AKTS - Doğrusal Olmayan Optimizasyon
Doğrusal Olmayan Optimizasyon (MDES656) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Doğrusal Olmayan Optimizasyon | MDES656 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
Öğretim üyesinin onayı |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | N/A |
Dersin Seviyesi | Fen Bilimleri Yüksek Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu derste farklı mühendislik disiplinlerinden gelen öğrencilere doğrusal olmayan optimizasyon yaklaşım teorisinin bazı uygulama alanlarıyla birlikte öğretilmesi hedeflenmektedir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Doğrusal cebir ve polihedral kümeler; ikillik ve alternatif problemler kavramı; konveks kümeler ve konveks fonksiyonlar; lokal ve global çözümler; Simplex yöntemi ve çeşitleri; ikillik teorisi ve ikil-Simplex yöntemi; şebeke-Simplex algoritmaları; algoritmik karmaşa konuları ve iç nokta algoritmaları. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğrusal cebir, polihedral kümeler ve ikillik tekrarı. Alternatif problemler kavramı. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
2 | Konveksite, konveks kümeler, koniler, köşe noktalar ve köşe yönleri. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
3 | Ayırıcı düzlemler, taşıyıcı düzlemler, konveks fonksiyonlar. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
4 | Doğrusal optimizasyon, kuadratik optimizasyon ve konveks optimizasyon. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
5 | Kısıtlı ve kısıtsız optimizasyon. Doğru üzerinde optimum bulma yöntemleri. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
6 | Gerekli ve yeterli optimalite koşulları. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
7 | Primal algoritmalar, hareket yönleri ve adım belirleme. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
8 | En dik yokuş ve Newton algoritmaları. Newton algoritma varyasyonları. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
9 | Arasınav | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
10 | Karşıt gradyan algoritması. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
11 | Kısıtlı optimizasyon çözüm yöntemleri | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
12 | Doğrusal optimizasyon problemlerine doğrusal olmayan yaklaşımlar. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
13 | Yakınsama konuları. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
14 | Makale özet sunumları | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
15 | Genel gözden geçirme | - |
16 | Final sınavı | - |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. S.G. Nash and A. Sofer, Linear and Nonlinear Programming, McGraw Hill, 1996. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. M.S. Bazaraa, H.D. Sherali, and C.M. Shetty, Nonlinear Programming (2nd ed.), Wiley, 1993 |
3. D.P. Bertsekas, Nonlinear Programming, Athena Scientific, 1995 | |
4. J. Shapiro, Mathematical Programming, Wiley, 1979. | |
5. R.L. Rardin, Optimization in Operations Research, Prentice-Hall, 1998. | |
6. F.S. Hillier and G.J. Lieberman, Introduction to Mathematical Programming, 2nd edition, McGraw-Hill, 1995. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 3 | 25 |
Sunum | 1 | 15 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 30 |
Toplam | 6 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 70 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 30 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Makine mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |||||
2 | Makine Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. | |||||
3 | Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir. | |||||
4 | Makine mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olmak ve ihtiyaç duyduğunda bunları inceleleyebilmek ve öğrenmek. | |||||
5 | Makine mühendisliği ile ilgili problemleri tanımlayıp ve formüle edebilmek, çözmek için yöntem geliştirimk ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulayabilmek. | |||||
6 | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlayabilmek ve tasarımlarda yenilikçi/alternatif çözümler geliştirebilmek. | |||||
7 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlayabilmek ve uygulayabilmek; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeleyebilmek ve çözümlemek. | |||||
8 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | |||||
9 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurmak. | |||||
10 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmek. | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilmek ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkında olmak. | |||||
12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetleyebilmek. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 2 | 32 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 3 | 6 | 18 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 8 | 8 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 136 |