AKTS - Elektromekanik Enerji Dönüşümü
Elektromekanik Enerji Dönüşümü (EE352) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Elektromekanik Enerji Dönüşümü | EE352 | 6. Dönem | 3 | 2 | 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
(EE210 veya EE234 veya AEE202) |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Deney, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | • Elektromanyetik alan teorisinin temellerini hatırlamak. • Manyetik devreler ve modellenmesi ve çözüm yöntemlerini öğrenmek. Endüktans ve manyetik devrelerde enerji saklama kavramlarını anlamak. • Manyetik malzemelerin özelliklerini ve karakteristiklerini öğrenmek. Alternatif akımla uyartım, çekirdek kayıpları kavramlarını anlamak. • Transformatör, ideal transformatör, tek fazlı transformatör, eşdeğer devre, verim ve regülasyon kavramları, üç fazlı transformatörlerin çalışma prensiplerini anlamak. • Her birim sistemini öğrenmek. • Elektromekanik enerji dönüşümü prensiplerini, enerji, ortak-enerji, kuvvet üretimi kavramlarını öğrenmek . • Dönen manyetik alan kavramını ve gerilim endüklenmesini öğrenmek. • Üç-fazlı asenkron makinasının çalışma prensibini, eşdeğer devresini, güç akışını, testlerini öğrenmek. • Asenkron motorlarda yol verme tekniklerini, hız kontrolü yöntemlerini öğrenmek. • Senkron makinaların çalışma prensiplerini, eşdeğer devre ve karakteristiklerini öğrenmek. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Elektrik makinalarının temelleri, manyetik devreler ve malzemeler, elektromekanik enerji dönüşümün temelleri, transformatörler, DA makinalar, DA motorlara yol verme, DA motor hız kontrol teknikleri, senkron makinalar; asenkron makinalar, asenkron motor sürücüleri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | • Derse giriş. Neden elektrik makinaları? Elektromanyetiğin prensipleri, manyetik devreler, endüktans. | Önceki hafta notlarını gözden geçiriniz, Kitabınızın 1. Bölümünü okuyunuz. |
2 | • Alternatif akımla uyartım, manyetik kayıplar, transformatörlere giriş | Önceki hafta notlarını gözden geçiriniz, Bölüm 1 ve 2 yi kitabınızdan çalışınız |
3 | • Manyetik alanda enerji depolama, manyetik malzemeler, örnekler. | Önceki hafta notlarını gözden geçiriniz, kitabınızın 1. Bölümünü okuyunuz |
4 | • İdeal transformatör, transformatör eşdeğer devresi, transformatör deneyleri, örnekler. | Önceki hafta notlarını gözden geçiriniz, Kitabınızdan Bölüm 2'yi okumaya devam ediniz. |
5 | • Üç-fazlı transformatörler, örnekler. | Önceki hafta notlarını gözden geçiriniz, Kitabınızın 3. Bölümünü okumaya devam ediniz. |
6 | Her Birim Sistemi, örnekler. | Kitabınızın 2.6 Bölümünü okuyunuz |
7 | • Enerji dönüşümü. Enerji, coenerji, kuvvet. | Fitzgerald-Kinsley Bölüm 3'ü okuyunuz.. |
8 | • Dönen manyetik alan kavramı. Endüklenen gerilim. | Önceki hafta notlarını gözden geçiriniz, Kitabınızdan Bölüm 4'ü okuyunuz. |
9 | • Asenkron motorların yapısı. Asenkron motor eşdeğer devresi. | Kitabınızdan Bölüm 7'yi okuyunuz. |
10 | • Asenkron motor parametreleri, kilitli rotor testi, yüksüz test. Örnekler. | Kitabınızın 7. Bölümünü okuyunuz. |
11 | • Asenkron makinaların hız-moment karakteristikleri. | Önceki hafta notlarını gözden geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız. |
12 | • Güç akışı, yol verme, hız kontrolü. | Kitabınızın 7. Bölümünü okuyunuz. |
13 | • Senkron makineler, eşdeğer devre. | Kitabınızın 5. Bölümünü okuyunuz. |
14 | Dönem sonu sınav çalışmaları. | Dönem konularının tekrarı. |
15 | Dönem sonu sınav çalışmaları. | Dönem konularının tekrarı. |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Electric Machinery Fundamentals, Stephen J. Chapman, fifth Edition, McGraw-Hıll International Edition |
---|---|
2. Electric Machinery and Transformers Bhag S. Guru, Hüseyin R. Hızıroğlu, Oxford |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 15 | 5 |
Laboratuar | 5 | 20 |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 6 | 5 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 44 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 26 |
Toplam | 29 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 84 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 16 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi edinir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi kazanır. | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi kazanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi ve bireysel çalışma becerisi kazanır. | X | ||||
7 | a) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır, b) En az bir yabancı dil bilgisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır. | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık edinir ve bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | |||||
9 | a) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. b) Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi kazanır. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi kazanır. | |||||
11 | a) Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri konusunda farkındalık kazanır. b) Çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | 5 | 2 | 10 |
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 6 | 3 | 18 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 153 |