AKTS - Ses ve Nefes Kullanımı
Ses ve Nefes Kullanımı (AUDY110) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ses ve Nefes Kullanımı | AUDY110 | 2. Dönem | 2 | 0 | 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı temel akustik ve fonetik kavramları ile ses ve nefes kullanımında rolü ile ilgili bilginin kazandırılmasıdır. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | İletişim bilgisi, fonetik, dil gelişim kuralları, ses ve konuşma organizasyonu, vokaller, konstantların kullamları, nefes kullanımı, rezonans, profesyonel ses kullanımı. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Fonetik'e Giriş | Introducing Phonetic Science Tüm yönleriyle Dil ve Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme |
| 2 | Artikülatori Fonetik: Konuşma Organları ve İşlevi | The Sounds of Language: An Introduction to Phonetics and Phonology Tüm Yönleriyle Dil ve Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme |
| 3 | Artikülatori Fonetik: IPA ve Çevrimyazı | The Sounds of Language: An Introduction to Phonetics and Phonology |
| 4 | Artikülatori Fonetik: Çeşitli Dillerdeki Ünsüzler - Sesbirim ve Sesbirimcikler | Introducing Phonetic Science |
| 5 | Artikülatori Fonetik: Çeşitli Dillerdeki Ünlüler - Sesbirim ve Sesbirimcikler | Introducing Phonetic Science |
| 6 | Akustik Fonetik: Genel Kavramlar ve PRAAT | The Sounds of Language: An Introduction to Phonetics and Phonology |
| 7 | Akustik Fonetik: Seslerin Akustik Özellikleri - Ünlülerde Formatlar ve Süre | The Sounds of Language: An Introduction to Phonetics and Phonology |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Akustik Fonetik: Seslerin Akustik Özellikleri - Ünsüzler; Durak, Geniz, Sürtünmeliler | Acoustic and Auditory Phonetics |
| 10 | Akustik Fonetik: Seslerin Akustik Özellikleri - Ünsüzler; Durak-Sürtünmeliler, Daralmalılar | Acoustic and Auditory Phonetics |
| 11 | İşitsel Fonetik: Ünlüler ve Ünsüzleri Algılama | Acoustic and Auditory Phonetics |
| 12 | İşitsel Fonetik: Bağlam Etkisi ve Ulamsal Algılama | Acoustic and Auditory Phonetics |
| 13 | Klinik Fonetik: Genel Kavramlar ve CLAN-CHILDES | Clinical Phonetics |
| 14 | Forensik Fonetik: Genel Kavramlar | Clinical Phonetics |
| 15 | Genel Tekrar | |
| 16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Şenkal, Ö. A. & Çiyiltepe, M. M. (2023) Tüm yönleriyle dil ve konuşma bozukluklarında değerlendirme. Ankara, Akademisyen Kitabevi |
|---|---|
| 2. Ashby, M., & Maidment, J. (2005). Introducing phonetic science. Cambridge University Press | |
| 3. Zsiga, E. C. (2012). The sounds of language: An introduction to phonetics and phonology. John Wiley & Sons. | |
| 4. Johnson, K. (2011). Acoustic and auditory phonetics. John Wiley & Sons. | |
| 5. Shriberg, L. D., Kent, R. D., & Munson, B. (2012). Clinical phonetics. Boston, MA: Allyn & Bacon. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
| Toplam | 2 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Odyolojik değerlendirme ve testler için gerekli cihazları tanır, kullanır ve uygulama becerisi kazanır. | X | ||||
| 2 | Odyoloji alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavramları kullanarak değerlendirme, tanımlama ve planlama yapar. | X | ||||
| 3 | Bireysel farklılıkları, kültürel inançları ve sosyal etkileşimleri göz önünde bulundurarak saygılı bir yaklaşım sergiler. | X | ||||
| 4 | Edindiği bilgi ve becerileri etik prensiplere uygun şekilde uygular; gerektiğinde süreci değiştirme veya sonlandırma yetisine sahiptir. | X | ||||
| 5 | Toplum sağlığını koruma odaklı girişimlerde bulunur ve Odyoloji alanında sağlık politikalarının geliştirilmesine katkı sağlar. | X | ||||
| 6 | Odyoloji alanında hizmetleri etkin bir şekilde organize eder, kaliteyi artırmak için gerekli iş süreçlerini yönetir ve sorunlara çözüm üretir. | X | ||||
| 7 | Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bağımsız mesleki ve akademik çalışmalarda bulunur, diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim ve işbirliği içinde çalışır. | X | ||||
| 8 | Odyoloji alanında kaliteli hizmet ve araştırma için rapor hazırlar ve araştırma ile proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır. | X | ||||
| 9 | Bireylerin günlük yaşamdaki farklılıklarını ve bireysel ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçların karşılanma yollarını analiz edip yaşam kalitesini artıracak uygulamaları geliştirir | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 1 | 16 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 2 | 11 | 22 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 35 | 35 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
