AKTS - Beslenme Biyokimyası I
Beslenme Biyokimyası I (NUT201) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Beslenme Biyokimyası I | NUT201 | 3. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Ders(ler)i | 
|---|
| N/A | 
| Dersin Dili | İngilizce | 
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze | 
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası. | 
| Dersin Öğretmen(ler)i | 
 | 
| Dersin Amacı | Beslenme ve metabolizma arasındaki ilişkiyi homeostaz, metabolik regülasyon ve enerji ile makro besin öğeleri düzeyinde öğrenmek. | 
| Dersin Eğitim Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 
 | 
| Dersin İçeriği | Karbonhidrat, lipit, protein ve enerji metabolizması, hormon ve enzim fonksiyonları, nükleik asit metabolizması, metabolik regülasyon ve entegrasyon. | 
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Metabolizmaya giriş, temel kavramlar (Anabolizma, katabolizma, enerji, enerji birimi, enerji dengesi, farklı besin öğelerinin enerji değeri) | K1-UNIT II: Bioenergetics and Carbohydrate Metabolism Chapter 6:Bioenergetics and Oxidative Phosphorylation K1- UNIT VI: Medical Nutrition Chapter 27:Nutrition: Overview and Macronutrients K2- SECTION I, Biochemistry & Medicine 1 | 
| 2 | Biyoenerjetik ve biyolojik oksidasyon (Serbest enerji, ATP, elektron taşıma zinciri, oksidatif fosforilasyon) | K1-UNIT II: Bioenergetics and Carbohydrate Metabolism Chapter 6:Bioenergetics and Oxidative Phosphorylation K2- SECTION III, Bioenergetics | 
| 3 | Karbonhidratlar ve ilgili metabolizmaları (Karbonhidratların sınıflandırılması, yapısı ve reaksiyonları) | K1-UNIT II: Bioenergetics and Carbohydrate Metabolism Chapter 7:Introduction to Carbohydrates K2- SECTION IV, Metabolism of Carbohydrates K3-4. Carbohydrates | 
| 4 | Karbonhidratlar ve ilgili metabolizmaları (Karbonhidratların sindirimi, emilimi ve taşınması, glikoliz ve Krebs döngüsü) | UNIT II: Bioenergetics and Carbohydrate Metabolism Chapter 7:Introduction to Carbohydrates Chapter 8:Introduction to Metabolism and Glycolysis Chapter 9:Tricarboxylic Acid Cycle and Pyruvate Dehydrogenase Complex K2- SECTION IV, Metabolism of Carbohydrates K3-4. Carbohydrates | 
| 5 | Karbonhidratlar ve ilgili metabolizmaları (Glikoneogenez, glikogenez, glikojenoliz ve glikoz oksidasyonunun alternatif metabolik yolları) | K1- UNIT II: Chapter 10:Gluconeogenesis Chapter 11:Glycogen Metabolism Chapter 12:Monosaccharide and Disaccharide Metabolism Chapter 13:Pentose Phosphate Pathway and Nicotinamide Adenine Dinucleotide Phosphate K2- SECTION IV, Metabolism of Carbohydrates K3-4. Carbohydrates | 
| 6 | 1.Ara Sınav | |
| 7 | Lipitler ve ilgili metabolizmaları (Lipitlerin sınıflandırılması ve yapısı) | K1-UNIT III: Lipid Metabolism Chapter 15:Dietary Lipid Metabolism Chapter 16:Fatty Acid, Triacylglycerol, and Ketone Body Metabolism Chapter K2- SECTION V, Metabolism of Lipids K3-2. Lipids | 
| 8 | Lipitler ve ilgili metabolizmaları (Lipitlerin sindirimi, emilimi ve taşınması, dokular tarafından yağ asitlerinin kullanımı ve plazma lipoproteinleri) | K1-UNIT III: Lipid Metabolism Chapter 16:Fatty Acid, Triacylglycerol, and Ketone Body Metabolism Chapter 18:Cholesterol, Lipoprotein, and Steroid Metabolism K2- SECTION V, Metabolism of Lipids K3-2. Lipids | 
| 9 | Amino asitler, proteinler ve ilgili metabolizmaları (Proteinlerin sınıflandırılması, yapısı ve genel fonksiyonları) | K1- UNIT I: Protein Structure and Function Chapter 1:Amino Acids Chapter 2:Protein Structure Chapter 3:Globular Proteins Chapter 4:Fibrous Proteins K2-Section I, Structures & Functions of Proteins & Enzymes. 3.Amino Acids & Peptides K3- 3. Amino Acids and Proteins | 
| 10 | Proteinler ve ilgili metabolizmaları (Proteinlerin sindirimi, amino asitlerin emilimi ve taşınması) | K1-UNIT I: Protein Structure and Function Chapter 1:Amino Acids Chapter 2:Protein Structure Chapter 3:Globular Proteins Chapter 4:Fibrous Proteins K2-Section I, Structures & Functions of Proteins & Enzymes. 3. Amino Acids & Peptides 4 Proteins: Determination of Primary Structure K3- 3. Amino Acids and Proteins | 
| 11 | II. Ara Sınav | |
| 12 | Enzimler ve ilgili metabolizmaları (Enzimlerin sınıflandırılması, yapısı, fonksiyonları ve reaksiyonları) | K1-UNIT I: Protein Structure and Function Chapter 5:Enzymes K2- SECTION II. Enzymes: Kinetics, Mechanism, Regulation K3- 10 Enzymes | 
| 13 | Hormonlar ve ilgili metabolizmaları (Hormonların sınıflandırılması, yapısı, fonksiyonları ve reaksiyonları) | K2- SECTION VIII. The Diversity of the Endocrine System. Hormone Action & Signal Transduction | 
| 14 | Besin alımı ve enerji metabolizmasının düzenlenmesi | K1- UNIT V: Integration of Metabolism K2- SECTION IX. Nutrition, Digestion, & Absorption | 
| 15 | Metabolik Entegrasyon ve Klinik Biyokimya | K1- UNIT V: Integration of Metabolism K2- SECTION IX. Nutrition, Digestion, & Absorption K2- SECTION IX. Clinical Biochemistry | 
| 16 | Genel Sınav | 
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Lippincott’s Illustrated Reviews: Biochemistry R. Ferrier Richard A. Harvey (Series Editor) Wolters Kluver | 
|---|---|
| 2. Harpers Illustrated Biochemistry Victor V. Rodwell David A. Bender | |
| 3. Principles of Food Chemistry Food Science Text Series, John M. deMan John W. Finley W. Je rey Hurst Chang Yong Lee | |
| Diğer Kaynaklar | 4. Lehninger Principles of Biochemistry David L. Nelson Michael Cox | 
| 5. Biochemical, Physiological, and Molecular Aspects of Human Nutrition M.H. Stipanuk, M.A. Caudill | |
| 6. Modern Nutrition in Health and Disease M.E. Shils | |
| 7. Metabolic Regulation, A Human Perspective K.N. Frayn | 
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı | 
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - | 
| Laboratuar | - | - | 
| Uygulama | - | - | 
| Alan Çalışması | - | - | 
| Derse Özgü Staj | - | - | 
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - | 
| Ödevler | 1 | 10 | 
| Sunum | - | - | 
| Projeler | - | - | 
| Rapor | - | - | 
| Seminer | - | - | 
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 40 | 
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 | 
| Toplam | 4 | 100 | 
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 50 | 
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 | 
| Toplam | 100 | 
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X | 
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | 
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Beslenme ve Diyetetik alanında güncel literatüre dayalı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir ve kullanır. | |||||
| 2 | Bireysel ve toplumsal düzeydeki beslenme sorunlarını tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm üretir. | X | ||||
| 3 | Bilimsel araştırmalarda veri toplar, analiz eder, yorumlar ve raporlar; ulusal/uluslararası, disipliner ve multidisipliner ekiplerde çalışma becerisi kazanır. | X | ||||
| 4 | Bireylerin ve toplumun yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik ve sağlık durumlarını dikkate alarak uygun beslenme müdahaleleri ile eğitimleri planlar, uygular ve politikalar geliştirir. | X | ||||
| 5 | Alana özgü teknolojik ekipmanları ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
| 6 | Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili konularda Türkçe ve ikinci bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisi kazanır. | X | ||||
| 7 | Öğrenim sırasında ve sonrasında yaşam boyu öğrenme, bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye erişebilme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | X | ||||
| 8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile hareket eder, diyetisyenlik mesleğinin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık gösterir. | X | ||||
| 9 | Beslenme politikalarını, gıda mevzuatını tartışabilir, dünya ve ülke deneyimlerini karşılaştırabilir. | |||||
| 10 | Bireylerin ve grupların yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmelerini sağlamak üzere eğitim programları düzenleyebilir ve eğitim için gerekli iletişim yöntemlerini etkin bir biçimde kullanabilir. | |||||
| 11 | Ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü | 
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 3 | 48 | 
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 1 | 5 | 5 | 
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 15 | 30 | 
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 25 | 25 | 
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
