına Giriş, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları/ARK.
6 Mimari (Arkitektonik) Kodlar ve İletişim Fischer, Günter. (2015) Mimarlık ve Dil, (Çev. Fatma Erkman Akerson), İstanbul: Daimon.
7 Tasarımda İletişim Oluşumunda Kültürel Dizge Eco, Umberto. (2019) Mimarlık Göstergebilimi, (Çev. Fatma Erkman Akerson), İstanbul: Daimon.
8 Anlam Çözümlemesinde Disiplinlerarası Yaklaşımlar Barnard, Malcolm. (2002) Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür (Çev. Güliz Korkmaz). Ankara: Ütopya Yayınevi.
9 Üretim-Tüketim İlişkisi ve Tasarımda Simgesel Boyut Woodward, Ian. (2016) Maddi Kültürü Anlamak, (Çev. Ferit Burak Aydar), İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
10 Örnek İncelemeleri Tartışma
11 Araştırma Sunumu Sunum ve Tartışma
12 Araştırma Sunumu Sunum ve Tartışma
13 Araştırma Sunumu Sunum ve Tartışma
14 Araştırma Sunumu Sunum ve Tartışma
15 Genel Sınav / Sunum Sunum ve Tartışma

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Adorno, Thedor ve Horkheimer, Max. (2011). Sosyolojik Açılımlar. Ankara: BilgeSu.
2. Erkman, Fatma. (2005). Göstergebilime Giriş, İstanbul: Multilingual.
3. Guiraud, Pierre. (1975). Anlambilim, (Çev. Berke Vardar), İstanbul: Gelişim Yayınları
4. Günay, Doğan ve Parsa, Alev. (2012). Görsel Göstergebilim, İstanbul: Es Yayınları.
5. Saussure, Ferdinand de. (1979). Genel Dilbilim Dersleri I, (Çev. B. Vardar). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
6. Şentürer, Ayşe. (2002). Mimarlık ve Felsefe, İstanbul: YEM Yayın.
Ders Kitabı 7. Barnard, Malcolm. (2002). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür (Çev. Güliz Korkmaz). Ankara: Ütopya Yayınevi.
8. Eco, Umberto. (2019) Mimarlık Göstergebilimi, (Çev. Fatma Erkman Akerson), İstanbul: Daimon.
9. Fischer, Günter. (2015) Mimarlık ve Dil, (Çev. Fatma Erkman Akerson), İstanbul: Daimon.
10. Fiske, John. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları/ARK.
11. Woodward, Ian. (2016). Maddi Kültürü Anlamak, (Çev. Ferit Burak Aydar), İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum 1 20
Projeler - -
Rapor - -
Seminer 1 40
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mimarlığın temel alanlarında, eğitimi sürecinde edindiği bilimsel süreç becerilerini uygular.
2 Mimarlık veya kent alanına ilişkin bir araştırma problemi oluşturur, hipotez geliştirir, nitel/nicel yöntemlerle sonuca ulaşır.
3 Mimarlık ve kent alanında yeni bir kuram/yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygular.
4 Mimarlık alanının toplumsal yaşam ile etkileşimini dikkate alarak mevcut ve yeni bilgilere eleştirel ve sistematik bir biçimde yaklaşır, mesleki sorumluluklarının farkında olur.
5 Alanında özgün, yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretir.
6 Alanında yeni fikirlerin ve karmaşık sorunların/fikirlerin farkında olur, analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
7 Alanında sözlü, yazılı ve görsel iletişim yöntemlerini etkin biçimde kullanarak alanıyla ilgili bilimsel bilgi aktarır.
8 Alanında bir akademik araştırmayı sistematik olarak tamamlar, ulusal ve uluslararası ortamlarda yayın yapar.
9 Mimarlığın farklı disiplinler ile geniş ilişkisinin farkında olarak disiplinler arası, disiplinler ötesi ve disiplinler üstü çalışır, sorumluluk alır, inisiyatif kullanır.
10 Alanındaki sosyo-ekonomik, sosyo-kültürel, sosyo-politik ve teknolojik, sorunlarla ve gelişmelerle ilgili bilimsel araştırma yapar, uygulama süreçlerine katkıda bulunur.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 14 3 42
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama 2 20 40
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 5 5
Toplam İş Yükü 115