AKTS - Ergonomi
Ergonomi (IE316) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ergonomi | IE316 | 6. Dönem | 2 | 1 | 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Öğrenciler, insan faktörü ile ilgili tasarım konularını saptama, tanımlama, sınırlama ve çözüme kavuşturma amacına yönelik olmak üzere mühendislik tasarım sürecini uygulayabilme yeteneği kazanmalıdır. Öğrencilerin, özellikle göstergeler, kontrol sistemleri, iş istasyonu ve/veya ofis tasarımını, insan performansını ve bireysel ve/veya toplumsal refahı arttırtacak şekilde, çevresel faktörler, yönetmelikler ve iş güvenliği standartları ile uyumlaştırması beklenmektedir. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Temel ergonomik kavramlar; insanın, sistem tasarımı ve performansı açısından dikkate alınması gerekli anatomik ve fizyolojik özellikleri; bilgi işleme süreci ve gösterge ve kontrol sistemlerinin tasarımıyla ilişkisi; antropometri ve makine-teçhizat, araç-gereç, iş istasyonu ve büro tasarımında antropometrik veri kullanımı; gösterge ve kontrollerin |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ergonomiye giriş. | s. 1-36 |
| 2 | İnsanın anatomik ve fizyolojik özelliklerinin İnsan-Makina sistemlerinin tasarımı ve performansının değerlendirilmesi açısından önemi . | s.39-50 |
| 3 | İnsanın anatomik ve fizyolojik özelliklerinin İnsan-Makina sistemlerinin tasarımı ve performansının değerlendirilmesi açısından önemi . | s.50-82 |
| 4 | İnsanın anatomik ve fizyolojik özelliklerinin İnsan-Makina sistemlerinin tasarımı ve performansının değerlendirilmesi açısından önemi . | s.217-231 |
| 5 | Mühendislik antropometrisine giriş ve antropometrik verilerin ekipman, araç-gereç ve iş istasyonu/ofis tasarında kullanımı. | s.85-106 |
| 6 | Mühendislik antropometrisine giriş ve antropometrik verilerin ekipman, araç-gereç ve iş istasyonu/ofis tasarında kullanımı. | s.108-132 s.195-209 |
| 7 | Mühendislik antropometrisine giriş ve antropometrik verilerin ekipman, araç-gereç ve iş istasyonu/ofis tasarında kullanımı. | s.325-353 s.493-508 |
| 8 | Arasınav | |
| 9 | Gürültü, aydınlatma, iklim ve kimyasal faktörler açısından çalışma ortamı analizi ve tasarımı. | s.162-177 |
| 10 | Gürültü, aydınlatma, iklim ve kimyasal faktörler açısından çalışma ortamı analizi ve tasarımı. | s.162-177 |
| 11 | İş güvenliği-OSHA | s.179-193 |
| 12 | Arasınav | |
| 13 | İnsanın bilgi işleme süreci ve insan-makina ara yüzünün tasarımı. | s.379-404 |
| 14 | İnsanın bilgi işleme süreci ve insan-makina ara yüzünün tasarımı. | s.404-420 s. 423-441 |
| 15 | Gösterge ve kontrol tasarımı | s.457-491 |
| 16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Lehto, M.R.,Landry,S.J., Buck,J., Introduction to Human Factors and Ergonomics for Engineers, CRC Press, 2007. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. Sanders, M.S., McCormick, E.J., Human Factors in Engineering and Design, 7th Edition, McGraw-Hill Inc., New York, USA, 1993. |
| 3. Su, B. A., Ergonomi, Atılım University, Ankara, 2000. | |
| 4. Erkan, N., Ergonomi, MPM Yayınları: 373, Ankara, 1997. | |
| 6. Woodson, W. E., B. Tillman, P. Tillman, Human Factors Design Handbook, McGraw-Hill Inc., 1992. | |
| 7. Bridger, R.S., Introduction to Ergonomics, McGraw-Hill Inc., 1995. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 4 | 15 |
| Sunum | - | - |
| Projeler | 1 | 10 |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 45 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 30 |
| Toplam | 8 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 70 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 30 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazanır. | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. | X | ||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. | |||||
| 4 | Endüstri mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | |||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | X | ||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi ve bireysel çalışma becerisi kazanır. | |||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi edinir. | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | X | ||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. Endüstri mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. | |||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi edinir. Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır. Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | |||||
| 11 | Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi edinir. Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | X | ||||
| 12 | İnsan, malzeme, bilgi, teçhizat ve enerji içeren entegre sistemlerin tasarlanması, geliştirilmesi, uygulanması ve iyileştirilmesi konularında beceri kazanır. | X | ||||
| 13 | Sistem entegrasyonunu sağlamaya yönelik uygun analitik ve deneysel yöntemler ile hesaplama yöntemleri konusunda bilgi edinir. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | 10 | 1 | 10 |
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 15 | 1 | 15 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | 1 | 20 | 20 |
| Raporlar | |||
| Ödevler | 2 | 3 | 6 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 11 | 11 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
