AKTS - Beslenme İlkeleri II
Beslenme İlkeleri II (NUT102) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Beslenme İlkeleri II | NUT102 | 2. Dönem | 2 | 2 | 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Vitamin ve minerallerin yapısı, özellikleri, sınıflandırılması, fonksiyonları, kaynakları, yaş ve cinsiyete göre günlük alım önerileri, yetersizliği, aşırı alım ve toksisitelerini değerlendirmek, besinlerin vitamin-mineral içeriklerini değerlendirmek. Bireysel besin tüketim kayıtları ve fiziksel aktivite kayıt yöntemlerini uygulamak ve sağlıklı beslenme için öneriler geliştirmek. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Vitamin ve minerallerin sağlıklı beslenmedeki önemi, yapısı, özellikleri, sınıflandırması; besinlerin vitamin ve mineral içerikleri, hazırlama ve pişirme yöntemleri sırasında oluşan besin ögesi kayıpları, bazı temel ve geleneksel yemek tariflerinin beslenme ilkelerine uygun şekilde laboratuvar ortamında uygulanması. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Su ve elektrolitler (Sodyum, Potasyum, Klor) Laboratuvarda genel çalışma ilkeleri | Konunun kaynaktan okunması |
| 2 | Kalsiyum, Magnezyum, Fosfor, Kükürt Süt ve süt ürünleri ile ilgili uygulamalar Uygulamaların enerji ve besin ögesi içeriklerinin hesaplanması | Konunun kaynaktan okunması |
| 3 | Demir,Bakır,İyot,Flor Et, tavuk ve balık ile ilgili uygulamalar Uygulamaların enerji ve besin ögesi içeriklerinin hesaplanması | Konunun kaynaktan okunması |
| 4 | Çinko, Mangan, Krom ve diğerleri Besinlerin mineral içeriklerine göre değerlendirilmesi I | Konunun kaynaktan okunması |
| 5 | A ve D vitaminleri Besinlerin mineral içeriklerine göre değerlendirilmesi II | Konunun kaynaktan okunması |
| 6 | 1.Ara sınav | Konunun kaynaktan okunması |
| 7 | E ve K vitaminleri Besinlerin yağda çözünür vitamin içeriklerine göre değerlendirilmesi | Konunun kaynaktan okunması |
| 8 | Tiamin, Riboflavin, Niasin vitaminleri Besinlerin suda çözünür vitamin içeriklerine göre değerlendirilmesi | Konunun kaynaktan okunması |
| 9 | B6 vitamini, B12 vitamini, Folik asit Kurubaklagiller ile ilgili uygulamalar Uygulamaların enerji ve besin ögesi içeriklerinin hesaplanması | Konunun kaynaktan okunması |
| 10 | C vitamini ve pantotenik asit Sebze ve meyveler ile ilgili uygulamalar Uygulamaların enerji ve besin ögesi içeriklerinin hesaplanması | Konunun kaynaktan okunması |
| 11 | Diğer suda çözünen vitaminler Menü planlama uygulamaları | Konunun kaynaktan okunması |
| 12 | 2.Ara Sınav | Konunun kaynaktan okunması |
| 13 | Besin işleme yöntemlerine ilişkin uygulamalar | Konunun kaynaktan okunması |
| 14 | Besin tüketim kayıtlarının sunumu | Konunun kaynaktan okunması |
| 15 | Besin tüketim kayıtlarının sunumu | Konunun kaynaktan okunması |
| 16 | Final Sınavı | Konunu kaynaktan okunması |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Baysal, A. (2011) Beslenme (13.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık |
|---|---|
| 2. Mahan, L.K.,Escott-Stump, S., Raymond, J. (2011) | |
| 3. Krause'sFood&theNutritionCareProcess (13.baskı). Washington: Elseiver | |
| Diğer Kaynaklar | 4. Türkiye'ye Özgü Beslenme Rehberi. (2004). T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü ve Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü, Ankara. |
| 5. Szefer, P., Nriagu JO. (2007). Mineral Components in Foods, (Ed by), CRC Press. | |
| 6. Zempleni J., Rucker RB., McCormick DB., Suttie JW.(2007). Handbook of Vitamins,(Ed by), Fourth Edition, CRC Press. | |
| 7. Berdarier, CD. ,Dwyer JT., Heber D. (2013). Handbook of Nutrition and Food (Ed by), Third Edition, CRC Press. | |
| 8. Wiseman G. (2002).Nutrition and Health (Ed by), First Edition, CRC Press. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 50 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
| Toplam | 3 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 50 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Beslenme ve Diyetetik alanında güncel literatüre dayalı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir ve kullanır. | |||||
| 2 | Bireysel ve toplumsal düzeydeki beslenme sorunlarını tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm üretir. | X | ||||
| 3 | Bilimsel araştırmalarda veri toplar, analiz eder, yorumlar ve raporlar; ulusal/uluslararası, disipliner ve multidisipliner ekiplerde çalışma becerisi kazanır. | X | ||||
| 4 | Bireylerin ve toplumun yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik ve sağlık durumlarını dikkate alarak uygun beslenme müdahaleleri ile eğitimleri planlar, uygular ve politikalar geliştirir. | X | ||||
| 5 | Alana özgü teknolojik ekipmanları ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
| 6 | Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili konularda Türkçe ve ikinci bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisi kazanır. | X | ||||
| 7 | Öğrenim sırasında ve sonrasında yaşam boyu öğrenme, bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye erişebilme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | X | ||||
| 8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile hareket eder, diyetisyenlik mesleğinin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık gösterir. | X | ||||
| 9 | Beslenme politikalarını, gıda mevzuatını tartışabilir, dünya ve ülke deneyimlerini karşılaştırabilir. | |||||
| 10 | Bireylerin ve grupların yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmelerini sağlamak üzere eğitim programları düzenleyebilir ve eğitim için gerekli iletişim yöntemlerini etkin bir biçimde kullanabilir. | |||||
| 11 | Ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Laboratuar | 16 | 2 | 32 |
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 2 | 32 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
