AKTS - Sayısal Devreler
Sayısal Devreler (EE203) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sayısal Devreler | EE203 | Alan Seçmeli | 3 | 2 | 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Deney, Sorun/Problem Çözme. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sayısal mantık devrelerinde temel analiz ve tasarım kavramların tanıtılmasıdır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Sayı sistemleri ve kodlar. Boole cebiri ve mantık kapıları. Boole işlevleri, enküçültülme. Birleşimsel devreler. Birleşimsel devrelerin SSI ve MSI bileşenlerle tasarımları. Kapanlar. Ardışık devrelerin çözümleme ve tasarımları. Sayıcılar. Kaydırmalı yazmaçlar. Bellek öğeleri. Programlanır mantık cihazları (PLD). PLD ile tasarım. Donanım tanımlama |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayı sistemleri, farklı tabanlar arasında dönüştürme, negatif sayı gösterimleri | |
2 | Boole cebri, Boole fonksiyonları, mantık kapıları ve özellikleri | Ders notlarınızı okuyunuz |
3 | Kanonik ve standart fonksiyonel formlar, deney-1 | Deney föyünüzü iyice okuyunuz |
4 | Boole fonksiyonlarının sadeleştirilmesi, Karnaugh haritası yöntemi, VeDeğil, VeyaDeğil kapılarıyla gerçekleştirimler | Kitabınızdan ilgili bölümleri okuyunuz |
5 | Boole fonksiyonlarının sadeleştirilmesi, Karnaugh haritası yöntemi, VeDeğil, VeyaDeğil kapılarıyla gerçekleştirimler | Kitabınızdan ilgili bölümleri okuyunuz |
6 | İkili toplayıcı, çıkartıcı, onlu toplayıcı, diğer toplayıcılar | |
7 | Kodlayıcılar ve kod çözücüler, seçici devreler, PAL, PLA, GAL gibi programlanabilir mantık araçları | Ders notlarınızı tekrar ediniz ve deney föyünüzü okuyunuz |
8 | Flip-flop yapıları, D-tipi, JK-tipi, T-tipi flip flop'lar, flip-flop'lu devrelerin analizi, durum-tabloları ve durum-şemaları | |
9 | Flip-flop yapıları, D-tipi, JK-tipi, T-tipi flip flop'lar, flip-flop'lu devrelerin analizi, durum-tabloları ve durum-şemaları | İlgili bölümleri kitabınızdan okuyunuz |
10 | Sıralı devrelerin D-flip-flop'larla tasarlanması | |
11 | Sonlu-durum-makineleri ve tasarım örnekleri | Kitaptaki sorulara çalışınız |
12 | Sayıcılar ve kaydırmalı yazmaçlar Deney: Flip-flop'lar ve sayıcı devreler | Ders notlarını tekrarlayınız |
13 | Bellek birimlerine giriş, ROM, RAM ve FPGA bellekler | Kitabınızdan okuyunuz |
14 | Verilog donanım tanımlama dili, Verilog ile örnek devre çalışmaları | Konuyu İnternet'te araştırınız |
15 | Dönem sonu sınav çalışmaları | Dönem konularının tekrarı |
16 | Dönem sonu sınav çalışmaları | Dönem konularının tekrarı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Digital Design, Author: M. Morris Mano, 5th Edition, Pearson |
---|---|
2. Digital Design, Principles and Practices, Author: John F. Wakerly, Pearson International Edition, 4th Edition. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 14 | 5 |
Laboratuar | 5 | 15 |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 22 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarında yeterli bilgi birikimi kazanır; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bilişim sistemleriyle ilgili mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilir. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |||||
4 | Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilişim sistemleri mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde görev yapabilir; bireysel olarak çalışabilir. | |||||
7 | a. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilir, etkin sunum yapabilir, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. b. En az bir yabancı dil bilir. | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |||||
9 | a. Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. b. Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. | |||||
10 | a. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi edinir. b. Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır. c. Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | |||||
11 | a. Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi edinir. b. Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | 5 | 1 | 5 |
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 4 | 64 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 4 | 3 | 12 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 8 | 16 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 153 |