AKTS - Genel Beslenme Bilgisi

Genel Beslenme Bilgisi (NUT409) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Genel Beslenme Bilgisi NUT409 Alan Dışı Seçmeli 2 0 0 2 4
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Beyin Fırtınası.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Kübra Yurtseven
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin güncel bilimsel veriler ışığında beslenmenin temel ilkelerini anlamalarını sağlamaktır. Öğrenciler, gıda-sağlık etkileşimlerini biyokimyasal, metabolik ve klinik boyutlarıyla değerlendirebilecek; güncel beslenme yaklaşımlarını ve bağırsak mikrobiyotasının sağlık üzerindeki rolünü inceleyebilecek; ve bireyler için kanıta dayalı beslenme önerileri geliştirebilme becerisi kazanacaklardır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Güncel bilimsel kanıtlara dayalı olarak insan beslenmesinin temel ilkelerini açıklayabilir.
  • Besinler ve sağlık sonuçları arasındaki etkileşimleri biyokimyasal, metabolik ve klinik düzeylerde analiz edebilir.
  • Sağlık ve hastalık yönetiminde çağdaş beslenme yaklaşımlarının (örneğin Akdeniz diyeti, ketojenik diyet, bitki bazlı diyetler) rolünü tartışabilir.
  • Bağırsak mikrobiyotasının metabolik ve genel sağlık üzerindeki etkisini değerlendirir.
  • Beslenme alanındaki bilimsel araştırma bulgularını yorumlar ve bunları vaka temelli tartışmalara uygular.
  • Farklı bireylere ve sağlık durumlarına göre uyarlanmış, kanıta dayalı beslenme önerileri geliştirir.
  • Geleneksel beslenme bilgilerini yeni bilimsel perspektiflerle karşılaştırarak eleştirel düşünme becerilerini gösterir.
Dersin İçeriği Makro ve mikro besin öğelerinin sağlıklı beslenmedeki önemi, yapısı, özellikleri, sınıflaması, fonksiyonları, kaynakları, günlük alım önerileri, yetersizliği, aşırı alım ve toksisiteleri; özel durumlarda beslenme ve besin gruplarında yer alan besinlerin tanımlanması.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş
2 PCOS ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Farshchi, H., Rane, A., Love, A., & Kennedy, R. L. (2007). Diet and nutrition in polycystic ovary syndrome (PCOS): Pointers for nutritional management. Journal of Obstetrics and Gynaecology, 27(8), 762–773. https://doi.org/10.1080/01443610701667338
3 Aralıklı Oruç ve Sağlık Etkileri Vasim, I., Majeed, C. N., & DeBoer, M. D. (2022). Intermittent Fasting and Metabolic Health. Nutrients, 14(3), 631. https://doi.org/10.3390/nu14030631
4 Obezite ve Mikrobiyata Liu BN, Liu XT, Liang ZH, Wang JH. Gut microbiota in obesity. World J Gastroenterol. 2021 Jul 7;27(25):3837-3850. doi: 10.3748/wjg.v27.i25.3837. PMID: 34321848; PMCID: PMC8291023.
5 IDDSI Diyeti Chttps://www-stgeorges-nhs-uk.translate.goog/service/therapies/speech-and-language-therapy/our-new-fluid-and-diet-terminology/iddsi-diet-levels-information/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=tc
6 Sürdürülebilir Beslenme Sustainable nutrition security – Restoring the bridge between agriculture and health, FAO, https://www.fao.org/fileadmin/user_upload/agn/pdf/N-interno-rev2.pdf
7 Glutensiz Diyet Saturni, L., Ferretti, G., & Bacchetti, T. (2010). The Gluten-Free Diet: Safety and Nutritional Quality. Nutrients, 2(1), 16-34. https://doi.org/10.3390/nu2010016
8 Ara Sınav
9 Yavaş Besinler/Yavaş Beslenme Chrzan, J. (2004). Slow Food: What, Why, and to Where? Food, Culture & Society, 7(2), 117–132. https://doi.org/10.2752/155280104786577798
10 Fonksiyonel Besinler ve Besin Destekleri Cencic, A., & Chingwaru, W. (2010). The Role of Functional Foods, Nutraceuticals, and Food Supplements in Intestinal Health. Nutrients, 2(6), 611-625. https://doi.org/10.3390/nu2060611
11 Fonksiyonel Besinler ve Besin Destekleri-II Süper Besinler (chia, spirulina, matcha) Fernández-Ríos, N., Laso, J., Hoehn, D., Amo-Setién, F. J., Abajas-Bustillo, R., Ortego, C., Fullana-i-Palmer, P., Bala, A., Batlle-Bayer, L., Balcells, M., Puig, R., Aldaco, R., & Margallo, M. (2022). A critical review of superfoods from a holistic nutritional and environmental approach. Journal of Cleaner Production, 379(Part 1), Article 134491. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.134491
12 Beslenme ve Dijitalleşme Shuhei Nomura, Hiroaki Miyata, Digitization of the approach to food and nutrition respecting individual health values, Nutrition Reviews, Volume 78, Issue Supplement_3, December 2020, Pages 46–48, https://doi.org/10.1093/nutrit/nuaa073
13 Beslenme ve Kronobiyoloji Tahara, S., & Shibata, S. (2013). Chronobiology and nutrition. Neuroscience, 253, 78–88. https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2013.08.049
14 Geleceği Beslemek, Yeni Besin Kaynakları, Yapay Et Peshuk, L. V., & Prykhodko, D. Y. (2025). New technologies: Artificial meat as a new source of protein products in the nutrition of modern people. Journal of Chemistry and Technologies, 31(3). https://doi.org/10.15421/jchemtech.v31i3.288736
15 Genel Tekrar
16 Genel Sınav

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Ders Notları/Lecture Notes
2. Bilimsel Veritabanları (Pubmed) Sunumlar/Websites, Articles

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum 1 20
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 50
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü bilgi, kavram ve prensipler doğrultusunda yakın ve uzak hedefleri belirleyerek gerekli ölçme, değerlendirme, tanımlama, analiz ve planlamayı yapar.
2 Kazanılan bilgi, beceri ve kanıta dayalı klinik karar verme süreçlerini kullanarak, uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon tedavi programını belirler, iş güvenliği prensiplerini dikkate alarak sistematik ve güvenli olarak uygular, gerektiği durumda yeniden düzenler veya sonlandırır
3 Fizyoterapi alanında bilgi kaynaklarını kullanır, veri toplar, rapor tutar, etik ve deontolojik yaklaşımları dikkate alarak, mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak planlar, analiz eder ve yürütür.
4 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için ekip içinde bireysel olarak sorumluluk alır, iletişim becerilerini kullanarak disiplinler arası iş birliği yapar.
5 Kişisel gelişim devamlılığı için yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır, alandaki gelişmeleri takip eder, kalite geliştirme programlarını düzenler ve destekler.
6 Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumlulukları bilir, mesleki etik, ilke ve standartlara uygun davranır, profesyonel davranışını uluslararası alanda da sürdürür.
7 Toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve artan ihtiyaçlarına uygun sağlık politikası üretilmesi ve uygulanmasına katkı sağlar.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 15 2 30
Sunum/Seminer Hazırlama 13 1 13
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Toplam İş Yükü 100