AKTS - Malzeme Karakterizasyonu
Malzeme Karakterizasyonu (MATE318) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Malzeme Karakterizasyonu | MATE318 | 2 | 2 | 0 | 3 | 5.5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MATE 202 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | N/A |
Dersin Seviyesi | Fen Bilimleri Yüksek Lisans |
Ders Verilme Şekli | |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | . |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Katıların yapısal karakterizasyonun da kullanılan çeşitli tekniklerin öğretilmesi Kristallografi, saçınım ve kirinim olaylarının temelleri öğretmek. X-ışınları, elektron ve nötron kırınımlarını öğretmek. Faz belirlenmesinden stres analizine kadar x-ışınları kırınımının çeşitli uygulamalarını öğretmek. Malzeme mühendisliğinde kullanılan belli başlı spektroskopi teknikleri öğrencilere göstermek |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Kristalografinin temelleri, x-ışınları ve elektron demetlerinin özellikleri, x-ışınları kırınımı, elektron kırınımı, kırınıma uğrayan ışınların şiddeti, kristal yapı belirlenmesi, faz belirlenmesi ve x-ışını kırınımın diğer başlıca uygulamaları, taramalı ve geçirimli elektron mikroskoları, spektroskopik teknikler, ısıl analiz teknikleri, nanoinden |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Malzeme Karakterizasyonuna Giriş | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
2 | Temel Kristallografi ve Karşılık Uzay | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
3 | Kristal Yapı ve Stereografik Projeksiyon | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
4 | Kırınım Teorisi | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
5 | Saçınım Teorisi ve Kırınım Tepelerinin Şiddeti | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
6 | X-ışınlarının Üretimi ve Algılanması | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
7 | Kristal Yapı Belirlenmesi | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
8 | Faz Belirlenmesi ve Nicel Faz Analizi | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
9 | Kristal Boyu ve İç Gerilim Ölçümü | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
10 | Elektron ve Nötron Kırınımı | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
11 | Tarama Elektron Mikroskobu (SEM) | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
12 | Geçirimli Elektron Mikroskobu (TEM) | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
13 | Enerji Saçılım Spektrometresi Auger Elektron Spektrometresi X-ışını Foto elektron Spektrometresi | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
14 | Kütle Spektrometresi, İkincil İyon Kütle Spektrometresi, Rutherford Geri-Saçılım Spektrometresi | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
15 | Isıl Analiz Teknikleri | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
16 | Uçlu (Prob) Mikroskobi | Ders notları, ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları. |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Elements of X-Ray Diffraction, 3rd ed., B.D. Cullity, Prentice Hall, 2001. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. Transmission Electron Microscopy and Diffractometry of Materials, B.Fultz and J.Howe, Springer, 2008. |
3. Encyclopedia of Materials Characterization, C. Richard Brundle et. al, Butterworth-Heinemann, 1992. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | 4 | 15 |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 4 | 10 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 35 |
Toplam | 11 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 65 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 35 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Makine mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |||||
2 | Makine Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. | |||||
3 | Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir. | |||||
4 | Makine mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olmak ve ihtiyaç duyduğunda bunları inceleleyebilmek ve öğrenmek. | |||||
5 | Makine mühendisliği ile ilgili problemleri tanımlayıp ve formüle edebilmek, çözmek için yöntem geliştirimk ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulayabilmek. | |||||
6 | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlayabilmek ve tasarımlarda yenilikçi/alternatif çözümler geliştirebilmek. | |||||
7 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlayabilmek ve uygulayabilmek; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeleyebilmek ve çözümlemek. | |||||
8 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | |||||
9 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurmak. | |||||
10 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmek. | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilmek ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkında olmak. | |||||
12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetleyebilmek. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | 3 | 3 | 9 |
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 1 | 16 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 8 | 3 | 24 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 12 | 24 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 130 |