AKTS - Kütle Aktarımının Temelleri
Kütle Aktarımının Temelleri (CHE311) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kütle Aktarımının Temelleri | CHE311 | 5. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
CHE208 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Uygulama-Alıştırma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Kütle transferi prensiplerini öğretmek. Gaz absorber gibi kütle transfer ekipmanlarının hız-bazlı dizayn prensiplerini öğretmek . |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Moleküler kütle aktarımı prensipleri, moleküler difüzyon katsayısı ve tahmin yöntemleri, eşmolar karşı yönlü yayınma ve durgun bir ortamda yayınma, bu yayınma türlerinin kimya mühendisliğindeki uygulamaları (distilasyon ve gaz absorpsiyonu gibi), konvektif kütle aktarımı, kütle transferi katsayısı ve kütle transfer hızı kavramları, fazlararası kütle aktarımı, gaz absorpsiyonu için hız-bazlı kolon tasarımı (ASPEN ile), gaz absorpsiyonu ile karbon dioksit yakalanması. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Moleküler kütle transferine giriş | |
2 | Eşmolar karşı-yönlü yayınma | |
3 | Durgun ortamda yayınma. Moleküler difüzyon katsayısı. | |
4 | Konvektif kütle transferi | |
5 | Kütle transferi katsayısı kavramı | |
6 | Ara sınav I | |
7 | Fazlararası kütle aktarımı | |
8 | Fazlararası kütle aktarımı | |
9 | Fazlararası kütle aktarımı | |
10 | ASPEN’e giriş | |
11 | Absorpsiyon kolon tasarımı (ASPEN ile) | |
12 | Absorpsiyon kolon tasarımı (ASPEN ile) | |
13 | Ara sınav II | |
14 | Gaz-sıvı ayırma prosesleri | |
15 | CO2 capture by gas absorption | |
16 | Final Exam |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. F.P. Incorpera, D.P. Dewitt, T.L.Bergman, A.S.Levine, Principles of Heat and Mass Transfer, 7th Ed., Wiley, 2013 |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. R. Treybal, Mass Transfer Operations, Mc. Graw Hill, 3rd Ed., 1981. |
3. J. Haydary, Chemical Process Design and Simulation, Wiley, 2019 |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 2 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 2 | 10 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 7 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kimya mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazanır. | X | ||||
2 | Karmaşık kimya mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisi kazanır. Bu amaçlara uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygulayabilir. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar. Bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | X | ||||
4 | Kimya Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır. Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya kimya mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi ve bireysel çalışma becerisi kazanır. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar ve en az bir yabancı dil bilgisi kazanır. Etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar. Etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır. | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini edinir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | X | ||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci edinir; kimya mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi edinir. Girişimcilik, yenilikçilik hakkında fikir sahibidir ve sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
11 | Kimya mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir. Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 2 | 2 | 4 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 2 | 4 | 8 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü | 109 |