AKTS - Yöneylem Araştırması II
Yöneylem Araştırması II (IE323) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Yöneylem Araştırması II | IE323 | 5. Dönem | 3 | 2 | 0 | 4 | 8 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
IE 222 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Öğrenciye, yöneylem araştırması tekniklerini kullanarak gerçek hayat problemlerimi modelleyip çözebilme ve elde edilen çözüm sonuçlarını analiz edebilme yeteneği kazandırılmalıdır. Öğrenci, rastsal, deterministik, vb. modelleri anlayabilmeli ve bu modelleri çözerken bilgisayar programlarını kullanabilmelidir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Tamsayı programlama ile modelleme, şebeke modelleri: modeli formüle etme, en az yayılan ağac, en kısa yol, maksimum akış problemleri, kritik iz yöntemi, program değerlendirme ve gözden geçirme tekniği, doğrusal olmayan programlama. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | OR I ile ilgili özet bilgi ve Tamsayı programlamaya giriş | [1] syf. 1-413 [1] syf. 475-476 |
2 | Tamsayı programlamaya giriş | [1] syf. 475-476 |
3 | Karışık tamsayı programlama problemlerini formüle etme. | [1] syf. 477-511 |
4 | Karışık tamsayı programlama problemlerini formüle etme. | [1] syf. 477-511 |
5 | Tamsayı programlama problemlerini çözme: Doğrusal programlama ile ilişkisi; Dal sınır tekniği | [1] syf. 512-544 |
6 | Tamsayı programlama problemlerini çözme: Doğrusal programlama ile ilişkisi; Dal sınır tekniği | [1] syf. 512-544 |
7 | Arasınav I | |
8 | Tamsayı programlama problemlerini çözme: “Implicit” listeleme tekniği, Gomory kesme düzlemi. | [1] syf. 545-561 |
9 | Tamsayı programlama problemlerini çözme: “Implicit” listeleme tekniği, Gomory kesme düzlemi. Şebeke modellerinin tarihçesi. Teknik terimler ve notasyon | [1] syf. 545-561 [1] syf. 413-414 |
10 | Arasınav II Minimum yayılma ağacı problemleri - Prim algoritması, Kruskal algoritması | [1] syf. 456-458 |
11 | Minimum yayılma ağacı problemleri - Prim algoritması, Kruskal algoritması | [1] syf. 456-458 |
12 | En kısa yol Problemleri-Dijkstra algoritması | [1] syf. 414-418 |
13 | Maksimum akış problemleri Ford-Fulkerson Algoritası, maksimum-akış Minimum-kesit teoremi | [1] syf. 419-430 |
14 | Maksimum akış problemleri Ford-Fulkerson Algoritası, maksimum-akış Minimum-kesit teoremi Proje Yönetimi, Kritik iz ve program değerlendirme ve gözden geçirme teknikleri, Proje Sonlandırma, Minimum maliyetli şebeke akış problemleri | [1] syf. 419-430 [1] syf. 431-449 |
15 | Proje Yönetimi, Kritik iz ve program değerlendirme ve gözden geçirme teknikleri, Proje Sonlandırma, Minimum maliyetli şebeke akış problemleri | [1] syf. 431-449 |
16 | Proje Yönetimi, Kritik iz ve program değerlendirme ve gözden geçirme teknikleri, Proje Sonlandırma, Minimum maliyetli şebeke akış problemleri Doğrusal Olmayan Programlamaya Giriş | [1] syf. 431-449 [1] syf. 610-650 |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Winston, W.L. Operations Research: Applications and Algorithms, 4rd Edition, Duxbury Press, Belmont, California, USA. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. Hillier, F.S. and Lieberman, G.J., Introduction to Operations Research, 6th Edition, McGraw-Hill, 1995. |
3. Wolsey, L.A., Integer Programming, Wiley-Interscience, 1st Edition, 1998. | |
4. Taha, H. A., Operations Research: An Introduction, Prentice Hall, 1996. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 5 | 20 |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 8 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazanır. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. | |||||
4 | Endüstri mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi ve bireysel çalışma becerisi kazanır. | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi edinir. | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. Endüstri mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi edinir. Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır. Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | X | ||||
11 | Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi edinir. Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | |||||
12 | İnsan, malzeme, bilgi, teçhizat ve enerji içeren entegre sistemlerin tasarlanması, geliştirilmesi, uygulanması ve iyileştirilmesi konularında beceri kazanır. | X | ||||
13 | Sistem entegrasyonunu sağlamaya yönelik uygun analitik ve deneysel yöntemler ile hesaplama yöntemleri konusunda bilgi edinir. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | 16 | 2 | 32 |
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 4 | 64 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü | 200 |