AKTS - Bürokrasi ve Türkiye Bürokrasisi
Bürokrasi ve Türkiye Bürokrasisi (KAM302) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bürokrasi ve Türkiye Bürokrasisi | KAM302 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilere bürokrasi kavramı, bürokrasiye yönelik farklı kuramsal yaklaşımlar, bürokrasi-siyaset ilişkileri, bürokratik kurumlar ve bürokratik davranışları kapsayan temel bir anlayış kazandırabilmektir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Patrimonyal bürokrasi; hukuki-rasyonel bürokrasi; rasyonel-üretken bürokrasi; Osmanlı`dan günümüze Türkiye bürokrasisi. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yeryüzündeki yönetim biçimleri | Kaynaklardaki ilgili bölüm |
2 | Bürokrasi nedir? Tarihçesi, oluşumu. devlet türlerine göre farklılaşması. | Kaynaklardaki ilgili bölüm |
3 | Örgüt teorileri, bilimsel yönetim, insan ilişkileri, sistem yaklaşımları | Kaynaklardaki ilgili bölüm |
4 | Bürokrasi özellikleri ve çeşitleri, patrimonyal hukuki rasyonel ve rasyonel üretken bürokrasi | Kaynaklardaki ilgili bölüm |
5 | Marx, Hegel ve liberal düşüncede bürokrasi anlayışları | Kaynaklardaki ilgili bölüm |
6 | Weber’e göre bürokrasi kuramı, otorite, meşrutiyet, örgütlenme, bürokrasinin eleştirisi | Kaynaklardaki ilgili bölüm |
7 | Ara Sınav | Ara sınav ilk altı haftanın tüm konularını içerecek şekilde olacaktır. |
8 | Bürokrasi ve yönetim süreçleri (POSDCORB) | Kaynaklardaki ilgili bölüm |
9 | Bürokrasi ve siyaset, bürokrasinin gelişmişlikle ve demokrasiyle ilişkileri | Kaynaklardaki ilgil bölüm |
10 | Bürokrasinin denetimi, e-bürokrasi | Kaynaklardaki ilgili bölüm |
11 | Yeni yönetim anlayışı (Verimlilik-hesap verme-vatandaş odaklılık-şeffaflık) | Kaynaklardaki ilgili bölüm |
12 | Osmanlıda bürokrasi | Kaynaklardaki ilgili bölüm |
13 | Cumhuriyet dönemi bürokrasisi | Kaynaklardaki ilgili bölüm |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Eryılmaz, Bilal. 2002. Bürokrasi ve Siyaset. Bürokratik Devletten Etkin Yönetime. İstanbul: ALFA. |
---|---|
2. Akyıldız, Ali, Osmanlı Bürokrasisi ve Modernleşme, İletişim Yayınları, İstanbul, 2015. | |
3. Aykaç, Burhan, Durgun, Şenol, Yayman, Hüseyin, Türkiye’de Kamu Yönetimi, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2012. | |
4. Findley, Carter Vaughan, Osmanlı İmparatorluğu’nda Bürokratik Reform Babıâli, 1789-1922, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2014. | |
5. Heper, Metin, Bürokratik Yönetim Geleneği: Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye Cumhuriyeti’nde Gelişimi ve Niteliği, Orta Doğu Teknik Üniversitesi İdarî İlimler Fakültesi Yayın No. 23, Ankara, 1974. | |
6. Heper, Metin, Türk Kamu Bürokrasisinde Gelenekçilik ve Modernleşme, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1977 | |
7. Şaylan, Gencay, Türkiye’de Kapitalizm, Bürokrasi ve Siyasi İdeoloji, Verso Yayınları, Ankara, 1986. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset biliminin ve kamu yönetiminin temel kavramlarını, kuramlarını ve yöntemlerini öğrenir; bu bilgi birikimini ulusal ve küresel düzeydeki siyasal gelişmelerin neden-sonuç ilişkilerini analiz etmek için kullanır. | |||||
2 | Siyasaların yerel, ulusal, bölgesel ve/veya küresel düzeyde, gerçek yaşamda nasıl oluşturulup uygulandığını kavrar; bu süreçlerde rol oynayan önemli kurumları ve aktörleri tanır ve kamu yönetiminde işleyişi bilir. | |||||
3 | Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinleriyle ilişkili diğer alanlar hakkında (uluslararası ilişkiler, sosyoloji, psikoloji, kültürel çalışmalar, iktisat, hukuk, tarih gibi) temel düzeyde bilgi sahibi olur, ve böylece, yaşamın farklı alanları arasındaki ilişkileri dikkate alıp bağlantıları kuran disiplinler arası bir kavrayışa sahip olur. | |||||
4 | Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanında kullanılabilecek nicel ve nitel araştırma tekniklerini, faydalı olabilecek yazılım, donanım ve/veya teknik araçların kullanımını öğrenir; bunların alanda uygulama becerisinin geliştirilmesine yönelik olarak araştırma/proje tasarlama ve yürütme deneyimlerini kazanır. | |||||
5 | Eleştirel analitik düşüncenin, entelektüel tartışmanın ve yaşam boyu öğrenmenin teşvik edilmesiyle açık fikirli davranma, ayrımcılıktan uzak durma ve farklı bakış açılarına duyarlı ve saygılı olma yetilerini geliştirir, böylece ortaklaşa hareket etmeye yönelik becerilerini güçlendirir. | |||||
6 | Kamu yönetimi, siyaset ve ilgili tüm alanlarda iş etiğinin kavranarak karar verme ve inisiyatif alma, iş tamamlama ve zaman yönetimi yetkinliklerini geliştirir. | |||||
7 | İletişim becerilerini, sözlü ve yazılı ifadesini, sunum tekniklerini geliştirir; siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinleri üzerine akademik bir yazı yazabilmenin gerektirdiği yazım ilkelerini ve usullerini öğrenir. | |||||
8 | Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinlerinde İngilizce terminolojiye hakim olur ve İngilizce yazılmış çalışmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisinin kazanır, böylece çeşitli ülkelerdeki güncel siyasal gelişmeleri ve olayları karşılaştırmalı olarak analiz eder. | |||||
9 | Hem Türkiye hem dünya siyasi tarihini, dönemleri, önemli dönüm noktaları ve aktörleri bakımından bilir, böylece güncel politik ve yönetimsel meselelerde ülkelerin toplumsal-tarihsel arka planlarının etkisini kavrar. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü | 125 |