AKTS - İş Etüdü ve Tasarımı
İş Etüdü ve Tasarımı (IE411) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
İş Etüdü ve Tasarımı | IE411 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | N/A |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Takım/Grup Çalışması. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Dersin amacı, belirli bir performans ve verimlilik seviyesine ulaşmak amacıyla iş etüdü sürecini, yani, iş tasarımını ve işin ölçülmesini anlayabilecek bir bilgi birikimi sağlamaktır. İş etüdü problemlerinin, olay etütleri, sınıf tartışmaları ve ekip çalışmaları yardımıyla hem analitik yöntemler hem de pratik yaklaşımlarla çözülmesine olanak sağlamayı amaçlar. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | İş etüdüne giriş: etkinlik ve verimlilik kavramları, iş etüdü ve iş ölçümü kavramları ve aralarındaki ilişki, iş etüdü projesi yöntem bilimi, ölçüm, gözlem ve kayıt teknikleri ve olanakları, atık azaltma kavramları ile entegrasyonu, iş basitleştirme, yalın üretim, maliyet ve performans standartları oluşturma. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İş etüdüne giriş. | Frievalds and Niebel s.1-70 |
2 | Toplam iş zamanının elemanları. Aşırı iş yükü ve atıl zaman kavramları. | Frievalds and Niebel s.71-123 |
3 | Aşırı iş yükünün ve atıl zamanın nedenleri ve bu nedenlerin nasıl yok edileceği. | Groover s.7-19 |
4 | İş etüdü: Metot (hareket etüdü) ve zaman etütlerinin tarihi seyri ve temel terminolojilerin tanımları. | Barnes s. 12-22 |
5 | İş etüdü: Kullanılan teknikler. Temel prosedür. İş etüdü uygulamalarında insan faktörünün önemi. İş etüdü elemanı için gerekli kualifikasyonlar. | Groover s.259-270 Frievalds and Niebel s.125-175 Barnes s. 174-237 |
6 | Metot etüdü/tasarımı: Makro/mikro hareket etütleri. Etüt edilecek işin seçimi. Ürün akışı ile ilgili problem alanları (işyeri düzeni, malzeme hareketleri, işçi hareketleri, vb.) Kayıt ve inceleme faaliyetleri. İş etüdü araç ve teknikleri. | Barnes s.35-87 Groover s.232-259 |
7 | Metot etüdü/tasarımı: Metot geliştirme. İş istasyonları ile ilgili problemler. Faaliyet analizi. İş istasyonu tasarımı. | Barnes s.87-116 Frievalds s. 125-175 |
8 | Zaman etüdü/iş ölçümü: Tanımlar, amaç, kullanım alanları, temel prosedür, teknikler. | Barnes s.257-287 |
9 | İş örneklemesi, zaman etüdü ekipmanı, iş seçme ve iş zamanının ölçümü, tempo takdiri. | Barnes s.305-336 Frievalds s.545-575 Groover s.422-443 |
10 | Arasınav | |
11 | Zaman etüdü/iş ölçümü: İş etüdünden standart zaman hesaplamaya, makineli çalışmalarda standart zaman belirleme. | Frievalds s. 439-475 Barnes s.305-287 Groover s. 59-107 |
12 | Zaman etüdü/iş ölçümü: Önceden hesaplanmış zaman standartları, standart data ve zaman standartlarının kullanılması. | Frievalds s. 499-543 Groover s. 342-395 |
13 | Zaman standardlarının ekonomisi ve uygulamaları | Groover pg. 459-483 |
14 | Çalışan motivasyonu ve performans değerlendirmesi. Modern yönetim uygulamaları. | Groover s. 685-732 Frievalds s. 623-668 |
15 | Özel vaka etütleri | Suzaki |
16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Barnes, Ralph M., Motion and Time Study Design and measurement of Work, 7th Edition, John Wiley & Sons Inc., 1980. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. Fred E. Meyers, James R. Steward, Motion and Time Study for Lean Manufacturing, Third edition, Prentice Hall, 2002. |
3. Frievalds, A., Niebel, B.W., Niebel’s Methods, Standards and Work Design, McGrawHill, 12th Edition, 2009. | |
4. Groover, M.P., Work Systems and the Methods, Measurement and Management of Work, Pearson, 2007. | |
5. Kanawaty, G. (Çeviren: Akal, Z.), İş Etüdü, MPM Yayınları, 2004. | |
6. International Labor Office, Introduction to Work Study, Third (revised) edition, GENEVA, 1979. | |
7. Kiyoshi Suzaki, The New Manafacturing Challenge, Simon and Schuster, 1987. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 4 | 10 |
Sunum | - | - |
Projeler | 1 | 15 |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 35 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 7 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |||||
4 | Endüstri mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci. Endüstri mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık. Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||
11 | Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi. Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |||||
12 | İnsan, malzeme, bilgi, teçhizat ve enerji içeren entegre sistemlerin tasarlanması, geliştirilmesi, uygulanması ve iyileştirilmesi konularında beceri. | |||||
13 | Sistem entegrasyonunu sağlamaya yönelik uygun analitik ve deneysel yöntemler ile hesaplama yöntemleri konusunda bilgi. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | 1 | 20 | 20 |
Raporlar | |||
Ödevler | 4 | 5 | 20 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 126 |