AKTS - Besin Kontrolü ve Mevzuatı
Besin Kontrolü ve Mevzuatı (NUT206) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Besin Kontrolü ve Mevzuatı | NUT206 | 4. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Türkiye'de ve Dünyada Besin kontrolünün amacını, gıda mevzuatında yer alan temel kavramları, Türkiye'de ve Avrupa'da besinlerle ilgili yasal düzenlemeleri, besin kirliliğine neden olan etmenleri ve yasal düzenlemeleri, açıklamak ve değerlendirmek. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Besinlerde kalite kontrolü ve mevzuatı ile ilgili temel kavramlar, Türkiye'de ve Dünyada besinlerle ilgili yasal düzenlemeler, besin güvenliğini bozan etmenler; sağlık üzerine etkileri ve ilgili yasal düzenlemeler. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Besin Kontrolü ve Mevzuatına Giriş | Konunun kaynaktan okunması |
| 2 | Dünya' da ve Türkiye'de Besin Kontrolü (Sorumlu Kuruluşlar ve Uygulamalar) | Konunun kaynaktan okunması |
| 3 | Gemişten Günümüze Gıda Kontrolü ile İlgili Yasalar (5179-5996) | Konunun kaynaktan okunması |
| 4 | Gıda Kontrolü ile İlgili Yönetmelikler | Konunun kaynaktan okunması |
| 5 | Besin Tebliğleri (1) | Konunun kaynaktan okunması |
| 6 | 1.Ara sınav | Konunun kaynaktan okunması |
| 7 | Besin Tebliğleri (2) | Konunun kaynaktan okunması |
| 8 | Besin Tebliğleri (3) | Konunun kaynaktan okunması |
| 9 | Gözlem Gezisi (Gıda Kontrol Laboratuvarı ) | Konunun kaynaktan okunması |
| 10 | Gıda Katkı Maddelerinin Özellikleri ve Besinlerde Kullanımı | Konunun kaynaktan okunması |
| 11 | 2.Ara sınav | Konunun kaynaktan okunması |
| 12 | Gıda Katkı Maddeleri ile İlgili Yasal Düzenlemeler | Konunun kaynaktan okunması |
| 13 | Besin Kirliliği ve İlgili Yasal Düzenlemeler (Pestisitler, Bitki Gelişimini Düzenleyiciler, Anabolizanlar) | Konunun kaynaktan okunması |
| 14 | Besin Kirliliği ve İlgili Yasal Düzenlemeler (Metalik Bulaşmalar, Radyonüklidler, Plastik Monomerleri, Deterjanlar) | Konunun kaynaktan okunması |
| 15 | Genel Tartışma | Konunun kaynaktan okunması |
| 16 | Final sınavı | Konunun kaynaktan okunması |
Kaynaklar
| Diğer Kaynaklar | 1. Anon.Codex Alimentarius Commission, www.codexalimentarius.net |
|---|---|
| 2. Anon.Gıda ve Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı,Türk Gıda Kodeksi http://www.gkgm.gov.tr/mevzuat/kodeks/kodeks_liste.html | |
| 3. Preedy VR., Watson RR. (2005). Revıews In Food and Nutrıtıon Toxıcıty (Edited by) Volume 3, CRC press. | |
| 4. Omaye ST. (2004). Food and Nutritional Toxicology (Edited by), CRC press. | |
| 5. Lu FC.,Kacew S. (2009) Lu?s Basic Toxicology , Fundamentals, Target Organs and Risk Assessment, (Edited by), Fifth Edition,CRC press. | |
| 6. Vries J. (1996) .Food Safety and Toxicity, ( Edited by), CRC press. | |
| 7. Branen AL., Davidson PM., Salminen S., Thorngate III JH. (2001). Food Additives (Edited by), Second Edition, CRC press |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 1 | 5 |
| Sunum | 1 | 5 |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 40 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
| Toplam | 5 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 50 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Beslenme ve Diyetetik alanında güncel literatüre dayalı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir ve kullanır. | |||||
| 2 | Bireysel ve toplumsal düzeydeki beslenme sorunlarını tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm üretir. | X | ||||
| 3 | Bilimsel araştırmalarda veri toplar, analiz eder, yorumlar ve raporlar; ulusal/uluslararası, disipliner ve multidisipliner ekiplerde çalışma becerisi kazanır. | X | ||||
| 4 | Bireylerin ve toplumun yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik ve sağlık durumlarını dikkate alarak uygun beslenme müdahaleleri ile eğitimleri planlar, uygular ve politikalar geliştirir. | X | ||||
| 5 | Alana özgü teknolojik ekipmanları ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
| 6 | Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili konularda Türkçe ve ikinci bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisi kazanır. | X | ||||
| 7 | Öğrenim sırasında ve sonrasında yaşam boyu öğrenme, bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye erişebilme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | X | ||||
| 8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile hareket eder, diyetisyenlik mesleğinin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık gösterir. | X | ||||
| 9 | Beslenme politikalarını, gıda mevzuatını tartışabilir, dünya ve ülke deneyimlerini karşılaştırabilir. | |||||
| 10 | Bireylerin ve grupların yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmelerini sağlamak üzere eğitim programları düzenleyebilir ve eğitim için gerekli iletişim yöntemlerini etkin bir biçimde kullanabilir. | |||||
| 11 | Ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 1 | 5 | 5 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 102 | ||
