AKTS - Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon Araştırması

Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon Araştırması (MMR581) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon Araştırması MMR581 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Doktora
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Prof. Dr. Şule Pfeiffer Taş
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Tarihi çevre bilinci ve oluşturulması, Mimari yapılarda, koruma kavramı ve boyutlarının tanımlanması, restorasyon ve onarım öncesi yapılması gereken restitüsyona yönelik araştırmalar anlatılır. Bu içerikte, • korunması gerekli değerlerin tanımlanması ve sınıflandırılması, • korunması gerekli kültür varlıklarının koruma sorunlarının saptanması, • kültürel varlıkların korunmasına yönelik çalışmalar örnek uygulamalarla yasal çerçevede anlatılması, • kültür varlıklarına uygulanabilecek müdahale türlerinin tanımlanması.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • • Tarihi mimari alanların korunması ve düzenlenmesi konularında alt yapı oluşturur • Tarihi yapı malzemeleri, yapım teknikleri ve tasarımı tanıyabilir • Kültürel mimari miras üzerindeki malzeme sorunlarını belirlemek ve çözüm üretebilir • Tarihi mimari bir yapı üzerinde kapsamlı belgeleme çalışmaları yürütme yetisini geliştiir (ölçüm, bilimsel gözlem ve haritalama ile)
Dersin İçeriği Doktora tezine ilişkin bir konu ile ilgili kaynakların, hukuksal statünün ve ilgili kurumlardaki arşiv belgelerinin (harita, gravür, fotoğraf, olası restorasyon projeleri v.b.) araştırılması; elde edilenlerin incelenmesi sonucu edinilen bilgilere dayalı bir sentez oluşturulması.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin amacı, kapsamı, yöntemi ve kaynaklar hakkında bilgi Konular hakkında ön bilgi toplama
2 Korumaya Genel Bakış, Koruma Anlayışının Tarihi ve Kuramsal Temeli Konu İle İlgili Hazırlanma
3 Alan Çalışması(Ön Hazırlık: Teknik Raporunun Teslimi) Konu İle İlgili Tartışma
4 Restorasyonun Tarihi Gelişimi Sunum ve Kritikler Konu İle İlgili Tartışma
5 Korunacak Değerler ve Değerlendirme Ölçütleri Poster Sunumu ve Kritikler Konu İle İlgili Tartışma
6 Restorasyon Öncesinde Yapılan Çalışmalar; Rölöve, Restitüsyon ve Restorasyon Projesi Hazırlanma Esasları, Süreci Sunum ve Kritikler Konu İle İlgili Hazırlanma
7 Anıtlarda Bozulmaya Neden Olan Etkenler Ara Sunum I Konu İle İlgili Sunum
8 Restorasyon Teknikleri: Yapı Malzemeleri ve Tarihi Yapım Teknikleri, Yapılarda Malzeme Sorunları Sebepleri, Etkileri ve Çözümleri Sunum ve Kritikler Konu İle İlgili Tartışma
9 Restorasyonda Müdahale Tipleri: Restorasyonun Hazırlanması; Türkiye’ de Korumanın Yasal ve Örgütsel Durumu Sunum ve Kritikler Konu İle İlgili Tartışma
10 Tarihi Çevre Koruma Anlayışı/ Kültür Varlıklarının Korunması ile İlgili Ulusal ve Uluslararası Örgütlenmeler, Yasalar ve Koruma Eğitimi Sunum ve Kritikler Konu İle İlgili Hazırlanma
11 Ara Sunum II Konu İle İlgili Tartışma
12 Sunum ve Kritikler Konu İle İlgili Tartışma
13 Sunum ve Kritikler Konu İle İlgili Tartışma
14 Sunum ve Kritikler Konu İle İlgili Tartışma
15 Sunum ve Kritikler Ders hakkında Tartışma
16 Final Sunumu Ders hakkında Tartışma

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Ahunbay, Z. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yem Yayınevi, İst., 1996
2. Bektaş, C. Koruma, Onarım, İstanbul 2001
3. Eldem, S. E. Türk Evi Plan Tipleri, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi Yayınları, İstanbul, 1954
4. Günay, R. Geleneksel Safranbolu Evleri ve Oluşumu, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1981
5. ICOMOS. Guide to Recording Historic Buildings, Cambridge 1990
6. Karakaş, T. Taşınır ve Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıkları Mevzuatı, Ankara 1997
7. Kuban, D. Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, Yem Yayınevi, İstanbul, 2000
8. Madran, E. Tanzimat’ tan Cumhuriyet’ e Kültür Varlıklarının Korunmasına İlişkin Tutumlar ve Düzenlemeler, Ankara 2002
9. Uluengin, B. Rölöve, Yem Yayınevi, İstanbul, 2002
10. Zakar,L.,Eyüpgiller K. K., Mimari Restorasyon-Koruma Teknik ve Yöntemleri, İst., 2015

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması 10 20
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 30
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 13 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mimarlığın temel alanlarında, eğitimi sürecinde edindiği bilimsel süreç becerilerini uygular. X
2 Mimarlık veya kent alanına ilişkin bir araştırma problemi oluşturur, hipotez geliştirir, nitel/nicel yöntemlerle sonuca ulaşır.
3 Mimarlık ve kent alanında yeni bir kuram/yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygular.
4 Mimarlık alanının toplumsal yaşam ile etkileşimini dikkate alarak mevcut ve yeni bilgilere eleştirel ve sistematik bir biçimde yaklaşır, mesleki sorumluluklarının farkında olur. X
5 Alanında özgün, yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretir.
6 Alanında yeni fikirlerin ve karmaşık sorunların/fikirlerin farkında olur, analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. X
7 Alanında sözlü, yazılı ve görsel iletişim yöntemlerini etkin biçimde kullanarak alanıyla ilgili bilimsel bilgi aktarır. X
8 Alanında bir akademik araştırmayı sistematik olarak tamamlar, ulusal ve uluslararası ortamlarda yayın yapar. X
9 Mimarlığın farklı disiplinler ile geniş ilişkisinin farkında olarak disiplinler arası, disiplinler ötesi ve disiplinler üstü çalışır, sorumluluk alır, inisiyatif kullanır. X
10 Alanındaki sosyo-ekonomik, sosyo-kültürel, sosyo-politik ve teknolojik, sorunlarla ve gelişmelerle ilgili bilimsel araştırma yapar, uygulama süreçlerine katkıda bulunur. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj 1 20 20
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 0 25 0
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 30 30
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 27 27
Toplam İş Yükü 125