AKTS - Kimyasal Tepkime Mühendisliği I
Kimyasal Tepkime Mühendisliği I (CHE303) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kimyasal Tepkime Mühendisliği I | CHE303 | 5. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MATH276 ve CHE208 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | . |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Reaksiyon mühendisliğine giriş ve temel kavramlar; reaksiyon hızı, elementer ve elementer olmayan reaksiyonlar, molekülerlik, mertebe, kimyasal denge, tersinir ve tersinmez reaksiyonlar, reaksiyon stokiometrisi, kimyasal reaktörlerde data toplanması ve analizi, kesikli reaktör datası, diferansiyel reaktörler, ideal reaktörlerde kütle korunumu; kesikli, sürekli karıştırılan tank tipi, boru tipi ve sabit yataklı reaktörler, seri ve paralel çoklu reaksiyonlar, reaktörlerde basınç düşüşü. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kimyasal reaksiyon mühendisliğine giriş, reaksiyon hız tanımı, elementer ve elementer olmayan reaksiyonlar ve molekülerlik | |
2 | Mol denklikleri, ideal kesikli, sürekli karıştırılan tank tipi reaktör, boru tipi ve sabit yataklı reaktörlerde mol denklikleri. | |
3 | Dönüşme ve reaktör boyutlama; dönüşmenin tanımı, kesikli ve sürekli reaktörlerde tasarım denklemleri, uygulamaları. Seri reaktörler ve ileri tanımlamalar. | |
4 | Hız yasaları ve stokiometri, bağıl reaksiyon hızları, reaksiyon hızı ve yasası. Reaksiyon hız sabiti. | |
5 | Hız yasaları ve stokiometri, bağıl reaksiyon hızları, reaksiyon hızı ve yasası. Reaksiyon hız sabiti. | |
6 | MIDTERM EXAMINATION I | |
7 | Hız datası toplama ve analizi, kimyasal reaktörlerde deneysel data toplama, sabit hacimli kesikli reaktörlerde diferansiyel ve integral metodlar, başlangiç hızı ve yarılanma zamanı metotları. | |
8 | Hız datası toplama ve analizi, kimyasal reaktörlerde deneysel data toplama, sabit hacimli kesikli reaktörlerde diferansiyel ve integral metodlar. Diferansyel reaktör datası analizi. | |
9 | Katalizör, katalitik reaksiyonların adımları, hız denkliklerinin çıkarılması | |
10 | Katalizör, katalitik reaksiyon hız yasasının sentezi, mekanizma ve hız kontrol adımı kavramı | |
11 | Izotermal reaktör tasarımı, mol dengelerinin dönüşme cinsinden ifadesi. Kesikli reaktörler. Sürekli karıştırılan tank tipi reaktör (CSTR) tasarımı. Tekli, seri veya parallel CSTR ve tubuler reaktörler. | |
12 | MIDTERM EXAMINATION II | |
13 | Izotermal reaktör tasarımı, mol dengelerinin dönüşme cinsinden ifadesi. Kesikli reaktörler. Sürekli karıştırılan tank tipi reaktör (CSTR) tasarımı. Tekli, seri veya parallel CSTR ve tubuler reaktörler. | |
14 | Izötermal reaktör tasarımı: Reaktörlerin sıralanması, ve reaktör hacmi minimizasyonu. | |
15 | Izötermal reaktör tasarımı: reaktörlerde basınç düşüşü. | |
16 | FINAL EXAM |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Textbook: Fogler H.S., “Elements of Chemical Reaction Engineering”, Prentice-Hall International Inc., Fourth Edition (2006). |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. Levenspiel, O.; Chemical Reaction Engineering, John Wiley &Sons. |
3. Smith, J.M.; Chemical Engineering Kinetics, Mc Graw Hill. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 5 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 5 | 10 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 50 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 30 |
Toplam | 13 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kimya mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazanır. | X | ||||
2 | Karmaşık kimya mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisi kazanır. Bu amaçlara uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygulayabilir. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar. Bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | X | ||||
4 | Kimya Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır. Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya kimya mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi ve bireysel çalışma becerisi kazanır. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar ve en az bir yabancı dil bilgisi kazanır. Etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar. Etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır. | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini edinir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | X | ||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci edinir; kimya mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi edinir. Girişimcilik, yenilikçilik hakkında fikir sahibidir ve sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
11 | Kimya mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir. Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 5 | 3 | 15 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 125 |