AKTS - Genel Beslenme Bilgisi
Genel Beslenme Bilgisi (NUT409) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Genel Beslenme Bilgisi | NUT409 | Alan Dışı Seçmeli | 2 | 0 | 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Beyin Fırtınası. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin güncel bilimsel veriler ışığında beslenmenin temel ilkelerini anlamalarını sağlamaktır. Öğrenciler, gıda-sağlık etkileşimlerini biyokimyasal, metabolik ve klinik boyutlarıyla değerlendirebilecek; güncel beslenme yaklaşımlarını ve bağırsak mikrobiyotasının sağlık üzerindeki rolünü inceleyebilecek; ve bireyler için kanıta dayalı beslenme önerileri geliştirebilme becerisi kazanacaklardır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Makro ve mikro besin öğelerinin sağlıklı beslenmedeki önemi, yapısı, özellikleri, sınıflaması, fonksiyonları, kaynakları, günlük alım önerileri, yetersizliği, aşırı alım ve toksisiteleri; özel durumlarda beslenme ve besin gruplarında yer alan besinlerin tanımlanması. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | PCOS ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Farshchi, H., Rane, A., Love, A., & Kennedy, R. L. (2007). Diet and nutrition in polycystic ovary syndrome (PCOS): Pointers for nutritional management. Journal of Obstetrics and Gynaecology, 27(8), 762–773. https://doi.org/10.1080/01443610701667338 |
3 | Aralıklı Oruç ve Sağlık Etkileri | Vasim, I., Majeed, C. N., & DeBoer, M. D. (2022). Intermittent Fasting and Metabolic Health. Nutrients, 14(3), 631. https://doi.org/10.3390/nu14030631 |
4 | Obezite ve Mikrobiyata | Liu BN, Liu XT, Liang ZH, Wang JH. Gut microbiota in obesity. World J Gastroenterol. 2021 Jul 7;27(25):3837-3850. doi: 10.3748/wjg.v27.i25.3837. PMID: 34321848; PMCID: PMC8291023. |
5 | IDDSI Diyeti | Chttps://www-stgeorges-nhs-uk.translate.goog/service/therapies/speech-and-language-therapy/our-new-fluid-and-diet-terminology/iddsi-diet-levels-information/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=tc |
6 | Sürdürülebilir Beslenme | Sustainable nutrition security – Restoring the bridge between agriculture and health, FAO, https://www.fao.org/fileadmin/user_upload/agn/pdf/N-interno-rev2.pdf |
7 | Glutensiz Diyet | Saturni, L., Ferretti, G., & Bacchetti, T. (2010). The Gluten-Free Diet: Safety and Nutritional Quality. Nutrients, 2(1), 16-34. https://doi.org/10.3390/nu2010016 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yavaş Besinler/Yavaş Beslenme | Chrzan, J. (2004). Slow Food: What, Why, and to Where? Food, Culture & Society, 7(2), 117–132. https://doi.org/10.2752/155280104786577798 |
10 | Fonksiyonel Besinler ve Besin Destekleri | Cencic, A., & Chingwaru, W. (2010). The Role of Functional Foods, Nutraceuticals, and Food Supplements in Intestinal Health. Nutrients, 2(6), 611-625. https://doi.org/10.3390/nu2060611 |
11 | Fonksiyonel Besinler ve Besin Destekleri-II Süper Besinler (chia, spirulina, matcha) | Fernández-Ríos, N., Laso, J., Hoehn, D., Amo-Setién, F. J., Abajas-Bustillo, R., Ortego, C., Fullana-i-Palmer, P., Bala, A., Batlle-Bayer, L., Balcells, M., Puig, R., Aldaco, R., & Margallo, M. (2022). A critical review of superfoods from a holistic nutritional and environmental approach. Journal of Cleaner Production, 379(Part 1), Article 134491. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.134491 |
12 | Beslenme ve Dijitalleşme | Shuhei Nomura, Hiroaki Miyata, Digitization of the approach to food and nutrition respecting individual health values, Nutrition Reviews, Volume 78, Issue Supplement_3, December 2020, Pages 46–48, https://doi.org/10.1093/nutrit/nuaa073 |
13 | Beslenme ve Kronobiyoloji | Tahara, S., & Shibata, S. (2013). Chronobiology and nutrition. Neuroscience, 253, 78–88. https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2013.08.049 |
14 | Geleceği Beslemek, Yeni Besin Kaynakları, Yapay Et | Peshuk, L. V., & Prykhodko, D. Y. (2025). New technologies: Artificial meat as a new source of protein products in the nutrition of modern people. Journal of Chemistry and Technologies, 31(3). https://doi.org/10.15421/jchemtech.v31i3.288736 |
15 | Genel Tekrar | |
16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Ders Notları/Lecture Notes |
---|---|
2. Bilimsel Veritabanları (Pubmed) Sunumlar/Websites, Articles |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 50 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü bilgi, kavram ve prensipler doğrultusunda yakın ve uzak hedefleri belirleyerek gerekli ölçme, değerlendirme, tanımlama, analiz ve planlamayı yapar. | |||||
2 | Kazanılan bilgi, beceri ve kanıta dayalı klinik karar verme süreçlerini kullanarak, uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon tedavi programını belirler, iş güvenliği prensiplerini dikkate alarak sistematik ve güvenli olarak uygular, gerektiği durumda yeniden düzenler veya sonlandırır | |||||
3 | Fizyoterapi alanında bilgi kaynaklarını kullanır, veri toplar, rapor tutar, etik ve deontolojik yaklaşımları dikkate alarak, mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak planlar, analiz eder ve yürütür. | |||||
4 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için ekip içinde bireysel olarak sorumluluk alır, iletişim becerilerini kullanarak disiplinler arası iş birliği yapar. | |||||
5 | Kişisel gelişim devamlılığı için yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır, alandaki gelişmeleri takip eder, kalite geliştirme programlarını düzenler ve destekler. | |||||
6 | Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumlulukları bilir, mesleki etik, ilke ve standartlara uygun davranır, profesyonel davranışını uluslararası alanda da sürdürür. | |||||
7 | Toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve artan ihtiyaçlarına uygun sağlık politikası üretilmesi ve uygulanmasına katkı sağlar. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 15 | 2 | 30 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 13 | 1 | 13 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 100 |