AKTS - Bilgisayar Ağları ve İşletim Sistemleri
Bilgisayar Ağları ve İşletim Sistemleri (CMPE338) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilgisayar Ağları ve İşletim Sistemleri | CMPE338 | 6. Dönem | 3 | 2 | 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; İnternet üzerindeki çok bilnen uygulamalara odaklanarak, veri iletişimi ve bilgisyar ağlarının temellerini, işlem, zamanlama, senkronizasyon, kilitlenme, sanal hafıza ve sayfalama gibi işletim sistemleri temellerini öğretmektir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Bilgisayar ağları temel kavramları, UDP ve TCP servisler, güvenli veri iletişimi, ağ katmanı adreslemesi, segment, datagram, frame, işlem, zamanlama algoritması, kilitlenme tespit algoritması, işaretçiler, hafıza yapısı, sayfa yönetim algoritmaları. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgisayar ağlarına giriş, Devre ve paket anahtarlama | Giriş+ Bölüm 1 |
2 | OSI çok katmanlı ağ servis modeli. Gecikme kayıp ve iletişim-hacmi kavramları | Bölüm 1 |
3 | Çok bilinen internet uygulamalarının temelleri (HTTP, SMTP, DNS) | Bölüm 2 |
4 | Gönderim katmanı hizmetleri (UDP,TCP). Gönderim katmanında güvenilirlik. Segment yapısı. | Bölüm 3 |
5 | Ağ katmanı ve ağ katmanı adeslemesi. IP yönlendirme temelleri. Datagram yapısı | Bölüm 4 |
6 | Bğlantı katmanı hizmetleri. Ethernet frame yapısı. Bilgisayar ağ topolojileri. Hat anahtarları ve hat öbekleri. | Bölüm 5 |
7 | Genel tekrar ve problem çözümü | Ders notları |
8 | İşlem ve iş parçası kavramları, çoklu görev | Bölüm 2,3,4 |
9 | Zamanlama algoritmaları | Bölüm 5 |
10 | Senkronizasyon, Karşılıklı dışlama | Bölüm 6 |
11 | İşaretçiler | Bölüm 6 |
12 | Kilitlenme tespiti | Bölüm 7 |
13 | Sanal hafıza kavramları | Bölüm 8,9 |
14 | Sayfalama algoritmaları | Bölüm 8,9 |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Computer Networking: A Top-Down Approach, 7/E, James F. Kurose, Keith W. Ross, Pearson, 2017, ISBN-13: 9780133594140. (5/E or higher) |
---|---|
2. Operating System Concepts, 7th Edition, John Wiley and Sons, 2005, Silberschatz, Galvin, and Gagne, ISBN 0-471-69466-5. | |
Diğer Kaynaklar | 3. Computer Networks 5/E, Andrew S. Tanenbaum, David J. Wetherall, Prentice Hall., 2011, ISBN-13: 978-0132126953 |
4. Introduction to Data Networks, Lawrence Harte, ALTHOS Publishing, 2005 | |
5. Bilgisayar Ağları, Nazife Baykal, Sas Bilişim, 2005 | |
6. TCP/IP Tutorial and Technical Overview, On-line book available at “http://www.redbooks.ibm.com/” Redbooks, published 19 December 2006, Last accessed May 14, 2009 | |
7. Modern Operating Systems, Andrew S. Tanenbaum, 2nd edition, Prentice-Hall, 2001. | |
8. Operating Systems, Gary Nutt, Addison-Wesley, 2004. | |
9. Operating Systems: Internals and Design Principles, 6/e, Prentice Hall, by Stallings, ISBN-10: 0136006329 | ISBN-13: 9780136006329 |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | 1 | 20 |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 35 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 45 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 55 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 45 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarında yeterli bilgi birikimi kazanır; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bilişim sistemleriyle ilgili mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilir. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | X | ||||
4 | Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilişim sistemleri mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde görev yapabilir; bireysel olarak çalışabilir. | |||||
7 | a. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilir, etkin sunum yapabilir, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. b. En az bir yabancı dil bilir. | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |||||
9 | a. Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. b. Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. | |||||
10 | a. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi edinir. b. Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır. c. Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | |||||
11 | a. Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi edinir. b. Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Laboratuar | 2 | 4 | 8 |
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 2 | 32 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 1 | 4 |
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 5 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 154 |