AKTS - Sanat Felsefesi
Sanat Felsefesi (GRT498) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sanat Felsefesi | GRT498 | Alan Seçmeli | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Eski Yunanlılardan günümüze sanat ve güzellik kavramlarının entelektüel yapısı. Görsel sanatlardaki sanat felsefesinin ve estetiğin anlatımı. Tarihsel süreçler içerisinde Sanat Düşüncesinin gelişimi. Estetik kavramların ve izdüşüm türlerinin yolları. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Antik Yunan?dan günümüze kadar gelen sanatın ve güzel'in düşünsel yapısı; görsel sanatlarda sanat felsefesi ve estetiğin irdelenişi; estetik konseptler ve yansıtma biçimleri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Estetiğin Konusu ve Felsefe açısından sanat: a) Sanat, b) Sanat Yapıtı | |
| 2 | Estetiğin Temel Kavramları: a) Güzel Nedir? b) Güzelliğin Nitelikleri c) Güzellik-hakikat-iyi-hoş-yüce ilişkisi | |
| 3 | Estetiğin temel sorunlarına yaklaşımlar: a) estetik yargıların yapısı ve özellikleri b) Ortak estetik yargıların olup olmadığı | |
| 4 | Felsefi düşüncenin doğuşu ve Antik Yunan’da güzel nedir? sorusu: Platon, Aristoteles ve Plotinos | |
| 5 | Antik Yunan Estetiği’nin özellikleri | |
| 6 | Ortaçağ ya da Antik Çağ’ın inancın etkisiyle zenginleşen ilk yankısı: Aurelius Augustinus | |
| 7 | Ara Sınav | |
| 8 | Skolastik Felsefenin gelişimi (XIII. Yüzyıl) ve Aquinolu Tomaso’nun estetiği | |
| 9 | XIII. yüzyıl Nominalist başkaldırı ve XVI. Yüzyıl arasındaki ara dönem: Rönesans ve Hümanizm | |
| 10 | J. P. De Crousaz ve Kartezyen felsefe; Jean Baptiste du Bos ve Empiristler | |
| 11 | 19. yy Romantizmi ve teorilerinin güzel sanatlara etkisi | |
| 12 | Immanuel Kant ve Aydınlanma | |
| 13 | Aydınlanma düşüncesine karşı eleştiriler: Romantizm (XIX. Yüzyıl) ve Friedrich Nietzsche | |
| 14 | Aydınlanma düşüncesine karşı eleştiriler: Romantizm (XIX. Yüzyıl) ve Friedrich Nietzsche | |
| 15 | Aydınlanma düşüncesine yönelik eleştiriler ve Michel Foucault - Bu Bir Pipo Değildir? | |
| 16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
| Diğer Kaynaklar | 1. S. K. YETKİN, Estetik Doktrinler, Ankara 2007. |
|---|---|
| 2. İ. KUÇURADİ, Sanata Felsefeyle Bakmak, Adana 2009 | |
| 3. D. TOWNSEND, Estetiğe Giriş (çev. Sabri Büyükdüvenci), Ankara 2002 | |
| 4. A. TİMUÇİN, Estetikte Anlam ve Yorum, İstanbul 2011 | |
| 5. A. TİMUÇİN, Sorularla Estetik El Kitabı, İstanbul 2009 | |
| 6. A. TURANİ, Çağdaş Sanat Felsefesi, İstanbul 2015 | |
| 7. M. KAGAN, Güzellik Bilimi Olarak Estetik ve Sanat, (Çev: Aziz Çalışlar), İstanbul 1982 | |
| 8. M. KAGAN, Estetik ve Sanat Dersleri, İstanbul 1993 |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 20 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
| Toplam | 3 | 80 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Sanat ve Tasarım kültürüne ve estetik bilgisine, alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | ||||
| 2 | Sanat ve Tasarım alanıyla ilgili yasal düzenlemeleri ve işlemleri bilir. | |||||
| 3 | İlgili sanat ve Tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. | X | ||||
| 4 | Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri betimler, çok boyutlu olarak algılar, tasarlar ve uygular. | X | ||||
| 5 | Alanı ile ilgili alt disiplinlerle etkileşimleri değerlendirir, bilgileri yaratıcı olarak kullanır. | X | ||||
| 6 | Bireysel ve grup üyesi olarak proje süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. | |||||
| 7 | Alana dair öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini toplumsal sorumluluk bilinci içinde yaşam boyu yönlendirir. | X | ||||
| 8 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||
| 9 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B1 Düzeyi). | |||||
| 10 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek projeler üretir; uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | |||||
| 11 | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür, alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla çözümler. | X | ||||
| 12 | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | ||||
| 13 | Alanında başarıyla iş yürütebilecek, sanat kültürü ve tarihi konusunda bilgi, donanım ve estetik farkındalığa sahiptir. | X | ||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 10 | 3 | 30 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 4 | 4 |
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 5 | 1 | 5 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 2 | 2 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 75 | ||
