AKTS - Kültür Aile ve Gelişim

Kültür Aile ve Gelişim (PSY525) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Kültür Aile ve Gelişim PSY525 3 2 0 4 8
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Sosyal Bilimler Yüksek Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Doç. Dr. İrem Metin Orta
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu ders farklı gelişimsel dönemlerde ve kültürel bağlamlarda ebeveynlik, ebeveyn-çocuk ilişkileri, bağlanma, ebeveynlik davranışlarının etkilerine ilişkin kuramsal yaklaşımları ve benlik gelişimini tanıtmak için tasarlanmıştır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Ebeveynlik ve aileye ilişkin klasik kuramları ve yaklaşımları öğrenmek
  • Farklı gelişimsel dönemlere özgü bağlanma stillerini ayırt edebilmek
  • Farklı gelişimsel dönemlere ve kültürel bağlamlara özgü ebeveynlik uygulamalarını ayırt edebilmek
  • Farklı ebeveynlik uygulamalarının çocuğun gelişimini nasıl etkilediğini öğrenmek
  • Farklı gelişim alanlarında kültür ve gelişim ilişkilerini açıklayabilmek
  • Kültürlerarası araştırma konularındaki makaleleri tartışabilmek
Dersin İçeriği Ebeveynlikte kuramsal yaklaşımlar, Aile Sistemi yaklaşımı, Aile Değişim Modeli, Ebeveynlik tarzları ve uygulamaları, kültür ve ebeveynlik, ebeveyn müdahale programları, benlik gelişimi.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Ebeveynlik ve Kültürel Etkiler İlgili makale ve kitap bölümleri
3 Ebeveynlik Stilleri ve Çocuk Çıktıları İlgili makale ve kitap bölümleri
4 Ebeveyn Kontrolü, Çocuk Çıktıları ve Kültürel Etkiler İlgili makale ve kitap bölümleri
5 Bağlanma Kuramı ve İlişkinin Kalitesi İlgili makale ve kitap bölümleri
6 Erken Dönem Bağlanma İlgili makale ve kitap bölümleri
7 Yetişkinlikte Bağlanma İlgili makale ve kitap bölümleri
8 Bağlanma, Ebeveynlik ve Kültürel Etkiler İlgili makale ve kitap bölümleri
9 Benlik Gelişimi ve Kültürel Etkiler İlgili makale ve kitap bölümleri
10 Benlik Gelişimi ve Türk Aile Yapısı İlgili makale ve kitap bölümleri
11 Erken Dönem Ebeveynlik Müdahale Programları İlgili makale ve kitap bölümleri
12 VIPP Müdahale Programları İlgili makale ve kitap bölümleri
13 Türkiye Örneklemleriyle VIPP Uygulamaları İlgili makale ve kitap bölümleri
14 Dönem içi konuların tekrarı
15 Genel Değerlendirme ve Kapanış
16 Dönem Sonu Sınav Çalışmaları

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Kağıtçıbaşı, Ç. (2017). Family, Self and Human Development Across Cultures: Theory and Applications. Routledge
Diğer Kaynaklar 2. Handbook of Attachment: Theory, Research and Clinical Applications. (2008) by J. Cassidy & P. R. Shaver. (2nd Ed.) Guilford Press
3. Perspectives on Human Development, Family, and Culture (2012) by Sevda Bekman, Ayhan Aksu-Koç. New York: Cambridge University Press

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 20
Sunum 2 30
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 40
Genel Sınav/Final Juri - -
Toplam 5 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Profesyonel ilişki üzerine teorik ve ampirik verileri bilmek. Kişilerarası ilişkiler, güç ilişkileri, sınır sorunları, terapötik ittifak ve müdahale ortamının bir işlevi olarak terapötik/profesyonel ilişkideki dalgalanmalar hakkında bilgiye sahip olmak.
2 Motivasyon, kaynaklar, değerler, kişisel önyargılar ve kişinin faaliyet gösterdiği makro (iş, ulusal normlar) ve mikro (aile, cinsiyet farklılıkları) ortam hakkında benlik bilgisine sahip olmak. X
3 Etkili iletişim, yakınlığın kurulması ve sürdürülmesi, mesleki ilişkilerde güven ve saygının oluşturulması ve sürdürülmesi için gerekli becerileri edinmek. X
4 Diğer profesyonellerle çalışırken yükümlülüklerini kabul etmek, başkalarına karşı duyarlı olmak ve kendini etik bir şekilde konumlamak. X
5 Ölçme yöntemleri, kültürel bağlamda hizmet verilen popülasyonların bilgisi, insani gelişme ve teşhis gibi ölçme ve değerlendirme bilgi ve becerileri ile birlikte veri toplama ve işleme, hipotez oluşturma ve uygun olduğunda tanı koyma, rapor yazma gibi gerekli becerilere sahip olmak ve bir eylem planı oluşturmak. X
6 Çiftler, aileler, gruplar ve organizasyonlar gibi bireyler ve sistemlerle bir dizi çeşitli müdahaleyi öğrenmek, uygun müdahale yöntemlerini seçmek ve uygulamak. X
7 Eleştirel akıl yürütme becerilerini kullanarak bilgiyi analiz etmek, kritik bir problemin çözümüne yönelik kavramsal bir çerçeve geliştirmek ve bunu danışana iletmek. X
8 Profesyonel bağlamda ve bazı durumlarda akademik bağlamda projeler geliştirebilmek ve yürütebilmek için araştırma yürütme konusunda yeterli becerilere sahip olmak. Çeşitli araştırma yaklaşımlarının sosyal sistemlere uygulamak.
9 Etik ilke ve etik karar verme süreci, olası etik ikilemlerin proaktif olarak belirlenmesi ve etik ikilemlerin çözümü konusunda bilgi ve becerilere sahip olmak. X
10 Denetime açık, iyi hazırlanmış, zamanı verimli kullanabilen, sınırların farkında olan, öğrenme yaklaşımlarını belirli değerlendirme kriterlerine bağlayabilen ve geribildirime açık bir tavırla süpervizyon almayı öğrenmek. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama 16 2 32
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 2 32
Sunum/Seminer Hazırlama 2 20 40
Projeler
Raporlar
Ödevler 1 20 20
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 30 30
Toplam İş Yükü 202