AKTS - Grafik Tasarımında Temel Tasarım I

Grafik Tasarımında Temel Tasarım I (GRT101) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Grafik Tasarımında Temel Tasarım I GRT101 2 4 0 4 10
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Uygulama-Alıştırma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Doç. Dr. Itır Tokdemir Özüdoğru
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Öğrencinin;Tekniği, Araçları, Donatıları, Malzemeyi tanıma, düzenleme ve görüntüye dönüştürmesini sağlamak, Gözlem kurgulanımı, araştırma gönüllülüğü, seçme, kavrama, anlama, temel karakteri bulma, yalınlaştırma, ayırma-bileşim üretme, düzeltme-tamamlama, çözüp dönüştürme, anlamla bütünleşme, canlandırma ve tasarımlama özelliklerinin geliştirilmesini sağlamak, Öğrenciye; görsel biçimlendirmenin anlam-işlev, görüngü değer ve öğelerinin disiplinini, düzenini üretebilecek yetileri, ilgileri kazandırmak, bireyin artistik eğilim, yeti ve yeteneklerini eğitmek, görme ve görsel algıya bağlı deneyim ve birikimlerini denetleyip kullanabilmesini öğretmek.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Tekniği, araç ve gereçleri, donatıları, malzemeyi bilir, düzenleme ve görüntüye dönüştürür,
  • Edindiği artistik eğilim, yeti ve yeteneklerini kullanarak, görme ve görsel algıya bağlı deneyim ve birikimleri kullanır, ur.
  • Yaratıcı ve yapıcı, görsel estetik iletişimi gerçekleştiren ve bireysel özgünlüğü olan birey olur,
  • Üst dönemlerdeki derslere hazır olur.
Dersin İçeriği Plastik sanatların temel öğeleri ve ilkeleri, tasarım elemanlarının (nokta, çizgi, leke, doku, renk, ışık- gölge, perspektif ve açık-koyu) ve tasarım ilkelerinin (uygunluk, birlik, egemen, zıtlık, denge tekrar yön, ölçü, aralık, değer, hareket, hiyerarşi) kullanılabileceği iki boyutlu çalışmaların yaptırılması.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 a- Tanışma b- Derste Kullanılacak araç gereç ve materyallerin tanıtılması ve temininin not ettirilmesi. Tasarım ve Tasarımcı “Tasarım ögeleri’ nin ve Tasarım ilkeleri” nin teorik olarak örnekler üzerinden anlatılması ve tanıtılması. -Çizim araç gereçleri:Resim kalemleri, cetvel,gönye, pergel, şablonlar, silgiler. -Çalışma yüzeyleri: eskiz defteri , bristol, karton, aydınger, parşöment vb. -Kesiciler:Makas, Maket Bıçağı, Resim Altlığı, Artbag
2 1.projenin kontrolü, eksikliklerinin giderilmesi ve tamamlanması. 2.PROJE ÇİZGİ araştırmaları: Çizgiyi birim olarak kullanarak tekrar, aralık, ölçü, simetri-asimetri, düzen-düzensiz, açık-koyu, durağan-dinamik, hiyerarşi, vurgu, yön, boşluk, zemin kavramlarının denemelerinin yapılması. Kompozisyon oluşturma. Eskiz yapılması ve kritik alınmasının ardından 35X50 cm beyaz kâğıt üzerine yapılacaktır. (1 adet) -Çizim araç gereçleri:Resim kalemleri, cetvel,gönye, pergel, şablonlar, silgiler. -Çalışma yüzeyleri: eskiz defteri , bristol, karton, aydınger, parşöment vb. -Mürekkepli çizim kalemleri. (Rapido, artline vb.)
3 2.projenin kontrolü, eksikliklerinin giderilmesi ve tamamlanması. SINIF ÇALIŞMASI KOMPOZİSYON: Siyah kartondan kesilecek olan kare, üçgen, dairelerin yüzeyde bir düzen oluşturacak şekilde yerleştirilmesi. 25x25 cm beyaz kâğıt üzerine yapılacaktır. (7 adet) 3. PROJE YÜZEY Nokta ve çizgi kullanarak yüzey oluşturma çalışması. Eskiz yapılması ve kritik alınmasının ardından 35x50 cm’lik beyaz kâğıt üzerine yapılacaktır. (1 adet) -Dereceli resim kalemleri, silgi, cetvel, bristol karton, eskiz defteri, ince aydınger. -Tükenmez kalem -Mürekkepli çizim kalemleri. -Daire ve elips şablonlar
4 3. projenin kontrolü, eksikliklerinin giderilmesi ve tamamlanması. a- Açık – Koyu değerlerin (ton skalası) ve ışık- gölge öğesinin formun oluşturulmasındaki önemi. b- Ton skalası çalışmaları ve skalanın geometrik formlar ve/veya değişik objeler (küresel, prizmatik, köşeli) üzerine uygulanması. 4. PROJE TON ÇALIŞMASI: Dereceli kurşun kalemlerle tonlama çalışması, tarama tekniklerinin öğretilmesi. Ton çalışması kapsamında üç boyut etkili araştırmalar yapılması. 35x50 cm beyaz kâğıt üzerine yapılacaktır. 10 tane 5x3 cm’lik dikdörtgenlerden oluşacak olan ton çubuklarından dört tane hazırlanacaktır. Ton skalasının yan tarafında 4 tane üç boyutlu obje gölgelendirilmesi yapılacaktır. (1 adet) Objelerdeki ışık gölge değerlerinin anlaşılması için sınıfta objelere ışık tutularak denemeler yapılacaktır. -Dereceli resim kalemleri, silgi, cetvel, bristol karton, eskiz defteri, ince aydınger. -Tükenmez kalem -Mürekkepli çizim kalemleri. Daire ve elips şablonları
5 a- 4. projenin kontrolü, eksikliklerinin giderilmesi ve tamamlanması. 5. PROJE HACİM: Yüzeyde ışık- gölge kullanımı ile hacim oluşturulması. Kompozisyon içinde küre birimi kullanılarak yapılacaktır. 35x50 cm’lik beyaz kâğıt üzerine yapılacaktır. 15x20 cm’lik iki dikdörtgen alana tasarlanacaktır. (1 adet) - Kalın gramaj resim kağıdı, Dereceli kurşun kalemler, hamur silgi, cetvel.
6 a- 5. projenin kontrolü, eksikliklerinin giderilmesi ve tamamlanması. 6. PROJE DOKU: (Doku çalışmasının ilk aşaması) Bir doğal objenin farklı açılardan etüdünün yapılması. 2 adet 35x50 cm kağıda yapılacaktır. -Doğal objeler çizim denemeleri, kalın gramaj resim kağıdı, dereceli kurşun kalemler, hamur silgi, kaynaştırma kalemi,
7 Ara Sınav- Değerlendirme
8 Taklit doku, buluntu doku konularının anlatılması. 6. PROJE DOKU: (Doku çalışmasının ikinci aşaması) Çizilen doğal objeden yola çıkarak doku araştırmalarının yapılması; İlk aşamada objenin kendine ait dokularının kullanılması, ikinci adımda ise objeden esinlenilerek serbest doku araştırmalarının yapılması. 2 adet 35X50 cm beyaz kâğıt üzerine yapılacaktır. -Kalın gramaj çıcım kağıtları, dereceli kurşun kalemler, hamur silgi
9 6. projenin kontrolü, eksikliklerinin giderilmesi ve tamamlanması. 7.projenin verilmesi mürekkep ve fırça kullanımının gösterilmesi ve malzeme ile denemelerin yapılması. Yapılmış olan doku araştırmalarından 12 tanesinin seçilerek yerleştirme için, kompozisyon eskilerinin yapılması. (Beş adet eskiz) -Yapılan doku projelerinin fotokopilerinin getirilmesi, maket bıçağı, metal cetvel. -Rapido, artline vb kalemler
10 7. projenin kontrolü, eksikliklerinin giderilmesi ve tamamlanması. 8. PROJE Pattern-Desen: Hazırlanan doku çalışmalarından bir tanesi kullanılarak lekesel pattern-desen oluşturulacaktır. Bu hafta derse gelirken öğrencilerin fotokopi yöntemi kullanarak ya da farklı teknikler ile eskiz getirmesi gerekmektedir. -Yedinci projedeki çalışmaların yanlarında olması gerekmektedir. - Rapido, mürekkep, fırça, kalın gramaj çizim kağıdı, cetvel
11 a- Stiliziyazsyon konusunun anlatılması, yöntemleri. b- Proje Yapay Objeden Stilizasyon: Öğrenciler bu hafta derse gelirken 5 farklı yapay objeyi incelemiş olup çizimlerini yapmış olarak gelmelidir. Bu objelerden bir tanesi seçilerek açık-koyu değerlere, objenin yüzey malzemesine dikkat ederek etüt edilecek ve ardından stilizasyon konusu anlatılacak ve stilizasyon için eskiz çalışmaları yapılacaktır. -Yapay obje -Dereceli kurşun kalemler. -Kalın gramaj çizim kağıdı, cetvel, mürekkep, artline vb.
12 a- Kolaj tekniğinin anlatılması, örneklerin gösterilmesi b- ÖDEV: Kolaj Tekniği ile Reprodüksiyon: Kolaj tekniğinin anlatılması, form, hacim, ışık-gölge nasıl verilir denemeler yapılması. c- Öğrenciler kendi seçecekleri bir sanatçı hakkında araştırma yaparak rapor teslim edecek ve bu sanatçıya ait bir çalışmayı kolaj tekniği ile yeniden üreteceklerdir. -Seçilen sanatçının eserinin A3 formatında çıktı alınması, -kolaj malzemelerinin getirilmesi
13 a- 11. projenin kotrolü, eksiklerin tamamlanması ve projenin bitirilmesi. b- Dönem içinde yapılan çalışmaların kotrol edilmesi
14 Dönem içinde yapılan çalışmaların kotrol edilmesi
15 Dönem içinde yapılan çalışmaların kotrol edilmesi
16 Genel Sınav

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. M. IŞINGÖR, Resim-I. Temel Sanat Eğitimi, (b.t.)
2. İ. GÜNGÖR, Temel Tasar, 2000
3. F. ATALAYER, Temel Sanat Eğitimi, 1994
4. N. GÖKAYDIN, Eğitimde Tasarım ve Görsel Algı,1990.
5. M. IŞINGÖR, E.ETİ, M.ASLIER, Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri- Grafik Resim, 1986
6. M. SÖZEN, Sanat Kavram ve Teknikleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi (b.t.)
7. E. KALMIK, Renklerin Armoni Sistemi (b.t.)
8. H. READ, Sanatın Anlamı, (b.t.)
9. J. M. PORROMON, Resimde Renk ve Uygulanışı, (b.t.)
10. Prof. A. ÖZOL, Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler, 2011

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 10
Sunum - -
Projeler 11 80
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri - -
Toplam 13 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 60
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat ve Tasarım kültürüne ve estetik bilgisine, alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. X
2 Sanat ve Tasarım alanıyla ilgili yasal düzenlemeleri ve işlemleri bilir.
3 İlgili sanat ve Tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4 Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri betimler, çok boyutlu olarak algılar, tasarlar ve uygular. X
5 Alanı ile ilgili alt disiplinlerle etkileşimleri değerlendirir, bilgileri yaratıcı olarak kullanır. X
6 Bireysel ve grup üyesi olarak proje süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
7 Alana dair öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini toplumsal sorumluluk bilinci içinde yaşam boyu yönlendirir. X
8 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B1 Düzeyi).
10 Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek projeler üretir; uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
11 Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür, alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla çözümler. X
12 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
13 Alanında başarıyla iş yürütebilecek, sanat kültürü ve tarihi konusunda bilgi, donanım ve estetik farkındalığa sahiptir.
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 6 96
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler 11 12 132
Raporlar
Ödevler 1 22 22
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi
Toplam İş Yükü 250