AKTS - Makine Öğrenmesine Giriş

Makine Öğrenmesine Giriş (CMPE363) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Makine Öğrenmesine Giriş CMPE363 Alan Seçmeli 2 2 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı; Makine öğrenmesi kavramnlarını, algoritmalarını ve bunların mühendislik alanına uygulanmasını ileri seviye kalkülüs, lineer cebir ve olasılık teorisi gerektirmeden öğretmektir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Makine öğrenmesinin temel kavramnları ve algoritmaları ile bunların uygulamalarını tanımlayabilmek
  • Makine öğrenmesi modellerini başarımını ölçmek ve paratmetre ayarlarını yapabilmek
  • Makine öğrenmesinde kullanılan algoritmaları belirli mühendislik problemlerine uygulayabilme
Dersin İçeriği Yapay Zeka, Makine öğrenmesi, Denetimli Denetimsiz öğrenme, İkili Sınıflandırma, Çoklu Sınıflandırma, Kestirim, Kümeleme, Modellerin başarımını ölçmek

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Neden Makine öğrenmesi? İlk örnek uygulama Iris çiçeğinin sınıflandırılması Ünite 1 (ana ders kitabı)
2 Denetimli öğrenme: Sınıflandırma ve Kestirim Ünite 2.1
3 K-En Yakın Komşular Algoritması Ünite 2.2
4 Lineer Modeller Ünite 2.3
5 Naive Bayes Sınıflandırıcı Ünite 2.4
6 Karar Ağaçları ve Rastgele Ağaçlar Ünite 2.5 ve 2.6
7 Destek Vektör Makineleri Ünite 2.7
8 Denetimsiz öğrenme Ünite 3.1
9 Veri Dönüştürme Ünite 3.2
10 Boyut İndirgeme: Temel Bileşen Analizi (PCA) Ünite 3.3
11 Özellik Çıkarımı Ünite. 3.4
12 Kümeleme: K-Means Algoritması Ünite 3.5
13 Modellerini başarımını ölçmek: Çapraz doğrulama, birini-dışarıda-bırak, grid tarama Ünite 5.1
14 Başarımın Ölçütleri ve Puanlaması Ünite 5.2

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Introduction to Machine Learning with Python, A Guide for Data Scientists by Andreas C. Müller and Sarah Guido, O’Reilly Media, Inc, October 2016
Diğer Kaynaklar 2. 1. Machine Learning 101, Data Science. Nov 26, 2018
3. 2. Hands-on machine learning with Scikit-Learn and TensorFlow: concepts, tools, and techniques to build intelligent systems / Aurelien Geron.
4. 3. Introduction to Machine Learning, Ethem Alpaydin. MIT Press, 2014.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar 1 30
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 10
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarında yeterli bilgi birikimi kazanır; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bilişim sistemleriyle ilgili mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilir.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
4 Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya bilişim sistemleri mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde görev yapabilir; bireysel olarak çalışabilir.
7 a. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilir, etkin sunum yapabilir, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. b. En az bir yabancı dil bilir.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
9 a. Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. b. Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir.
10 a. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi edinir. b. Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır. c. Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir.
11 a. Bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi edinir. b. Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar 12 2 24
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 1 16
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 1 8 8
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 25 25
Toplam İş Yükü 125