AKTS - Gereksinim Mühendisliği
Gereksinim Mühendisliği (SE560) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Gereksinim Mühendisliği | SE560 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Diğer Bölümlerden Alınan Seçmeli Ders |
| Dersin Seviyesi | Fen Bilimleri Yüksek Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, yazılım mühendisleri için gereksinim mühendisliği yöntemlerine yönelik genel bir giriş yapmaktır. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Alan araştırması ve gereksinim temini; gereksinim değerlendirmesi; gereksinim spesifikasyonu ve dökümantasyonu; yazılım kalite güvencesi; gereksinim evrimi; hedef diyagramları ile sistem objektiflerinin modellenmesi; hedef modellerinde risk analizi; sistem aracılarının ve görevlerinin modellenmesi; sistem davranışlarının modellenmesi; değişik siste |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Alan Araştırması ve Gereksinim Temini | Requirements Engineering, Axel van Lamsweerde- Ch. 2 |
| 2 | Gereksinim Değerlendirmesi | Ch.3 |
| 3 | Gereksinim Spesifikasyonu ve Dökümantasyonu | Ch.4 |
| 4 | Yazılım Kalite Güvencesi | Ch.5 |
| 5 | Gereksinim Evrimi | Ch.6 |
| 6 | Hedef Diyagramları ile Sistem Objektiflerinin Modellenmesi | Ch.8 |
| 7 | Hedef Modellerinde Risk Analizi | Ch.9 |
| 8 | Sistem Aracılarının ve Görevlerinin Modellenmesi | Ch.11 |
| 9 | Sistem Davranışlarının Modellenmesi | Ch.13 |
| 10 | Değişik Sistem Görüşlerinin Entegrasyonu | Ch.14 |
| 11 | Hedefe Yönelik Model Kurma Methodu Aksiyonu | Ch.15 |
| 12 | Sistem Modellerinin Formal Spesifikasyonu | Ch.17 |
| 13 | Durum çalışması | Konuların tekrarı |
| 14 | Durum çalışması | Konuların tekrarı |
| 15 | Dönem Sonu Sınav çalışmaları | Dönem için konuların tekrarı |
| 16 | Dönem Sonu Sınav çalışmaları | Dönem için konuların tekrarı |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. van Lamsweerde, A., Requirements Engineering: From System Goals to UML Models to Software Specifications, Wiley, 2009. |
|---|---|
| 2. Wiegers, K. E., Software Requirements, Second Edition (Pro-Best Practices), Microsoft Press, 2003 | |
| Diğer Kaynaklar | 3. Leffingwell, D. & Widrig, D., Managing Software Requirements: A Use Case Approach, Addison Wesley, 2nd edn, 2003. |
| 4. Hull, E., Jackson, K. & Dick, J., Requirements Engineering, Springer, 2nd Ed.,Pressman, R. S., Software Engineering, McGraw Hill, 2005 | |
| 5. Thayer, R. H., Dorfman, M., Software Requirements Engineering, Wiley-IEEE Computer Society, 1999 | |
| 6. Young, R. R., The Requirements Engineering Handbook, Artech House, 2004 | |
| 7. Kotonya, G., Sommerville, I., Requirements Engineering: Processes and Techniques, Wiley, 1998 | |
| 8. Requirements Management with Use Cases, Rational Software Corporation, (>=v5.5). |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 3 | 10 |
| Sunum | - | - |
| Projeler | 1 | 15 |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 35 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
| Toplam | 6 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Matematik, fen bilgisi ve mühendislik bilgilerini bilişim sistemleriyle ilgili mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilir. | X | ||||
| 2 | Bilişim alanında deney tasarlar ve yapar, deney sonuçlarını analiz ederek yorumlar. | X | ||||
| 3 | Belirlenen gereksinimlere göre bir bilişim sistemini, bileşenini ve işlemini tasarlar. | X | ||||
| 4 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde görev yapabilir. | X | ||||
| 5 | Bilişim alanındaki mühendislik problemlerini belirler, formüle eder ve çözer. | |||||
| 6 | Meslek etik kurallarına uygun davranır. | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır. | |||||
| 9 | Çağdaş konular hakkında bilgi edinir. | X | ||||
| 10 | Mühendislik uygulamaları için gerekli modern mühendislik araçlarını, tekniklerini ve yetenekleri kullanabilir. | X | ||||
| 11 | Proje yönetimi yöntemlerini bilir ve uluslararası standartları tanır. | X | ||||
| 12 | Gerçek hayat problemleri için bilişimle ilgili mühendislik ürünleri ve prototipleri geliştirir. | X | ||||
| 13 | Profesyonel bilgiye katkı sağlar. | |||||
| 14 | Metodolojik bilimsel araştırma yapabilir. | |||||
| 15 | Orijnal ya da var olan bir bilgi kümesi etrafında bir bilimsel yapıt üretebilir, raporlar ve sunar. | |||||
| 16 | Üretilen orijinal fikri savunabilir. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | 1 | 20 | 20 |
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 5 | 80 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 3 | 10 | 30 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 228 | ||
