AKTS - Beslenme Antropolojisi

Beslenme Antropolojisi (NUT307) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Beslenme Antropolojisi NUT307 5. Dönem 3 0 0 3 4
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi İrem Çağla Özel
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Tarihsel gelişimde beslenme alışkanlıklarındaki farklılıkları ve beslenmenin antropolojik olarak değerlendirilmesini öğretmek
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • İlk insanların diyetlerinin temel özellikleri konusunda bilgi sahibi olur.
  • Tarih öncesi ve tarih sonrası dönemlerde sosyo-ekonomik faktörlerin etkisi ile beslenme alışkanlıklarında oluşan değişimler konusunda yorum yapar.
  • Seçecekleri bir ülke ve beslenme alışkanlıklarının gelişim ve değişiminde onların inançlarının, sosyo-ekonomik yapılarının ve yaşadıkları çevrenin etkilerini değerlendirir.
  • Tarihsel gelişim sürecinde beslenme için kullanılan araç-gereçleri öğrenir.
  • Rapor hazırlar ve sunar.
  • Bireyin diyetini oluştururken beslenme alışkanlıklarını göz önüne alır.
Dersin İçeriği Beslenmeyi etkileyen antropolojik etmenler, insan diyetinin orijini ve temel özellikleri, tarihsel süreçte beslenme alışkanlıklarında oluşan değişiklikler.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Beslenme Antropolojisine Giriş
2 Beslenme Antropolojisine Kuramsal Yaklaşım S1: Chapter 1-A Taste of Nutritional Anthropology https://doi.org/10.1186/s40101-023-00345-0
3 Tarihsel Gelişim Sürecinde Beslenme için Kullanılan Araç-Gereçler S1: Chapter 2-The Quest for Food: Evolutionary and Comparative Perspectives
4 Tarih Öncesi ve Sonrası Dönemlerde Beslenme Uygulamaları ve Besin Tabuları S1: Chapter 3- No Heads, No Feet, No Monkeys, No Dogs: The Evolution of Personal Food Taboos
5 Tarih Sonrası Dönemlerde Beslenme Uygulamaları ve Besin Tabuları S1: Chapter 3- No Heads, No Feet, No Monkeys, No Dogs: The Evolution of Personal Food Taboos Meyer-Rochow VB. Food taboos: their origins and purposes. J Ethnobiol Ethnomed. 2009 Jun 29;5:18. doi: 10.1186/1746-4269-5-18.
6 Farklı Dinlerde Besinsel Uygulamalar S1: Chapter 32- You Are What You Eat: Religious Aspects of the Health Food Movement, Jill Dubisch
7 Farklı Dinlerde Besinsel Uygulamalar S1: Chapter 32- You Are What You Eat: Religious Aspects of the Health Food Movement, Jill Dubisch
8 Ara Sınav
9 Besin Desteklerinin Tarihçesi Coates PM, Bailey RL, Blumberg JB, El-Sohemy A, Floyd E, Goldenberg JZ, Gould Shunney A, Holscher HD, Nkrumah-Elie Y, Rai D, Ritz BW, Weber WJ. The Evolution of Science and Regulation of Dietary Supplements: Past, Present, and Future. J Nutr. 2024 Aug;154(8):2335-2345. doi: 10.1016/j.tjnut.2024.06.017. Epub 2024 Jul 4. PMID: 38971530; PMCID: PMC11375470.
10 Küreselleşmenin Beslenme Üzerindeki Etkisi S1: Chapter 38-Diet and Delocalization - S1:Chapter 41-Nutrition Transitions: A View from Anthropology
11 Küreselleşme ve Beslenme Alışkanlıklarındaki Değişim S1: Chapter 38-Diet and Delocalization - S1:Chapter 41-Nutrition Transitions: A View from Anthropology
12 Günümüzde Beslenme Uygulamaları ve Besin Tabuları Sproesser G, Ruby MB, Arbit N, Akotia CS, Alvarenga MDS, Bhangaokar R, Furumitsu I, Hu X, Imada S, Kaptan G, Kaufer-Horwitz M, Menon U, Fischler C, Rozin P, Schupp HT, Renner B. Understanding traditional and modern eating: the TEP10 framework. BMC Public Health. 2019 Dec 2;19(1):1606. doi: 10.1186/s12889-019-7844-4. - Meyer-Rochow VB. Food taboos: their origins and purposes. J Ethnobiol Ethnomed. 2009 Jun 29;5:18. doi: 10.1186/1746-4269-5-18.
13 Günümüzde Beslenme Uygulamaları ve Besin Tabuları Sproesser G, Ruby MB, Arbit N, Akotia CS, Alvarenga MDS, Bhangaokar R, Furumitsu I, Hu X, Imada S, Kaptan G, Kaufer-Horwitz M, Menon U, Fischler C, Rozin P, Schupp HT, Renner B. Understanding traditional and modern eating: the TEP10 framework. BMC Public Health. 2019 Dec 2;19(1):1606. doi: 10.1186/s12889-019-7844-4. - Meyer-Rochow VB. Food taboos: their origins and purposes. J Ethnobiol Ethnomed. 2009 Jun 29;5:18. doi: 10.1186/1746-4269-5-18.
14 Günümüzde Beslenme Uygulamaları ve Besin Tabuları Sproesser G, Ruby MB, Arbit N, Akotia CS, Alvarenga MDS, Bhangaokar R, Furumitsu I, Hu X, Imada S, Kaptan G, Kaufer-Horwitz M, Menon U, Fischler C, Rozin P, Schupp HT, Renner B. Understanding traditional and modern eating: the TEP10 framework. BMC Public Health. 2019 Dec 2;19(1):1606. doi: 10.1186/s12889-019-7844-4. - Meyer-Rochow VB. Food taboos: their origins and purposes. J Ethnobiol Ethnomed. 2009 Jun 29;5:18. doi: 10.1186/1746-4269-5-18.
15 Genel Tartışma
16 Genel Sınav

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Darna L. Dufour, Alan H. Goodman, and Gretel H. Pelto (eds), Nutritional Anthropology: Biocultural Perspectives on Food and Nutrition, Oxford University Press, 2012.
2. Claflin, Kyri & Scholliers, Peter (eds), Writing Food History. A Global Perspective, London & New York, 2012.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum 1 20
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 50
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Beslenme ve Diyetetik alanında güncel literatüre dayalı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir ve kullanır.
2 Bireysel ve toplumsal düzeydeki beslenme sorunlarını tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm üretir. X
3 Bilimsel araştırmalarda veri toplar, analiz eder, yorumlar ve raporlar; ulusal/uluslararası, disipliner ve multidisipliner ekiplerde çalışma becerisi kazanır. X
4 Bireylerin ve toplumun yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik ve sağlık durumlarını dikkate alarak uygun beslenme müdahaleleri ile eğitimleri planlar, uygular ve politikalar geliştirir. X
5 Alana özgü teknolojik ekipmanları ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. X
6 Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili konularda Türkçe ve ikinci bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisi kazanır. X
7 Öğrenim sırasında ve sonrasında yaşam boyu öğrenme, bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye erişebilme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. X
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile hareket eder, diyetisyenlik mesleğinin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık gösterir. X
9 Beslenme politikalarını, gıda mevzuatını tartışabilir, dünya ve ülke deneyimlerini karşılaştırabilir.
10 Bireylerin ve grupların yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmelerini sağlamak üzere eğitim programları düzenleyebilir ve eğitim için gerekli iletişim yöntemlerini etkin bir biçimde kullanabilir.
11 Ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 1 16
Sunum/Seminer Hazırlama 1 20 20
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 104