AKTS - RF Mikroelektroniği

RF Mikroelektroniği (EE433) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
RF Mikroelektroniği EE433 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
EE310 ve EE316
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Deney, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme, Proje Tasarımı/Yönetimi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı RF entegre devreleri analiz etmek ve tasarlamak için temel yetenekleri sağlamak. VLSI teknolojilerin monolitik olarak gerçekleştirilmelerinde mimari açıdan ve devre seviyesinde karşılaşılan problemlerin anlaşılmasını sağlamak. Özellikle iki kutuplu ve CMOS olmak üzere RF mikroelektroniği tasarımının anlaşılmasını sağlamak.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Entegre devre boyutunda RF temel cihazlar tasarlayabilir.
  • Gerekli olan tasarım kriterlerine uygun olarak bu cihazları anazliz edebilir.
  • RF mikroelektroniği tasarım metotlarını gerçekleştirebilir.
  • Uygulanan tasarım problemlerini çözmek için benzetimler gerçekleştirebilir.
  • RF entegre devre tasarım metotlarını, kriterlerini ve problemlerini, uygulanabilirlik, güvenilirlik, doğruluk, gerçekleştirme zorluğu ve verim açısından tartışabilir.
Dersin İçeriği RF tasarım temelleri, modülasyon ve çoklu erişim teknikleri, alıcı-verici mimarileri ve tasarım konuları, LNA ve karıştırıcı tasarımı, salıngaçların, frekans sentezleyicilerin ve güç yükselteçlerinin monolitik olarak gerçekleştirilmesi.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 RF ve kablosuz teknolojiye giriş. Tasarım darboğazı, analog ve sayısal sistemler, teknoloji seçimi. Ders notlarını gözden geçiriniz ve bu haftanın konularına ders kitabından çalışınız.
2 RF tasarımın temel kavramları. Doğrusalsızlık ve zamanla değişme, semboller arsı girişim, rasgele süreçler, gürültü, duyarlılık ve dinamik aralık. Ders notlarını gözden geçiriniz ve bu haftanın konularına ders kitabından çalışınız.
3 RF tasarımın temel kavramları. Doğrusalsızlık ve zamanla değişme, semboller arsı girişim, rasgele süreçler, gürültü, duyarlılık ve dinamik aralık. Ders notlarını gözden geçiriniz ve bu haftanın konularına ders kitabından çalışınız.
4 Modülasyon ve Demodülasyon. Analog modülasyon, sayısal modülasyon, modülasyon tekniklerinin güç verimliliği. Ders notlarını gözden geçiriniz ve bu haftanın konularına ders kitabından çalışınız.
5 Kablosuz standartlarda çoklu erişim teknikleri. Mobil RF haberleşme, çoklu erişim teknikleri, kablosuz standartlar. Ders notlarını gözden geçiriniz ve bu haftanın konularına ders kitabından çalışınız.
6 Alıcı-verici mimarileri. Alıcı mimarileri, verici mimarileri, alıcı-verici performans testleri. Ders notlarını gözden geçiriniz ve bu haftanın konularına ders kitabından çalışınız.
7 Alıcı-verici mimarileri. Alıcı mimarileri, verici mimarileri, alıcı-verici performans testleri. Ders notlarını gözden geçiriniz ve bu haftanın konularına ders kitabından çalışınız.
8 Düşük gürültülü kuvvetlendiriciler, iki kutuplu ve CMOS LNA’lar. Ders notlarını gözden geçiriniz ve bu haftanın konularına ders kitabından çalışınız.
9 Mikserler, aşağı çevirim mikserleri, iki kutuplu ve CMOS mikserleri. Ders notlarını gözden geçiriniz ve bu haftanın konularına ders kitabından çalışınız.
10 Osilatörler, temel LC osilatör topolojileri, voltaj kontrollü osilatörler, faz gürültüsü, monolitik indüktörler, resonatörsüz VCO’lar, kuadratür işaret üreteçleri. Ders notlarını gözden geçiriniz ve bu haftanın konularına ders kitabından çalışınız.
11 Frekans sentezörleri,. Faz kilitlemeli döngüler, RF sentezör mimarileri, Frekans bölücüler. Ders notlarını gözden geçiriniz ve bu haftanın konularına ders kitabından çalışınız.
12 Frekans sentezörleri,. Faz kilitlemeli döngüler, RF sentezör mimarileri, Frekans bölücüler. Ders notlarını gözden geçiriniz ve bu haftanın konularına ders kitabından çalışınız.
13 Güç kuvvetlendiricileri. Güç kuvvetlendiricilerinin sınıflandırılması, yüksek verimli güç kuvvetlendiricileri, büyük işaretler empedans uygunlaştırma, doğrusallaştırma teknikleri. Ders notlarını gözden geçiriniz ve bu haftanın konularına ders kitabından çalışınız.
14 Güç kuvvetlendiricileri. Güç kuvvetlendiricilerinin sınıflandırılması, yüksek verimli güç kuvvetlendiricileri, büyük işaretler empedans uygunlaştırma, doğrusallaştırma teknikleri. Ders notlarını gözden geçiriniz ve bu haftanın konularına ders kitabından çalışınız.
15 Dönem sonu sınav çalışmaları Dönem konularının tekrarı
16 Dönem sonu sınav çalışmaları Dönem konularının tekrarı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. B. Razavi, RF Microelectronics, Prentice Hall, 2nd Edition, 2011.
Diğer Kaynaklar 2. T. H. Lee, The Design of CMOS Radio-Frequency Integrated Circuits, Cambridge University Press, 2003.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler 1 20
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 40
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanır. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerir.) X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma yeteneğini geliştirir.
7 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur; etkin rapor yazar, yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
9 Etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk sahibi olur ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık kazanır; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkilerini bilir; çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları anlar ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 5 5 25
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler 1 10 10
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 14 28
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Toplam İş Yükü 126