AKTS - Dijital Sinyal İşleme
Dijital Sinyal İşleme (CMPE463) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Dijital Sinyal İşleme | CMPE463 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrenciyi sinyal işleme temel kavram ve yaklaşımlarıyla tanıştırmaktır. Dersi almak yoluyla öğrenci dijital sinyal işleme algoritma ve filtrelerine ilişkin tecrübe edinecektir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Sinyal ve sistemlerin ayrık-zaman bölgesi ve frekans bölgesi gösterimleri, örnekleme ve tekrar oluşturma, DFT, FFT, z-dönüşüm, filre tasarım teknikleri, sonlu kelime uzunluğu etkileri, 2-boyutlu filtreleme, sayısal sinyal işleme uygulamaları, bazı sayısal sinyal işleme işlemcilerinin programlanması. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş : Sinyaller ve Sistemler ve Sinyal İşleme; Ayrık zaman domain’indeki sinyallerin sınflandırılması ve gösterimi; Doğrusal ve zaman-değişimsiz sistemler | Kısım 1-2 (Ders Kitabı) |
2 | Fark Eşitlikleri; Frekans cevabı | Kısım 1-2 |
3 | Örnekleme ve Tekrar Oluşturma Ayrık Fourier transformasyonu ( DFT ) | Kısım 9 |
4 | Örnekleme ve Tekrar Oluşturma Ayrık Fourier transformasyonu ( DFT ) | Kısım 9 |
5 | Hızlı Fourier Transformasyonu ( FFT ) z- transformasyonu Filtrelerin frekans ve zaman domain’i cevapları | Kısım 3-8 |
6 | Hızlı Fourier Transformasyonu ( FFT ) z- transformasyonu Filtrelerin frekans ve zaman domain’i cevapları | Kısım 3-8 |
7 | Hızlı Fourier Transformasyonu ( FFT ) z- transformasyonu Filtrelerin frekans ve zaman domain’i cevapları | Kısım 3-8 |
8 | Hızlı Fourier Transformasyonu ( FFT ) z- transformasyonu Filtrelerin frekans ve zaman domain’i cevapları | Kısım 3-8 |
9 | Dijital filtre tasarımı, FIR ve IIR filtreleri Dijital Filtre Yapıları Sonlu kelime uzunluğu etkileri | Kısım 8-9-10 (Kaynak 1) |
10 | Dijital filtre tasarımı, FIR ve IIR filtreleri Dijital Filtre Yapıları Sonlu kelime uzunluğu etkileri | Kısım 8-9-10 (Kaynak 1) |
11 | Dijital filtre tasarımı, FIR ve IIR filtreleri Dijital Filtre Yapıları Sonlu kelime uzunluğu etkileri | Kısım 8-9-10 (Kaynak 1) |
12 | 2- Boyutlu Filtreleme Dijital Sinyal İşleme uygulamaları Dijital Sinyal İşleme işlemcileri | Kısım 15 (Kaynak 1) |
13 | 2- Boyutlu Filtreleme Dijital Sinyal İşleme uygulamaları Dijital Sinyal İşleme işlemcileri | Kısım 15 (Kaynak 1) |
14 | 2- Boyutlu Filtreleme Dijital Sinyal İşleme uygulamaları Dijital Sinyal İşleme işlemcileri | Kısım 15 (Kaynak 1) |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. John G. Prokis and Dimitris G. Manolakis, “Digital Signal Processing : Principle, Algorithms and Applications” Prentice Hall Inc., Englewood Cliffs, NJ (USA), 3rd Ed., 1996. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. 1. S. K. Mitra, “Digital Signal Processing : A Computer-Based Approach” Mc Graw Hill Co. Inc., NY (USA), 1998. |
3. 2. P. Lapsley, J. Bier and E.A. Lee ‘’ DSP Processor Fundamentals : Architectures and Features ‘’ IEEE Press, New York( USA ), 1997 | |
4. 3. Lawrence R. Rabiner and Bernard Gold “Theory and Application of Digital Signal Processing” Prentice Hall, NJ (USA), 1975. | |
5. 4. C. Sidney Burrus, Computer-Based Exercises for Signal Processing Using Matlab, Prentice Hall, 1994. Matlab for Students, Prentice Hall, 1994. (for various formats). | |
6. 5. R.G.Lyons, “Understanding Digital Signal Processing (2nd Edition)”, Prentice-Hall, 2004. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 2 | 20 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 5 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarında yeterli bilgi birikimi kazanır; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bilişim sistemleriyle ilgili mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilir. | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |||||
4 | Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilişim sistemleri mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde görev yapabilir; bireysel olarak çalışabilir. | |||||
7 | a. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilir, etkin sunum yapabilir, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. b. En az bir yabancı dil bilir. | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |||||
9 | a. Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. b. Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. | |||||
10 | a. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi edinir. b. Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır. c. Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | |||||
11 | a. Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi edinir. b. Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 126 |