AKTS - Odyolojide Etik
Odyolojide Etik (AUDY411) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Odyolojide Etik | AUDY411 | 7. Dönem | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Beyin Fırtınası. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Etik kavramının genel anlamda tanıtılmasıyla birlikte meslek etiği konusunda bilgi edinilmesi, temel insan hakları ve hasta hakları konularında duyarlandırma, sağlık çalışanlarıyla, hastalar ve aileleriyle iletişim kurma becerilerini arttırma, bilimsel araştırmalarda etik değerlerin önemini vurgulama, diğer ülkelerde ve diğer eğitim kurumlarındaki uygulamaları hakkında bilgilendirme ile etik konusunun teorik ve pratik açıdan öğrencilere aktarılması. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Etik Nedir? Temel Kavramlara Giriş, Sağlık Mesleklerinde Etik İlkeler, Temel İnsan Hakları, Hasta Hakları ve Odyologun Rolü, Odyolojide Etik İlkeler, Odyoloji Meslek Etiği ve Profesyonellik, Sağlık Çalışanlarıyla İletişim, Hasta ve Aileler ile İletişim, Araştırma Etiği ve Klinik Çalışmalar, Teknolojik Gelişmeler ve Etik Sorunlar, Çocuklarla Çalışırken Etik Yaklaşımlar, Yaşlılarla Çalışırken Etik Konular, Odyoloji Alanında Karşılaşılan Etik İkilemler, Türkiye?de ve Dünyada Etik Düzenlemeler. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etik Nedir? Temel Kavramlara Giriş | Principles of Biomedical Ethics Chapter: 1 |
2 | Sağlık Mesleklerinde Etik İlkeler | Principles of Biomedical Ethics Chapter: 2 |
3 | Temel İnsan Hakları, Hasta Hakları ve Odyologun Rolü | Principles of Biomedical Ethics Chapter: 5, 6 |
4 | Odyolojide Etik İlkeler | Principles of Biomedical Ethics, Chapter: 7, Ethics in Audiology American Academy of Audiology (AAA) Ethics Resources: https://www.audiology.org/practice-resources/professional-ethics/; American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) Ethics: https://www.asha.org/practice/ethics/ |
5 | Odyolojide Meslek Etiği ve Profesyonellik | Principles of Biomedical Ethics Chapter: 7; Principles, Issues, and Cases Chapter: 1 |
6 | Sağlık Çalışanlarıyla İletişim | Principles of Biomedical Ethics Chapter: 2 |
7 | Hasta ve Aileler ile İletişim | Principles of Biomedical Ethics Chapter: 2 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Araştırma Etiği ve Klinik Çalışmalar | Responsible Conduct of Research Chapter: 1-3 and 9; YÖK Guidelines on Scientific Research and Publication Ethics |
10 | Teknolojik Gelişmeler ve Etik Sorunlar | Responsible Conduct of Research Chapter: 12 |
11 | Çocuklarla Çalışırken Etik Yaklaşımlar | Principles of Biomedical Ethics Chapter: 2, 3 |
12 | Yaşlılarla Çalışırken Etik Konular | Principles of Biomedical Ethics Chapter: 2, 3 |
13 | Odyoloji Alanında Karşılaşılan Etik İkilemler | Ethics for Speech-Language Pathologists and Audiologists: An Illustrative Casebook Chapter: 4-8 |
14 | Türkiye’de ve Dünyada Etik Düzenlemeler | |
15 | Sınava Hazırlık | |
16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Beauchamp, Tom L.; Childress, James F. (2001). Principles of Biomedical Ethics Oxford University Press |
---|---|
2. Lewis Vaughn.: Bioethics: (2022) Principles, Issues, and Cases. Oxford University Press | |
3. D. Irwin, M. Pannbacker, T.W. Powell, and G.T. Vekovius (2020) Ethics for Speech-Language Pathologists and Audiologists: An Illustrative Casebook. J&R Press | |
4. English, L. (Ed.). (2002). Ethics in Audiology. American Academy of Audiology. | |
5. Shamoo, A. E., & Resnik, D. B. (2015). Responsible Conduct of Research (3rd Ed.) | |
Diğer Kaynaklar | 6. American Academy of Audiology (AAA) Ethics Resources: https://www.audiology.org/practice-resources/professional-ethics/ |
7. American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) Ethics: https://www.asha.org/practice/ethics/ | |
8. YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi | |
9. Declaration of Helsinki (WMA – 2013 güncel versiyonu) |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 15 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 1 | 15 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 45 |
Toplam | 18 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Odyolojik değerlendirme ve testler için gerekli cihazları tanır, kullanır ve uygulama becerisi kazanır. | X | ||||
2 | Odyoloji alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavramları kullanarak değerlendirme, tanımlama ve planlama yapar. | X | ||||
3 | Bireysel farklılıkları, kültürel inançları ve sosyal etkileşimleri göz önünde bulundurarak saygılı bir yaklaşım sergiler. | X | ||||
4 | Edindiği bilgi ve becerileri etik prensiplere uygun şekilde uygular; gerektiğinde süreci değiştirme veya sonlandırma yetisine sahiptir. | X | ||||
5 | Toplum sağlığını koruma odaklı girişimlerde bulunur ve Odyoloji alanında sağlık politikalarının geliştirilmesine katkı sağlar. | X | ||||
6 | Odyoloji alanında hizmetleri etkin bir şekilde organize eder, kaliteyi artırmak için gerekli iş süreçlerini yönetir ve sorunlara çözüm üretir. | X | ||||
7 | Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız mesleki ve akademik çalışmalarda bulunur, diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim ve işbirliği içinde çalışır. | X | ||||
8 | Odyoloji alanında kaliteli hizmet ve araştırma için rapor hazırlar ve araştırma ile proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır. | X | ||||
9 | Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını ve bireysel ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçların karşılanma yollarını analiz edip yaşam kalitesini artıracak uygulamaları geliştirir | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 5 | 1 | 5 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 59 |