AKTS - Fonksiyonel Besinler

Fonksiyonel Besinler (NUT210) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Fonksiyonel Besinler NUT210 Alan Seçmeli 2 0 0 2 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Takım/Grup Çalışması.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Fonksiyonel besinler ile ilgili temel bilgi ve kavramların öğrenilmesi, fonksiyonel besinlerin sağlık üzerine etkilerinin tartışılmasıdır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Fonksiyonel besini tanımlar
  • Fonksiyonel besinleri biyoaktif besin bileşenlerine göre sınıflandırır
  • Fonksiyonel besin bileşenlerinin olası sağlık etkilerini bilir
  • Fonksiyonel besinlerin diyette yer almasına yönelik uygun öneri geliştirir
  • Fonksiyonel besinleri kapsayan ulusal ve uluslararası düzenlemeleri bilir
  • Ulusal ve uluslararası pazarda bulunan fonksiyonel besinleri tanır, kullanım alanlarını bilir
Dersin İçeriği Fonksiyonel besin ve besin bileşeni tanımı, fonksiyonel besin bileşenlerinin sınıflandırılması, fonksiyonel besinler ile ilgili yasal düzenlemeler ve fonksiyonel besinlerin pazardaki yeri.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Fonksiyonel Besin Kavramı, Fonksiyonel Besin Tanımı, Fonksiyonel Besinlerin Gelişim Süreci, Biyoaktif Bileşenlerine Göre Fonksiyonel Besinlerin Sınıflandırılması Konunun kaynaktan okunması
2 Probiyotikler ve Sağlık Konunun kaynaktan okunması
3 Prebiyotikler ve Sağlık Konunun kaynaktan okunması
4 Bitkisel steroller, stanoller ve sağlık Konunun kaynaktan okunması
5 Polifenoller ve Sağlık I, Fenolik asitler Konunun kaynaktan okunması
6 Polifenoller ve Sağlık II, Flavonoidler: Kateşinler, Antosiyanidinler Konunun kaynaktan okunması
7 Fitoöstrojenler ve Sağlık Konunun kaynaktan okunması
8 Ara Sınav Konunun kaynaktan okunması
9 Kükürtlü Bileşikler (Glukosinolatlar, Allisinler) ve Sağlık Konunun kaynaktan okunması
10 Karotenoidler ve Sağlık Konunun kaynaktan okunması
11 Yağ Asitleri (n-3 Çoklu Doymamış Yağ Asitleri, Tekli Doymamış Yağ Asitleri, Konjuge Linoleik Asit) ve Sağlık Konunun kaynaktan okunması
12 Fonksiyonel Besinler: Pazar Araştırması Öğrenci Sunuları, Tartışma) Konunun kaynaktan okunması
13 Fonksiyonel Besinler İle İlişkili Ulusal Ve Uluslararası Düzenlemeler Konunun kaynaktan okunması
14 Fonksiyonel Besinler: Diyetisyenin Sorumlulukları Konunun kaynaktan okunması
15 Rapor sunumu Konunun kaynaktan okunması
16 Genel Sınav Konunun kaynaktan okunması

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Handbook of Nutraceuticals and Functional Foods. Wildman REC(ed), CRC Press, 2001.
2. Functional Foods Concept to Product. Gibson GR and Williams CM (ed), CRC Press, 2000.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 5 10
Sunum 1 10
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 8 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 50
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Beslenme ve Diyetetik alanında güncel literatüre dayalı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir ve kullanır.
2 Bireysel ve toplumsal düzeydeki beslenme sorunlarını tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm üretir. X
3 Bilimsel araştırmalarda veri toplar, analiz eder, yorumlar ve raporlar; ulusal/uluslararası, disipliner ve multidisipliner ekiplerde çalışma becerisi kazanır. X
4 Bireylerin ve toplumun yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik ve sağlık durumlarını dikkate alarak uygun beslenme müdahaleleri ile eğitimleri planlar, uygular ve politikalar geliştirir. X
5 Alana özgü teknolojik ekipmanları ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. X
6 Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili konularda Türkçe ve ikinci bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisi kazanır. X
7 Öğrenim sırasında ve sonrasında yaşam boyu öğrenme, bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye erişebilme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. X
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile hareket eder, diyetisyenlik mesleğinin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık gösterir. X
9 Beslenme politikalarını, gıda mevzuatını tartışabilir, dünya ve ülke deneyimlerini karşılaştırabilir.
10 Bireylerin ve grupların yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmelerini sağlamak üzere eğitim programları düzenleyebilir ve eğitim için gerekli iletişim yöntemlerini etkin bir biçimde kullanabilir.
11 Ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama 1 10 10
Projeler
Raporlar
Ödevler 5 3 15
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Toplam İş Yükü 125