AKTS - Anne ve Çocuk Beslenmesi
Anne ve Çocuk Beslenmesi (NUT301) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Anne ve Çocuk Beslenmesi | NUT301 | 5. Dönem | 3 | 2 | 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Sağlıklı anne ve çocuk beslenmesinin önemini kavramak, gebelik ve emziklilik dönemindeki fizyolojik, metabolik ve endokrin değişiklikleri ve beslenme ile ilgili etkileşimlerini belirlemek, bebeklerde, okul öncesi-okul çağı çocuklarda ve adolesan dönemdeki fizyolojik ve metabolik değişiklikleri ve beslenme ile ilgili etkileşimlerini belirlemek, enerji ve besin ögeleri gereksinmelerini saptamak, yeterli ve dengeli beslenme ilkelerini öğrenmek, klinik ve toplum beslenmesine yönelik eğitim ve uygulamaları yorumlamak, uygulama alanlarına dahil edebilmek amaçlanmıştır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Dünyada ve Türkiyede anne ve çocuk beslenmesinin önemi, gebelik ve laktasyonda oluşan fizyolojik değişiklikler, problemler ve beslenme gereksinmeleri, 0-1 yaş bebek beslenmesi, anne sütü, tamamlayıcı beslenme ve bebek formülleri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anne ve Çocuk Beslenmesinin Önemi | Likhar A, Patil MS. Importance of Maternal Nutrition in the First 1,000 Days of Life and Its Effects on Child Development: A Narrative Review. Cureus. 2022 Oct 8;14(10):e30083. doi: 10.7759/cureus.30083. |
2 | Gebelik Döneminde Beslenme | K2: Bölüm 2.8: Nutrition in Pregnancy and Lactation, K4: Kısım III, Bölüm 14: Nutrition in Pregnancy and Lactation |
3 | Emziklilik Döneminde Beslenme | K2: Bölüm 2.8: Nutrition in Pregnancy and Lactation, K4: Kısım III, Bölüm 14: Nutrition in Pregnancy and Lactation |
4 | Bebek Beslenmesi | K1: Bölüm 2: Healthy Eating, K2: Bölüm 2: Nutrition of Healthy Infants, Childrren and Adolescent K4: Kısım III, Bölüm 15: Nutrition in Infancy |
5 | Bebek Beslenmesi-Bebek Formülleri | K1: Bölüm 2: Healthy Eating, K2: Bölüm 2: Nutrition of Healthy Infants, Childrren and Adolescent, K4: Kısım III, Bölüm 15: Nutrition in Infancy |
6 | Prematüre Bebek Beslenmesi | K1: Bölüm 7: Preterm Infants, K2: Bölüm 2: Nutrition of Healthy Infants, Children and Adolescent, K3 Bölüm 4: Premature Infant Nutrition |
7 | Çocukluk Döneminde Beslenme | K1: Bölüm 2: Healthy Eating, K2: Bölüm 2: Nutrition of Healthy Infants, Children and Adolescent K4: Kısım III, Bölüm 16: Nutrition in Childhood, Bölüm 17: Nutrition in Adolescence |
8 | Ara Sınav | |
9 | Protein-Enerji Malnütrisyonu ve Beslenme Tedavisi | K2: Bölüm 3.1: Moderate and Severe Acute Malnutrition in Young Children |
10 | Çocukluk Çağı Obezitesi ve Beslenme Tedavisi | K2: Bölüm 3.6: Managment of Child and Adolescent Obesity, K3: Bölüm 8: Weight Managment |
11 | Akut Gastroenteritler ve Beslenme Tedavisi | K2: Bölüm 3.7: Acute and Prolonged Childhood Diarrhea |
12 | Diyabet ve Beslenme Tedavisi | K1: Bölüm 11: Endocrinology, K2: Bölüm 3.18: Nutrition in Children with Diabetes Mellitus |
13 | Gebelik Döneminde Diyabet ve Beslenme Tedavisi | K4: Kısım III, Bölüm 14: Nutrition in Pregnancy and Lactation |
14 | Karbonhidrat Sayımı | K1: Bölüm 11: Endocrinology |
15 | Genel Tekrar | |
16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Shaw V. Clinical Paediatric Dietetics. John Wiley & Sons, 2020. |
---|---|
2. Koletzko B. Pediatric Nutrition in Practice. Karger Medical and Scientific Publishers, 2022. | |
3. King K. Essentials of Pediatric Nutrition, Jones & Bartlett Publishers, 2013 | |
4. Raymond JL, Morrow K. Krause’s and Mahan’s Food & the Nutrition Care Process, 15th edition, 2021. | |
5. Köksal G, Gökmen Özel H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Nobel Kitabevi, 2019. | |
6. Karaağaoğlu N, Gökmen Özel H. Pediatride Tıbbi Beslenme Tedavisi. Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2021. | |
7. Şanlıer N. Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi, WOPPHO Yayınevi, 2024 | |
Diğer Kaynaklar | 8. Çocuk hastalıklarında beslenme alanında yayınlanan bilimsel dergi ve makaleler/Scientific journals and articles published in the field of nutrition in childhood diseases |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 5 | 10 |
Ödevler | - | - |
Sunum | 2 | 10 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 9 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Beslenme ve Diyetetik alanında güncel literatüre dayalı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir ve kullanır. | |||||
2 | Bireysel ve toplumsal düzeydeki beslenme sorunlarını tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm üretir. | X | ||||
3 | Bilimsel araştırmalarda veri toplar, analiz eder, yorumlar ve raporlar; ulusal/uluslararası, disipliner ve multidisipliner ekiplerde çalışma becerisi kazanır. | X | ||||
4 | Bireylerin ve toplumun yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik ve sağlık durumlarını dikkate alarak uygun beslenme müdahaleleri ile eğitimleri planlar, uygular ve politikalar geliştirir. | X | ||||
5 | Alana özgü teknolojik ekipmanları ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
6 | Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili konularda Türkçe ve ikinci bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisi kazanır. | X | ||||
7 | Öğrenim sırasında ve sonrasında yaşam boyu öğrenme, bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye erişebilme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | X | ||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile hareket eder, diyetisyenlik mesleğinin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık gösterir. | X | ||||
9 | Beslenme politikalarını, gıda mevzuatını tartışabilir, dünya ve ülke deneyimlerini karşılaştırabilir. | |||||
10 | Bireylerin ve grupların yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmelerini sağlamak üzere eğitim programları düzenleyebilir ve eğitim için gerekli iletişim yöntemlerini etkin bir biçimde kullanabilir. | |||||
11 | Ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 2 | 2 | 4 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 128 |