AKTS - Sinyaller ve Sistemler
Sinyaller ve Sistemler (EE303) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sinyaller ve Sistemler | EE303 | 5. Dönem | 3 | 1 | 0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MATH276 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Deney, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Proje Tasarımı/Yönetimi. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Sürekli ve kesikli zaman sinyallerinin gösterim ve karakteristiklerini anlamak. Doğrusal ve zamanla değişmeyen sistemlerin karakteriskleri ve matematiksel gösterimleri ile zaman ve frekans alanındaki analizlerini anlamak. Forier serisi ve dönüşümünü anlamak. Laplace dönüşümünü anlamak. Matlab’i kullanarak problem çözmek. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Sürekli ve ayrık sinyal ve sistemlerin temsil ve çözümlemesi. Doğrusal zamanla değişmeyen sistemlerin zaman ve frekans bölgesinde çözümlemeleri. Evrişim, türevsel ve fark denklemleri. Fourier serisi ve Fourier dönüşümü, Laplace dönüşümü, Z dönüşümü. Örnekleme, nicemleme ve sürekli zaman sinyallerinin ayrık zamanlı işlenmesi. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sinyaller ve Sistemler • Sürekli zamanlı (CT) ve Ayrık zamanlı (DT) Sinyaller • Bağımsız değişken dönüşümü • Birim dürtü ve birim basamak fonksiyonları | Bu haftanın konularına göz atmak |
2 | Sistemler • Sürekli ve ayrık zamanlı sistemler • Sistem özellikleri | Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak |
3 | Doğrusal ve Zamanla Değişmeyen (LTI) Sistemler •DT LTI Sistemler: Evrişim Toplamı •CT LTI Sistemler: Evrişim İntegrali •LTI Sistemlerin Özellikleri •Diferansiyel ve Fark Denklemleri ile tanımlanan Nedensel LTI Sistemler | Bu haftanın konularına göz atmak |
4 | Doğrusal ve Zamanla Değişmeyen (LTI) Sistemler | Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak |
5 | Periyodik Sinyallerin Fourier Serisi Gösterimi •LTI Sistemlerin Karmaşık Üstel Sinyallere Tepkisi •CT ve DT Sinyallerin Fourier Serisi Gösterimi •Fourier Serisinin Özellikleri •Fourier Serisi ve LTI sistemler •Süzme | Bu haftanın konularına göz atmak |
6 | Periyodik Sinyallerin Fourier Seri Gösterimi | Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak |
7 | CT Fourier Dönüşümü (FT) •Periyodik Olmayan Sinyallerin Gösterimi •Periyodik Sinyallerin Fourier Dönüşümü •CT FT’nin Özellikleri •Doğrusal Sabit Katsayılı Diferansiyel Denklemleri ile Karakterize edilen Sistemler | Bu haftanın konularına göz atmak |
8 | CTFT | Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak |
9 | CTFT | Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak |
10 | DT Fourier Dönüşümü (FT) •Periyodik Olmayan Sinyallerin Gösterimi •Periyodik Sinyallerin Fourier Dönüşümü •DT FT’nin Özellikleri •Doğrusal Sabit Katsayılı Fark Denklemleri ile Karakterize edilen Sistemler | Bu haftanın konularına göz atmak |
11 | DTFT | Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak |
12 | Örnekleme •Örnekleme Teoremi •Sinyalin Örneklerinden Yeniden Oluşturulması •Örtüşme | Bu haftanın konularına göz atmak |
13 | Laplace Dönüşümü (LT) •Laplace Dönüşümünün Özellikleri •Laplace Dönüşümü Kullanarak LTI Sistemlerin Analizi •Sistem Fonksiyonu | Bu haftanın konularına göz atmak |
14 | LT | Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak |
15 | Dönem sonu sınav çalışmaları | Dönem içi konuların tekrarı |
16 | Dönem sonu sınav çalışmaları | Dönem içi konuların tekrarı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Signals and Systems, Alan V. Oppenheim, Alan S. Willsky, and S. Hamid Nawab, 2nd Edition, Prentice-Hall, 1997. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. Signals and Systems - Continuous and Discrete, R.F. Ziemer, W.H. Tranter, and D.R. Fannin, 4th Edition. Prentice Hall, 1998. |
3. Computer Explorations in Signals and Systems Using Matlab, J.R. Buck, A. Singer, and M.M. Daniel, 2nd Edition, Pearson |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | 8 | 20 |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 11 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanır. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerir.) | X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma yeteneğini geliştirir. | X | ||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur; etkin rapor yazar, yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | X | ||||
9 | Etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk sahibi olur ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık kazanır; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | X | ||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkilerini bilir; çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları anlar ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | 8 | 2 | 16 |
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 6 | 84 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 3 | 1 | 3 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 8 | 16 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 177 |