AKTS - Odyolojide Etik

Odyolojide Etik (AUDY411) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Odyolojide Etik AUDY411 7. Dönem 2 0 0 2 2
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Beyin Fırtınası.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Barkın Gürcan
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Etik kavramının genel anlamda tanıtılmasıyla birlikte meslek etiği konusunda bilgi edinilmesi, temel insan hakları ve hasta hakları konularında duyarlandırma, sağlık çalışanlarıyla, hastalar ve aileleriyle iletişim kurma becerilerini arttırma, bilimsel araştırmalarda etik değerlerin önemini vurgulama, diğer ülkelerde ve diğer eğitim kurumlarındaki uygulamaları hakkında bilgilendirme ile etik konusunun teorik ve pratik açıdan öğrencilere aktarılması.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Etik kavramını ve tarihsel sürecini öğrenir.
  • Temel insan hakları ve hasta hakları konularında bilgi sahibi olur.
  • Hasta ve aileleri ile ve diğer sağlık çalışanlarıyla iletişim becerileri artar.
  • Bilimsel araştırmalarda uyulması gereken etik değerleri öğrenir.
  • Diğer ülkelerdeki mesleki etik kavramlarını hakkında bilgi sahibi olur.
Dersin İçeriği Etik Nedir? Temel Kavramlara Giriş, Sağlık Mesleklerinde Etik İlkeler, Temel İnsan Hakları, Hasta Hakları ve Odyologun Rolü, Odyolojide Etik İlkeler, Odyoloji Meslek Etiği ve Profesyonellik, Sağlık Çalışanlarıyla İletişim, Hasta ve Aileler ile İletişim, Araştırma Etiği ve Klinik Çalışmalar, Teknolojik Gelişmeler ve Etik Sorunlar, Çocuklarla Çalışırken Etik Yaklaşımlar, Yaşlılarla Çalışırken Etik Konular, Odyoloji Alanında Karşılaşılan Etik İkilemler, Türkiye?de ve Dünyada Etik Düzenlemeler.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Etik Nedir? Temel Kavramlara Giriş Principles of Biomedical Ethics Chapter: 1
2 Sağlık Mesleklerinde Etik İlkeler Principles of Biomedical Ethics Chapter: 2
3 Temel İnsan Hakları, Hasta Hakları ve Odyologun Rolü Principles of Biomedical Ethics Chapter: 5, 6
4 Odyolojide Etik İlkeler Principles of Biomedical Ethics, Chapter: 7, Ethics in Audiology American Academy of Audiology (AAA) Ethics Resources: https://www.audiology.org/practice-resources/professional-ethics/; American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) Ethics: https://www.asha.org/practice/ethics/
5 Odyolojide Meslek Etiği ve Profesyonellik Principles of Biomedical Ethics Chapter: 7; Principles, Issues, and Cases Chapter: 1
6 Sağlık Çalışanlarıyla İletişim Principles of Biomedical Ethics Chapter: 2
7 Hasta ve Aileler ile İletişim Principles of Biomedical Ethics Chapter: 2
8 Ara Sınav
9 Araştırma Etiği ve Klinik Çalışmalar Responsible Conduct of Research Chapter: 1-3 and 9; YÖK Guidelines on Scientific Research and Publication Ethics
10 Teknolojik Gelişmeler ve Etik Sorunlar Responsible Conduct of Research Chapter: 12
11 Çocuklarla Çalışırken Etik Yaklaşımlar Principles of Biomedical Ethics Chapter: 2, 3
12 Yaşlılarla Çalışırken Etik Konular Principles of Biomedical Ethics Chapter: 2, 3
13 Odyoloji Alanında Karşılaşılan Etik İkilemler Ethics for Speech-Language Pathologists and Audiologists: An Illustrative Casebook Chapter: 4-8
14 Türkiye’de ve Dünyada Etik Düzenlemeler
15 Sınava Hazırlık
16 Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Beauchamp, Tom L.; Childress, James F. (2001). Principles of Biomedical Ethics Oxford University Press
2. Lewis Vaughn.: Bioethics: (2022) Principles, Issues, and Cases. Oxford University Press
3. D. Irwin, M. Pannbacker, T.W. Powell, and G.T. Vekovius (2020) Ethics for Speech-Language Pathologists and Audiologists: An Illustrative Casebook. J&R Press
4. English, L. (Ed.). (2002). Ethics in Audiology. American Academy of Audiology.
5. Shamoo, A. E., & Resnik, D. B. (2015). Responsible Conduct of Research (3rd Ed.)
Diğer Kaynaklar 6. American Academy of Audiology (AAA) Ethics Resources: https://www.audiology.org/practice-resources/professional-ethics/
7. American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) Ethics: https://www.asha.org/practice/ethics/
8. YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi
9. Declaration of Helsinki (WMA – 2013 güncel versiyonu)

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 15 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 15
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 45
Toplam 18 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Odyolojik değerlendirme ve testler için gerekli cihazları tanır, kullanır ve uygulama becerisi kazanır. X
2 Odyoloji alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavramları kullanarak değerlendirme, tanımlama ve planlama yapar. X
3 Bireysel farklılıkları, kültürel inançları ve sosyal etkileşimleri göz önünde bulundurarak saygılı bir yaklaşım sergiler. X
4 Edindiği bilgi ve becerileri etik prensiplere uygun şekilde uygular; gerektiğinde süreci değiştirme veya sonlandırma yetisine sahiptir. X
5 Toplum sağlığını koruma odaklı girişimlerde bulunur ve Odyoloji alanında sağlık politikalarının geliştirilmesine katkı sağlar. X
6 Odyoloji alanında hizmetleri etkin bir şekilde organize eder, kaliteyi artırmak için gerekli iş süreçlerini yönetir ve sorunlara çözüm üretir. X
7 Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız mesleki ve akademik çalışmalarda bulunur, diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim ve işbirliği içinde çalışır. X
8 Odyoloji alanında kaliteli hizmet ve araştırma için rapor hazırlar ve araştırma ile proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır. X
9 Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını ve bireysel ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçların karşılanma yollarını analiz edip yaşam kalitesini artıracak uygulamaları geliştirir X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 5 1 5
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 1 2 2
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 59