AKTS - Toplu Beslenme Yapan Kurumlarda Beslenme I
Toplu Beslenme Yapan Kurumlarda Beslenme I (NUT303) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Toplu Beslenme Yapan Kurumlarda Beslenme I | NUT303 | 5. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Beyin Fırtınası. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Toplu beslenme sistemlerinde (TBS) yönetim ve organizasyon, gıda üretim akışına hakim olma, mutfak ve yemekhane planlama, mutfak araç-gereçleri, tesisatlar ve yeni teknolojik gelişmelerin öğretilmesi, menu planlama, satın alma ve depolama gibi toplu beslenme sistemleri süreçleri konularında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Toplu beslenme ve önemi, TBS sistem tipleri/yeni üretim sistemleri, yönetim ve organizasyon, mutfak/yemekhane planlama, TBS'de kullanılan araç gereçler, menü yönetimi ve denetimi, standart yemek tarifleri ve denetimi, satın alma ve depolama teknikleri, iş güvenliği. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, dersin amaç ve işleyişinin açıklanması, TBS hakkında ön bilgi aktarımı | K1 (Bölüm 1-3), K2 (Bölüm 1) |
| 2 | TBS’nin tanımı, önemi ve özellikleri; diyetisyenlerin TBS deki sorumlulukları | K1 (Bölüm 1-3), K2 (Bölüm 1) |
| 3 | TBS'de yönetim ve organizasyon | K1 (Bölüm 1-3,4,5), K5 (Bölüm 2) |
| 4 | TBS'de insan kaynakları yönetimi, çalışanların organizasyonu, görev tanımları | K1 (Bölüm 5) |
| 5 | TBS'de kullanılan araç gereçler, yeni teknolojiler | K1 (Bölüm 3,7), K3 (Bölüm 6,7), K5 (Bölüm 4) |
| 6 | TBS'de kullanılan araç gereçler, yeni teknolojiler | K1 (Bölüm 3,7), K3 (Bölüm 6,7), K5 (Bölüm 4) |
| 7 | TBS'de kullanılan pişirme teknikleri | K1 (Bölüm 13), K5 (Bölüm 3) |
| 8 | TBS'de kullanılan pişirme teknikleri | K1 (Bölüm 13), K5 (Bölüm 3) |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Menü yönetim ve denetimi | K1 (Bölüm 8), K2 (Bölüm 10) |
| 11 | Menü yönetim ve denetimi | K1 (Bölüm 8), K2 (Bölüm 10) |
| 12 | TBS'de fiziki koşullar, mutfak ve yemekhane donanımı; TBS mutfak planlama ilkeleri | K1 (Bölüm 6,7), K3 (Bölüm 2,3,4), K4 (Bölüm 4), K5 (Bölüm 4,5,6) |
| 13 | TBS mutfak planlama ilkeleri | K1 (Bölüm 6,7), K3 (Bölüm 2,3,4), K4 (Bölüm 4), K5 (Bölüm 4,5,6) |
| 14 | TBS mutfak planlama ilkeleri | K1 (Bölüm 6,7), K3 (Bölüm 2,3,4), K4 (Bölüm 4), K5 (Bölüm 4,5,6) |
| 15 | Standart yemek tarifleri | K1 (Bölüm 12), K4 (Bölüm 4) |
| 16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Bilici, Saniye, And Murat BAŞ. Toplu Beslenme Sistemleri. Ankara: Hedef Yayıncılık, 2021. |
|---|---|
| 2. Toplu Beslenme Sistemleri(Toplu Tüketim Yerleri) İçin Ulusal Menü Planlama ve Uygulama Rehberi, TC Sağlık Bakanlığı. 2020. | |
| 3. John C. Birchfield, Design and Layout of Foodservice Facilities, 3th Edition; John Wiley & Sons., 2008. | |
| 4. June Payne-Palacio, Monica Theis, Foodservice Management: Principles and Practices, 13th Edition; Pearson, 2015. | |
| 5. Food and Drug Administration. (2013). Food Code 2013. U.S. Department of Health and Human Services. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 1 | 10 |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 1 | 10 |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 35 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 45 |
| Toplam | 4 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 55 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 45 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Beslenme ve Diyetetik alanında güncel literatüre dayalı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir ve kullanır. | |||||
| 2 | Bireysel ve toplumsal düzeydeki beslenme sorunlarını tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm üretir. | X | ||||
| 3 | Bilimsel araştırmalarda veri toplar, analiz eder, yorumlar ve raporlar; ulusal/uluslararası, disipliner ve multidisipliner ekiplerde çalışma becerisi kazanır. | X | ||||
| 4 | Bireylerin ve toplumun yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik ve sağlık durumlarını dikkate alarak uygun beslenme müdahaleleri ile eğitimleri planlar, uygular ve politikalar geliştirir. | X | ||||
| 5 | Alana özgü teknolojik ekipmanları ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
| 6 | Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili konularda Türkçe ve ikinci bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisi kazanır. | X | ||||
| 7 | Öğrenim sırasında ve sonrasında yaşam boyu öğrenme, bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye erişebilme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | X | ||||
| 8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile hareket eder, diyetisyenlik mesleğinin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık gösterir. | X | ||||
| 9 | Beslenme politikalarını, gıda mevzuatını tartışabilir, dünya ve ülke deneyimlerini karşılaştırabilir. | |||||
| 10 | Bireylerin ve grupların yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmelerini sağlamak üzere eğitim programları düzenleyebilir ve eğitim için gerekli iletişim yöntemlerini etkin bir biçimde kullanabilir. | |||||
| 11 | Ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 3 | 5 | 15 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
