AKTS - Toplu Beslenme Yapan Kurumlarda Beslenme I

Toplu Beslenme Yapan Kurumlarda Beslenme I (NUT303) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Toplu Beslenme Yapan Kurumlarda Beslenme I NUT303 5. Dönem 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Beyin Fırtınası.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Öğr. Gör. Dr. Yasin ŞEN
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Toplu beslenme sistemlerinde (TBS) yönetim ve organizasyon, gıda üretim akışına hakim olma, mutfak ve yemekhane planlama, mutfak araç-gereçleri, tesisatlar ve yeni teknolojik gelişmelerin öğretilmesi, menu planlama, satın alma ve depolama gibi toplu beslenme sistemleri süreçleri konularında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Toplu Beslenme Sistemlerinde Yönetici Diyetisyen olarak çalışma alanında genel yönetim ve organizasyon ilkelerini öğrenir.
  • Gıda üretim akışına hakim olur.
  • Mutfak ve yemekhane planlama ilkelerini öğrenir.
  • Mutfak planlamayı etkileyen etmenleri değerlendirir ve yorumlar.
  • Mutfakta olması gereken tesisatları bilir ve mutfak planlamasına uyarlamasını yapar.
  • Mutfak modernizasyonu çalışmalarında etkin rol oynar.
  • Kurum politikasına ve bütçeye, fiziki koşullara ve uygulanacak menüye göre uygun araç-gereç seçimini yapar.
  • Mutfak araç gereçlerinde ve mutfak planlamasında yeni teknolojik gelişmeleri takip eder.
  • Geniş çapta hazırlama ve pişirme yöntemlerini beslenme bilimi doğrultusunda çok yönlü değerlendirir.
Dersin İçeriği Toplu beslenme ve önemi, TBS sistem tipleri/yeni üretim sistemleri, yönetim ve organizasyon, mutfak/yemekhane planlama, TBS'de kullanılan araç gereçler, menü yönetimi ve denetimi, standart yemek tarifleri ve denetimi, satın alma ve depolama teknikleri, iş güvenliği. 

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, dersin amaç ve işleyişinin açıklanması, TBS hakkında ön bilgi aktarımı K1 (Bölüm 1-3), K2 (Bölüm 1)
2 TBS’nin tanımı, önemi ve özellikleri; diyetisyenlerin TBS deki sorumlulukları K1 (Bölüm 1-3), K2 (Bölüm 1)
3 TBS'de yönetim ve organizasyon K1 (Bölüm 1-3,4,5), K5 (Bölüm 2)
4 TBS'de insan kaynakları yönetimi, çalışanların organizasyonu, görev tanımları K1 (Bölüm 5)
5 TBS'de kullanılan araç gereçler, yeni teknolojiler K1 (Bölüm 3,7), K3 (Bölüm 6,7), K5 (Bölüm 4)
6 TBS'de kullanılan araç gereçler, yeni teknolojiler K1 (Bölüm 3,7), K3 (Bölüm 6,7), K5 (Bölüm 4)
7 TBS'de kullanılan pişirme teknikleri K1 (Bölüm 13), K5 (Bölüm 3)
8 TBS'de kullanılan pişirme teknikleri K1 (Bölüm 13), K5 (Bölüm 3)
9 Ara Sınav
10 Menü yönetim ve denetimi K1 (Bölüm 8), K2 (Bölüm 10)
11 Menü yönetim ve denetimi K1 (Bölüm 8), K2 (Bölüm 10)
12 TBS'de fiziki koşullar, mutfak ve yemekhane donanımı; TBS mutfak planlama ilkeleri K1 (Bölüm 6,7), K3 (Bölüm 2,3,4), K4 (Bölüm 4), K5 (Bölüm 4,5,6)
13 TBS mutfak planlama ilkeleri K1 (Bölüm 6,7), K3 (Bölüm 2,3,4), K4 (Bölüm 4), K5 (Bölüm 4,5,6)
14 TBS mutfak planlama ilkeleri K1 (Bölüm 6,7), K3 (Bölüm 2,3,4), K4 (Bölüm 4), K5 (Bölüm 4,5,6)
15 Standart yemek tarifleri K1 (Bölüm 12), K4 (Bölüm 4)
16 Genel Sınav

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Bilici, Saniye, And Murat BAŞ. Toplu Beslenme Sistemleri. Ankara: Hedef Yayıncılık, 2021.
2. Toplu Beslenme Sistemleri(Toplu Tüketim Yerleri) İçin Ulusal Menü Planlama ve Uygulama Rehberi, TC Sağlık Bakanlığı. 2020.
3. John C. Birchfield, Design and Layout of Foodservice Facilities, 3th Edition; John Wiley & Sons., 2008.
4. June Payne-Palacio, Monica Theis, Foodservice Management: Principles and Practices, 13th Edition; Pearson, 2015.
5. Food and Drug Administration. (2013). Food Code 2013. U.S. Department of Health and Human Services.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 10
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 35
Genel Sınav/Final Juri 1 45
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 55
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 45
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Beslenme ve Diyetetik alanında güncel literatüre dayalı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir ve kullanır.
2 Bireysel ve toplumsal düzeydeki beslenme sorunlarını tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm üretir. X
3 Bilimsel araştırmalarda veri toplar, analiz eder, yorumlar ve raporlar; ulusal/uluslararası, disipliner ve multidisipliner ekiplerde çalışma becerisi kazanır. X
4 Bireylerin ve toplumun yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik ve sağlık durumlarını dikkate alarak uygun beslenme müdahaleleri ile eğitimleri planlar, uygular ve politikalar geliştirir. X
5 Alana özgü teknolojik ekipmanları ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. X
6 Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili konularda Türkçe ve ikinci bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisi kazanır. X
7 Öğrenim sırasında ve sonrasında yaşam boyu öğrenme, bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye erişebilme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. X
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile hareket eder, diyetisyenlik mesleğinin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık gösterir. X
9 Beslenme politikalarını, gıda mevzuatını tartışabilir, dünya ve ülke deneyimlerini karşılaştırabilir.
10 Bireylerin ve grupların yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmelerini sağlamak üzere eğitim programları düzenleyebilir ve eğitim için gerekli iletişim yöntemlerini etkin bir biçimde kullanabilir.
11 Ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama 1 10 10
Projeler
Raporlar
Ödevler 3 5 15
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Toplam İş Yükü 126