AKTS - Beslenme Antropolojisi
Beslenme Antropolojisi (NUT307) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Beslenme Antropolojisi | NUT307 | 5. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Tarihsel gelişimde beslenme alışkanlıklarındaki farklılıkları ve beslenmenin antropolojik olarak değerlendirilmesini öğretmek |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Beslenmeyi etkileyen antropolojik etmenler, insan diyetinin orijini ve temel özellikleri, tarihsel süreçte beslenme alışkanlıklarında oluşan değişiklikler. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Beslenme Antropolojisine Giriş | |
| 2 | Beslenme Antropolojisine Kuramsal Yaklaşım | S1: Chapter 1-A Taste of Nutritional Anthropology https://doi.org/10.1186/s40101-023-00345-0 |
| 3 | Tarihsel Gelişim Sürecinde Beslenme için Kullanılan Araç-Gereçler | S1: Chapter 2-The Quest for Food: Evolutionary and Comparative Perspectives |
| 4 | Tarih Öncesi ve Sonrası Dönemlerde Beslenme Uygulamaları ve Besin Tabuları | S1: Chapter 3- No Heads, No Feet, No Monkeys, No Dogs: The Evolution of Personal Food Taboos |
| 5 | Tarih Sonrası Dönemlerde Beslenme Uygulamaları ve Besin Tabuları | S1: Chapter 3- No Heads, No Feet, No Monkeys, No Dogs: The Evolution of Personal Food Taboos Meyer-Rochow VB. Food taboos: their origins and purposes. J Ethnobiol Ethnomed. 2009 Jun 29;5:18. doi: 10.1186/1746-4269-5-18. |
| 6 | Farklı Dinlerde Besinsel Uygulamalar | S1: Chapter 32- You Are What You Eat: Religious Aspects of the Health Food Movement, Jill Dubisch |
| 7 | Farklı Dinlerde Besinsel Uygulamalar | S1: Chapter 32- You Are What You Eat: Religious Aspects of the Health Food Movement, Jill Dubisch |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Besin Desteklerinin Tarihçesi | Coates PM, Bailey RL, Blumberg JB, El-Sohemy A, Floyd E, Goldenberg JZ, Gould Shunney A, Holscher HD, Nkrumah-Elie Y, Rai D, Ritz BW, Weber WJ. The Evolution of Science and Regulation of Dietary Supplements: Past, Present, and Future. J Nutr. 2024 Aug;154(8):2335-2345. doi: 10.1016/j.tjnut.2024.06.017. Epub 2024 Jul 4. PMID: 38971530; PMCID: PMC11375470. |
| 10 | Küreselleşmenin Beslenme Üzerindeki Etkisi | S1: Chapter 38-Diet and Delocalization - S1:Chapter 41-Nutrition Transitions: A View from Anthropology |
| 11 | Küreselleşme ve Beslenme Alışkanlıklarındaki Değişim | S1: Chapter 38-Diet and Delocalization - S1:Chapter 41-Nutrition Transitions: A View from Anthropology |
| 12 | Günümüzde Beslenme Uygulamaları ve Besin Tabuları | Sproesser G, Ruby MB, Arbit N, Akotia CS, Alvarenga MDS, Bhangaokar R, Furumitsu I, Hu X, Imada S, Kaptan G, Kaufer-Horwitz M, Menon U, Fischler C, Rozin P, Schupp HT, Renner B. Understanding traditional and modern eating: the TEP10 framework. BMC Public Health. 2019 Dec 2;19(1):1606. doi: 10.1186/s12889-019-7844-4. - Meyer-Rochow VB. Food taboos: their origins and purposes. J Ethnobiol Ethnomed. 2009 Jun 29;5:18. doi: 10.1186/1746-4269-5-18. |
| 13 | Günümüzde Beslenme Uygulamaları ve Besin Tabuları | Sproesser G, Ruby MB, Arbit N, Akotia CS, Alvarenga MDS, Bhangaokar R, Furumitsu I, Hu X, Imada S, Kaptan G, Kaufer-Horwitz M, Menon U, Fischler C, Rozin P, Schupp HT, Renner B. Understanding traditional and modern eating: the TEP10 framework. BMC Public Health. 2019 Dec 2;19(1):1606. doi: 10.1186/s12889-019-7844-4. - Meyer-Rochow VB. Food taboos: their origins and purposes. J Ethnobiol Ethnomed. 2009 Jun 29;5:18. doi: 10.1186/1746-4269-5-18. |
| 14 | Günümüzde Beslenme Uygulamaları ve Besin Tabuları | Sproesser G, Ruby MB, Arbit N, Akotia CS, Alvarenga MDS, Bhangaokar R, Furumitsu I, Hu X, Imada S, Kaptan G, Kaufer-Horwitz M, Menon U, Fischler C, Rozin P, Schupp HT, Renner B. Understanding traditional and modern eating: the TEP10 framework. BMC Public Health. 2019 Dec 2;19(1):1606. doi: 10.1186/s12889-019-7844-4. - Meyer-Rochow VB. Food taboos: their origins and purposes. J Ethnobiol Ethnomed. 2009 Jun 29;5:18. doi: 10.1186/1746-4269-5-18. |
| 15 | Genel Tartışma | |
| 16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Darna L. Dufour, Alan H. Goodman, and Gretel H. Pelto (eds), Nutritional Anthropology: Biocultural Perspectives on Food and Nutrition, Oxford University Press, 2012. |
|---|---|
| 2. Claflin, Kyri & Scholliers, Peter (eds), Writing Food History. A Global Perspective, London & New York, 2012. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | 1 | 20 |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
| Toplam | 3 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 50 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Beslenme ve Diyetetik alanında güncel literatüre dayalı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir ve kullanır. | |||||
| 2 | Bireysel ve toplumsal düzeydeki beslenme sorunlarını tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm üretir. | X | ||||
| 3 | Bilimsel araştırmalarda veri toplar, analiz eder, yorumlar ve raporlar; ulusal/uluslararası, disipliner ve multidisipliner ekiplerde çalışma becerisi kazanır. | X | ||||
| 4 | Bireylerin ve toplumun yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik ve sağlık durumlarını dikkate alarak uygun beslenme müdahaleleri ile eğitimleri planlar, uygular ve politikalar geliştirir. | X | ||||
| 5 | Alana özgü teknolojik ekipmanları ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
| 6 | Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili konularda Türkçe ve ikinci bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisi kazanır. | X | ||||
| 7 | Öğrenim sırasında ve sonrasında yaşam boyu öğrenme, bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye erişebilme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | X | ||||
| 8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile hareket eder, diyetisyenlik mesleğinin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık gösterir. | X | ||||
| 9 | Beslenme politikalarını, gıda mevzuatını tartışabilir, dünya ve ülke deneyimlerini karşılaştırabilir. | |||||
| 10 | Bireylerin ve grupların yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmelerini sağlamak üzere eğitim programları düzenleyebilir ve eğitim için gerekli iletişim yöntemlerini etkin bir biçimde kullanabilir. | |||||
| 11 | Ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 1 | 16 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 104 | ||
