AKTS - Sinyaller ve Sistemler

Sinyaller ve Sistemler (EE303) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Sinyaller ve Sistemler EE303 5. Dönem 3 1 0 3 7
Ön Koşul Ders(ler)i
MATH276
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Deney, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Proje Tasarımı/Yönetimi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Hakan TORA
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Sürekli ve kesikli zaman sinyallerinin gösterim ve karakteristiklerini anlamak. Doğrusal ve zamanla değişmeyen sistemlerin karakteriskleri ve matematiksel gösterimleri ile zaman ve frekans alanındaki analizlerini anlamak. Forier serisi ve dönüşümünü anlamak. Laplace dönüşümünü anlamak. Matlab’i kullanarak problem çözmek.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Sürekli ve kesikli zaman sinyal ve sistemlerin frekans alanında analiz edebilme. Matlab kullanarak deneyleri yapabilme ve sinyal ve sistemlerin analizini yapabilme
  • Sürekli ve kesikli zaman sinyal ve sistemler arasında bağ kuran örnekleme kavramlarını kullanabilme. Matlab kullanarak deneyleri yapabilme ve sinyal ve sistemlerin analizini örnekleme kavramı altında yapabilme
  • Zaman ve frekans alanı analiz araçlarını haberleşme sistemlerini uygulayabilme
  • Laplace dönüşümleri aracılığı ile transfer fonksiyonu kavramlarını kullanarak sürekli zaman sinyallerini ve sistem tepkilerini analiz edebilme. Matlab kullanarak deneyleri yapabilme ve sinyal ve sistemleri analiz edebilme
  • Zaman ve frekans alan analiz araçlarını analog ve sayısal süzgeçlere uygulayabilme. Süzgeç uygulamaları için Matlab kullanarak deneyler yapabilme
Dersin İçeriği Sürekli ve ayrık sinyal ve sistemlerin temsil ve çözümlemesi. Doğrusal zamanla değişmeyen sistemlerin zaman ve frekans bölgesinde çözümlemeleri. Evrişim, türevsel ve fark denklemleri. Fourier serisi ve Fourier dönüşümü, Laplace dönüşümü, Z dönüşümü. Örnekleme, nicemleme ve sürekli zaman sinyallerinin ayrık zamanlı işlenmesi.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Sinyaller ve Sistemler • Sürekli zamanlı (CT) ve Ayrık zamanlı (DT) Sinyaller • Bağımsız değişken dönüşümü • Birim dürtü ve birim basamak fonksiyonları Bu haftanın konularına göz atmak
2 Sistemler • Sürekli ve ayrık zamanlı sistemler • Sistem özellikleri Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak
3 Doğrusal ve Zamanla Değişmeyen (LTI) Sistemler •DT LTI Sistemler: Evrişim Toplamı •CT LTI Sistemler: Evrişim İntegrali •LTI Sistemlerin Özellikleri •Diferansiyel ve Fark Denklemleri ile tanımlanan Nedensel LTI Sistemler Bu haftanın konularına göz atmak
4 Doğrusal ve Zamanla Değişmeyen (LTI) Sistemler Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak
5 Periyodik Sinyallerin Fourier Serisi Gösterimi •LTI Sistemlerin Karmaşık Üstel Sinyallere Tepkisi •CT ve DT Sinyallerin Fourier Serisi Gösterimi •Fourier Serisinin Özellikleri •Fourier Serisi ve LTI sistemler •Süzme Bu haftanın konularına göz atmak
6 Periyodik Sinyallerin Fourier Seri Gösterimi Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak
7 CT Fourier Dönüşümü (FT) •Periyodik Olmayan Sinyallerin Gösterimi •Periyodik Sinyallerin Fourier Dönüşümü •CT FT’nin Özellikleri •Doğrusal Sabit Katsayılı Diferansiyel Denklemleri ile Karakterize edilen Sistemler Bu haftanın konularına göz atmak
8 CTFT Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak
9 CTFT Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak
10 DT Fourier Dönüşümü (FT) •Periyodik Olmayan Sinyallerin Gösterimi •Periyodik Sinyallerin Fourier Dönüşümü •DT FT’nin Özellikleri •Doğrusal Sabit Katsayılı Fark Denklemleri ile Karakterize edilen Sistemler Bu haftanın konularına göz atmak
11 DTFT Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak
12 Örnekleme •Örnekleme Teoremi •Sinyalin Örneklerinden Yeniden Oluşturulması •Örtüşme Bu haftanın konularına göz atmak
13 Laplace Dönüşümü (LT) •Laplace Dönüşümünün Özellikleri •Laplace Dönüşümü Kullanarak LTI Sistemlerin Analizi •Sistem Fonksiyonu Bu haftanın konularına göz atmak
14 LT Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak
15 Dönem sonu sınav çalışmaları Dönem içi konuların tekrarı
16 Dönem sonu sınav çalışmaları Dönem içi konuların tekrarı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Signals and Systems, Alan V. Oppenheim, Alan S. Willsky, and S. Hamid Nawab, 2nd Edition, Prentice-Hall, 1997.
Diğer Kaynaklar 2. Signals and Systems - Continuous and Discrete, R.F. Ziemer, W.H. Tranter, and D.R. Fannin, 4th Edition. Prentice Hall, 1998.
3. Computer Explorations in Signals and Systems Using Matlab, J.R. Buck, A. Singer, and M.M. Daniel, 2nd Edition, Pearson

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar 8 20
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 40
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 11 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanır. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerir.) X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma yeteneğini geliştirir. X
7 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur; etkin rapor yazar, yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. X
9 Etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk sahibi olur ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. X
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık kazanır; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. X
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkilerini bilir; çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları anlar ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar 8 2 16
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 6 84
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 3 1 3
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 8 16
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 177